Vad innebär överrörliga leder??

giowanna

Trådstartare
Är lite yr o förvirrad just nu. Var precis hos veterinären och kollade Arnes benställning. Han har överrörliga leder, och löper på så vis större risk för artros och andra "gammel-sjukdomar" i ung ålder. :cry: Jag ska bli återuppringd av veterinären när hon snackat med en hund-ortoped. Innan dess vet jag ingenting. Kanske är det dumt att hoppa mkt innan vi vet mer? :confused: Jag ska träna Arne på torsdag, men ska nog stå över hopphinderna. Fy va trist om vi inte kan fortsätta med agility!!

Är det nån mer som vet vad detta innebär?? Veterinären snackade ngt om att man kunde operera in metallplattor, men att det inte alltid blev bra, och ledde till en konstant hälta, och därmed avlivning....

Allas svar är välkomna!

Sv: Vad innebär överrörliga leder??

Jag tycker att du ska konsultera en hundfysioterapeut/sjukgymnast för att reda ut vad som kan göras för att förebygga problem i framtiden.

Min hund är överrörlig i sidled (det heter något särskilt på fackspråk som jag för allt i världen inte kan frambringa i minnet) i höger karpalled. Det är dock en förvärvad historia och hon har också fått artros i den leden. Den rehab som vi gör (vattenträning och "balansträning") syftar till att skonsam rörelse av leden, samt att senor och ligament runt leden ska stärkas. Vi har fått mycket positiva resultat så här långt.

Men steg ett är givetvis att prata med ortopeden. Du kan ju även passa på att fråga då om rehab i förebyggande syfte.

Nu är det kanske inte riktigt samma sak, men jag har överrörliga leder.
De råd jag har fått är att träna upp musklerna runt lederna för att på så vis stärka dem.
Det är ju givetvis svårarare med en hund eftersom den inte stoppar när det gör ont som en människa gör:crazy:

Hoppas att din hund får vara frisk, en metallplatta hade jag inte opererat in, jag är rädd för att andra leder tar för mycket stryk då.

Jag hade i tonåren väldiga problem med att min tumme hoppade ur leden helt ibland och de ville steloperera den, jag är glad att jag inte gjorde det, eftersom det ger större belastning på övriga leder.

Nä, jag opererar inte in ngn metall i min hund om dem inte kan garantera att det blir bättre! Onödigt lidande.

Vattenträning är kanske nåt man ska testa? Är säkert hiskeligt dyrt... På sommaren kan man ju ge sig ut i sjön, aningens kallt nu...

Nån som vet vad det kostar med vattensim/träning? Jag bor i Skåne.

Ja, det är dyrt. Mitt kostar 500 kr per besök på djursjukhuset (och vi går en gång i veckan). Men ska man simma så kan man på många privata ställen köpa klippkort och kan då komma ned i priser kring 150-200 kr per besök. I början bör man dock ha kontakt med en duktig sjukgymnast/fysioterapeut för att avgöra att terapin befrämjar hunden.

Fyyy, vi har verkligen inte råd med detta.... Ska gifta oss i juni, och för första gången sedan vi blev tillsammans, har vi det ekonomiskt knapert... Jag är mammaledig, sambon har nystartat företag, bröllop på g... :S

Borde man inte kunna ha såna här: http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H
För min lilla hund blir det ju 4 st, lätt som en plätt :) Eller är det ngn annan slags neopren?

Finns dessa också:
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 567
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 655
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI