Bukefalos 28 år!

Vad inspirerar er att träna vidare?

Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Freestylevideon du länkade var ju underbar :)

Även videon med mallen var ju helt fantastisk!
Sånt gör mig peppad, att jobba för att få en hund som kan vara sådär koncentrerad och gå sådär fint, yummi yummi!

Jag fasar redan inför LK3 trots att vi inte ens startat tvåan än, hoppashoppas verkligen att man kan kämpa på ändå och inte nöja sig med bara tvåan...
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Men såna där listor är ju bara så himla korkade. De mäter ju ingenting annat än förighetsgrad på hunden och kallar det sedan lärbarhet!

Jag vet, jag vet. Och jag vet att alla här på buke tex vet en sådan sak. Men jag var typ 10 år gammal eller nåt när vi skaffade våra andra afghaner och fick heeela tiden höra det. :crazy: Det blev ganska känsligt för jag hade dels "korkade hundar" och dels ett "spattigt fullblod" som jag lånade, medan man (av någon konstig anledning) skulle ha en labbe och en stabil ponny. Så än idag när folk envisas med att säga att afghaner är världens dummaste hundras så kan det klicka till i mig. Fast oftast skrattar jag ju bara åt det nu för tiden. Och de som faktiskt kan hund vet ju också att det finns helt olika typer av hundar med olika förutsättningar och "funktioner". Det är dock skrämmande många som knappt vet vad dom själva har i kopplet, och än mindre vad det är jag har. :crazy:
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Varför vänta med appellen tills han gått MH? Det är väl lägre man måste ha MH för att få starta eller? (Jag blir lite förvirrad, för jag hade tänkt gå appellen med min hund, men han har inte gjort något MH)

Klart ni får första pris i 3:an! :D Det är ju inte så stor skillnad från tvåan eller? :angel: (försöker peppa mej själv)...


Som andra svarat så måste hunden gått MH för att starta appellen om den är äldre än 18 månader (min är idag 21 månader).

Jag upplever kraven på 3:an mycket högre än 1:an och 2:an. Tvivlar inte ett ögonblick på att vi kan lära in momenten, men kommer aldrig få den precision och snabbhet som krävs för att komma upp i tillräckligt med poäng. Så målet är att göra trean och bli gk på alla moment:idea:
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Som andra svarat så måste hunden gått MH för att starta appellen om den är äldre än 18 månader (min är idag 21 månader).

Jag upplever kraven på 3:an mycket högre än 1:an och 2:an. Tvivlar inte ett ögonblick på att vi kan lära in momenten, men kommer aldrig få den precision och snabbhet som krävs för att komma upp i tillräckligt med poäng. Så målet är att göra trean och bli gk på alla moment:idea:

Jag hade dessvärre missat detaljen om det där med 18 månader. Tråkigt då jag hade planer att starta min hund i appellen på hemmaklubben under våren, mest för att prova. Men att gå mh med honom känns inte så aktuellt, så det får nog bli med annan hund, i annat liv:)

Jo, jag upplever också kraven i 3:an som högre och tror inte förrän jag har upplevt det att vi (jag och min hund) ens kommer att få ett första pris i 2:an. För vår del är det både precision men framför allt uthålligheten det brister på.

Men skam den som ger sig! Man ska aldrig tro mindre om sig själv, utan fortsätta så länge det är roligt :) Realistiska mål är jättebra att ha, så länge dom inte trycker ner en och får en att sluta försöka.
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Jo, jag upplever också kraven i 3:an som högre och tror inte förrän jag har upplevt det att vi (jag och min hund) ens kommer att få ett första pris i 2:an. För vår del är det både precision men framför allt uthålligheten det brister på.

Men skam den som ger sig! Man ska aldrig tro mindre om sig själv, utan fortsätta så länge det är roligt :) Realistiska mål är jättebra att ha, så länge dom inte trycker ner en och får en att sluta försöka.


Absolut:D Om min hund har lyckats lära sig apportera och *peppar peppar*börjar få till hyffsade lägganden, så kan han nog lära sig det mesta;) Man ska sträva efter att bli så bra som möjligt sålänge både hund och förare har roligt!
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

alltså, om mitt monster till hund kunde ta ett förstapris i 3:an så tror jag att de flesta hundar med lite motor kan. det handlar mest om hur mycket tid man har lust att lägga på träning, och hur mycket pengar man har lust att lägga på instruktörshjälp när hunden inte gör som man har läst att den ska göra ;).
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Det var just den där lilla detaljen med motorn där ja:crazy:
Min hund är som att försöka köra folkrally med en epa.
Men tvåan klarar vi allt av. Och när vi har tränat in alla treans moment får vi väl ta uthållighetsträningen successivt. Han blir ju säkert 15 år gammal, vilket innebär att jag har 12 år på mig:D
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

alltså, om mitt monster till hund kunde ta ett förstapris i 3:an så tror jag att de flesta hundar med lite motor kan. det handlar mest om hur mycket tid man har lust att lägga på träning, och hur mycket pengar man har lust att lägga på instruktörshjälp när hunden inte gör som man har läst att den ska göra ;).

Helt klart det tror jag med. Utan vilja o engagemang så kommer man ingenstans. Sen är det ju lättare med vissa hundar.
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Jag hade dessvärre missat detaljen om det där med 18 månader. Tråkigt då jag hade planer att starta min hund i appellen på hemmaklubben under våren, mest för att prova. Men att gå mh med honom känns inte så aktuellt, så det får nog bli med annan hund, i annat liv:)

Jo, jag upplever också kraven i 3:an som högre och tror inte förrän jag har upplevt det att vi (jag och min hund) ens kommer att få ett första pris i 2:an. För vår del är det både precision men framför allt uthålligheten det brister på.

Men skam den som ger sig! Man ska aldrig tro mindre om sig själv, utan fortsätta så länge det är roligt :) Realistiska mål är jättebra att ha, så länge dom inte trycker ner en och får en att sluta försöka.

Där har du nog det viktigaste. Tycker man inte det är roligt kan man lika gärna lägga ner. Det tar sån tid o för vem tävlar man igentligen? Joo för sej själv.

varför ska du inte göra MH med din hund? Nyfiken. Varför du låter en sån skitsak grusa dina planer.
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

Såg ett program för dryga året sen om Bodils cirkus. Hon hade både en gris o en kakadua som kunde apportera. Det var då jag bestämde mej för att ingenting är omöjligt.

Då började jag träna min lilla Mudi till att klara av apporterandet. Hon bara vägrar att hålla i en träpinne. O nu fixar hon det. Det var slit o tandgnisslande men det gick tillslut. Allt går bara man ger sej den på det.
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

varför ska du inte göra MH med din hund? Nyfiken. Varför du låter en sån skitsak grusa dina planer.

Jag tror det handlar om att jag är skraj för resultatet faktiskt. Han har så lätt att lägga på sig, även om jag vet att man inte ska "måla fan på väggen" (många blir ju positivt överaskade efter att ha gått mh med sin hund).

Men om chansen kommer kanske jag ändå gör ett mh till våren.. Vi får se hur starkt suget blir efter att starta appellen helt enkelt :D
 
Sv: Vad inspirerar er att träna vidare?

men vadå rädd för resultatet? du har väl knappast något att vara rädd för? hunden är ju densamma oavsett om resultatet finns på papper eller ej. den som borde vara nervös för ett mindre bra resultat är i så fall din uppfödare ;). jag har visserligen för mig att din hund har blivit pappa? i så fall är det ju ännu viktigare med MH, innan hans avkommor i sin tur för sina gener vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 885
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 521
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 832
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp