Vad kan det bli för färg på avkomman?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi samlar ALLA frågor om vad det kan bli för färg på den avkomma som väntas eller planeras i den här tråden! :idea:
Det finns några föregångare till denna tråd, numera låsta:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=598486
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=534761
Läs gärna i dem eller bland de befintliga svaren i den här tråden, så kanske du får svar på din fråga, för de flesta färgkombinationer är nog redan avklarade. Men självklart får Du ställa din fråga igen!
Forumet har många besökare som är duktiga på färggenetik :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Länk för att ev kunna få svar på frågan vilken färg avkomman kan få.

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Man skriver in pappan och mammans färg och voilá- kommer reslutatet. Typ. Finns två saker till att skriva in.
Om du har en homozygot häst för svart. Eller om du vet att den bär på agouti genen. (Agouti innebär svarta ben och svart kant runt örsnibbarna).
Alternativen har alltid stämt på mina föl.
 
Vilken färg?

Om mamman är skimmel och morfar skimmel (irco mena) och pappan e fux( Maloubet de Pleville)
Vilken färg är mäst sannolikt att fölet får?
 
Sv: Vilken färg?

Det beror på vilken grundfärg mamman har (vilken färg hade hon när hon föddes, och kan det finnas fuxanlag??).

50% chans/risk för skimmel.
 
Sv: Vilken färg?

okej.. de flesta av hennes föl blir skimmlar (bruna pappor iaf)

Okej så det kan bli vilket som då?
 
Sv: Vilken färg?

En skimmel har en annan färg under, brun, svart, fux, isabell osv. Den vita färgen är som ett täcke över. Så man måste veta vad det ligger under det vita för att säga mer.
Är mamman fux under det vita så blir fölet fux och sen är det 50% chans att den blir skimmel ovanpå.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hur snart kan man se om fölet tänker bli skimmel och hur ser man det? Mitt sto är fux men stickelhårig på magen.. Pappan är skimmel. Vet ej vad han har för "basfärg"
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Ingen? Hur fort visar det sig om fölet blir skimmel?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Länk för att ev kunna få svar på frågan vilken färg avkomman kan få.

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Man skriver in pappan och mammans färg och voilá- kommer reslutatet. Typ. Finns två saker till att skriva in.
Om du har en homozygot häst för svart. Eller om du vet att den bär på agouti genen. (Agouti innebär svarta ben och svart kant runt örsnibbarna).
Alternativen har alltid stämt på mina föl.

:o ...måste ju erkänna att jag stöp på den engelska terminologin...:crazy: Stoet är mörkbrunt med en vit kronrand bak med mycket rött i det bruna. Hingsten är Svart och vit Tobiano (Vic Tim Rocket)...Han är homozygot. Ja, jag förstår ju att avkomman blir en skäck men vilka färginslag?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Ingen? Hur fort visar det sig om fölet blir skimmel?
Kopierat från:Runnbäcken
Finns bilder att se där!

"Är man osäker på om fölet kommer förbli fux eller skimmla ur så ska man titta på den nakna huden allra närmast ögonen på det nyfödda fölet.

Fuxfölet har rosa hud allra närmast ögat. Även mulen och könsorganen brukar vara onaturligt ljusa de första dagarna av fölets liv om det är så att fölet är en fux.

Det fuxfärgade fölet som föds med skimmelanlag har aldrig rosa hud närmast ögat utan huden är snarare brun, svart eller brunlila. För att fölet överhuvudtaget ska kunna bli skimmel måste minst en av föräldrarna vara skimmel."

Bia
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hur snart kan man se om fölet tänker bli skimmel och hur ser man det? Mitt sto är fux men stickelhårig på magen.. Pappan är skimmel. Vet ej vad han har för "basfärg"
Ibland syns det att de är skimlar redan när de är små bäbisar. I de flesta fall framträder skimmelfärgen vid fällningen av fölpälsen.
Sen finns alla möjliga varianter ända till den connemara-blodslinje där det visar sig att de är skimlar först efter typ 15 års ålder... :smirk:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det mest mysko jag sett var ett russ som var till synes helt skimmel som bleknat till att vara helt vit. Nu är ju det ingen godkänd färg för russ så jag blev mycket förvånad när jag såg hans papper...där stod det att han var fux??? Frågade ägaren om detta och då lyfte hon på manen...och se på tusan! Han var fuxfärgad under manen:eek: ...jag har då aldrig sett nåt liknande:cool:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Barabia! Tack för tipset om Runnbäcken! Lärde mig mycket! Bla att mitt fuxsto förmodligen är en sabinoskäck med sin stora bläs, två höga strumpor och två vita bukfläckar samt stickelhår på magen. Hade aldrig hört talas om tidigare...

Blir spännande det här och se vad det kommer ut för någonting!! Det här med att tålmodigt sitta och vänta har jag aldrig varit bra på... Tre veckor kvar till planerad fölning...*suck*
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det mest mysko jag sett var ett russ som var till synes helt skimmel som bleknat till att vara helt vit. Nu är ju det ingen godkänd färg för russ så jag blev mycket förvånad när jag såg hans papper...där stod det att han var fux??? Frågade ägaren om detta och då lyfte hon på manen...och se på tusan! Han var fuxfärgad under manen:eek: ...jag har då aldrig sett nåt liknande:cool:
Jag skulle gissa att det var en bukskäck med stooor utbredning av de vita fälten som du såg... Det finns inte möjlighet att fixa foton på den, låter intressant för en nyfiken ID-kontrollant! :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Är det ett russ så är det sannolikt en bukskäck du har, precis som jag gissade om den vita ovan. 'jag efterlyser foto på den också :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Är det ett russ så är det sannolikt en bukskäck du har, precis som jag gissade om den vita ovan. 'jag efterlyser foto på den också :D

Om det var menat till mig så nej, hon är trakhener/fullblod...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hmm.. jag läste nog fel... :o :p
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Den här ser väl lustig ut! Det är en arabhingst reggad som fux (föräldrar är skm. troligen födda som fuxar). Blandad kompott skm/fux o br i stammen bakåt.
Han fick 10 avk. varav 5 skm /3 fux /1 brun. Tyvärr vet jag inte åldern på fotot! Kanske att han skimmlat av om han fått leva (dog som 9-åring)!?
Zeus.jpg


Och denna då, hihihi.. ett arabsto reggad fux (fuxar bakåt till 5e led där det finns 1 skm, i 4e finns en brun)! Hon fick 10 avk. varav 1 skm /7 fux /2 brun.
Tyvärr inte färgfoto!
trabag2.jpg


Det kan inte vara lätt att vara ID-kontrollant!!!

Bia
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag skulle gissa att det var en bukskäck med stooor utbredning av de vita fälten som du såg... Det finns inte möjlighet att fixa foton på den, låter intressant för en nyfiken ID-kontrollant! :D
Jag lovar försöka ta bilder på honom när jag är i Hälsingland igen. Bukskäck...nja, mer som en avblekbar fux som vid ankomsten till bekantingen där uppe var 18 år, han måste vara 25 nu, minst...Alltså, hästen är helt vit, man, svans, täckhår och underull...utom under manen då där man kan skymta röd fin fuxfärg. Inga skarpa kanter utan den skymlar fram lite diffust...men, ska se om jag kan ordna bild i sommar;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 097
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 561
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp