Vem ska man köpa av???

Spi

Trådstartare
Hej alla!!

Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla!! Nu har jag en annan fråga, nämligen vad ni har för åsikter om/erfarenheter av vem man ska köpa katt av. Bör man hålla sig till 'riktiga', seriösa uppfödare, eller kan man våga sig på att köpa på t ex blocket? Skillnaden i pris kan ju vara enorm (vi funderar på en sphynx). Om man köper på blocket eller liknande, vad ska man tänka på då? Att ha 'besiktningspapper' från vetrinär t ex... vad mer? Alla tips och tankar är jätteuppskattade!!!

KRAM
Spi
 
Sv: Vem ska man köpa av???

Många seriösa uppfödare annonserar på blocket också :)

Generellt kan man väl säga att om en katt är mycket billigare än genomsnittet för rasen så finns det en orsak. Ta reda på den! Köp aldrig en "raskatt" med ofullständiga papper eller bristande hälsotester, det kan blir en dyrköpt historia :crazy:

Många av de katter som används i papperslös "rasavel" är katter som inte passerat nålsögat för de mer seriösa uppfödarna. Många selekterar som jag: hälsa, temperament, stam (bidrag till genpool/låga inavelssiffror) och sist utseende. Det säger sig själv då att det som inte duger här inte bör användas i avel.

Vill man sen ha en "inte den dyraste katten i världen" går det ju fint att undvika importstammar och "perfekta" utställningskatter. I de raser där priserna ligger väldigt högt brukar man också göra skillnad på standardmässigt bättre och sämre katter redan vid försäljning.
 
Sv: Vem ska man köpa av???

Just sphynxen skiljer nog inte så mycket prismässigt på var man köper ifrån, utan snarare vad man ska ha den till. Rena sällskapskatter är billigare än katter till avel och utställning. Veterinärbesiktning tycker jag är viktigt, ja. Är den reggad i sverak (tycker man ska vara noga med att raskatter ska vara reggade någonstans, inte "utan stamtavla") så ska den vara vaccinerad x2 och vetebesiktningen inte äldre än 7 dagar. Stamtavla ska medfölja, alt ett intyg på att den är under registrering.
Samt att båda föräldrarna är scannade för HCM!!

Och var noga med att du känner förtroende för och trivs med uppfödaren! Uppfödare är ovärderliga även senare i livet för frågor och hjälp samt att det är viktigt att ha en bra relation om problem uppstår.
 
Sv: Vem ska man köpa av???

Som sagt, många seriösa uppfödare annonserar på Blocket så var inte rädd för Blocket. Komplettera dock med annonser på rasklubbars hemsidor. Du kan även kolla upp om uppfödare vars annonser du hittar på Blocket är med i någon rasklubb. Det behöver inte betyda någonting, men i vissa fall har klubbarna lite högre krav på sina medlemmar som att testa avelsdjur för vissa sjukdomar eller någon slags etisk policy som medlemmarna förbinder sig att följa.

Var misstänksam om raskatter säljs utan stamtavla eller till väldigt låga priser. Ett navelbråck, ett bettfel eller svansknick är ofta defekter som är harmlösa men som medger ett par tusenlappar i sänkt pris men när kattungar av ingen nämnd anledning alls säljs väldigt billigt får man börja undra vad uppfödaren har dragit in på i kostnadsväg (hälsotester, vaccinationer, registrering?).

Det är även möjligt att du hittar uppfödare som är medlemmar i andra förbund än SVERAK, det är inget konstigt. WCF, CFA, TICA och GCCF är alla tillsammans med FIFé (SVERAKs moderorganisation) internationellt erkända kattförbund.

Viktigast av allt. Hälsa på uppfödare vars kattungar du är intresserad av. Försök ha så mycket kontakt som möjligt över mail, telefon och öga mot öga. Det ska kännas bra er emellan och du ska känna att katterna hos uppfödaren har det bra. Tänk dig att det uppstår något krångel med kattungen tex. att du får hem den och den blir sjuk. Det är i den situationen en uppfödare visar sitt "rätta ansikte". När allt är bra och gulligt är det lätt att vara överens, men vad händer när svårigheter uppstår? Man ska inte behöva bli bästa kompisar eller vänner för livet, men det bör finnas ett grundläggande förtroende där man kan känna att det finns stöd om något händer.
 
Sv: Vem ska man köpa av???

Hej alla!!

Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla!! Nu har jag en annan fråga, nämligen vad ni har för åsikter om/erfarenheter av vem man ska köpa katt av. Bör man hålla sig till 'riktiga', seriösa uppfödare, eller kan man våga sig på att köpa på t ex blocket? Skillnaden i pris kan ju vara enorm (vi funderar på en sphynx). Om man köper på blocket eller liknande, vad ska man tänka på då? Att ha 'besiktningspapper' från vetrinär t ex... vad mer? Alla tips och tankar är jätteuppskattade!!!

KRAM
Spi

Många seriösa annonserar ppå blocket men se upp för fallgroparna. Se till att föräldradjuren är scannade för HCM då vis linjer som jag förstår är hårt angripna. Var misstänksam mot låga priser och om kattungarna inte har stamtavla (du kan inte själv registrera en stamlös katt och få ut stamtavlan.)
En kattunge ska vara minst 12v, dubbelvaccinerade, id-märkta och medföljas med ett besiktningsintyg från veterinären som är max 7 dar gammal.

Träffa uppfödaren personligen så att ni känner förtroende för varandra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 994
Senast: Görel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 055
Senast: Ninnurur
·
R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
4 692
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp