Bukefalos 28 år!

Vad kan det var för fel storhäst stegrar?

Sandrahorse99

Trådstartare
:crazy:Hej!

På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen, spilta eller ute på gången!

Jag red henne första gången i december en gång då min medryttare häst var halt/tappsko. Hon kändes bra, men det var ju snö hon stog däremot inte stilla och backade mycket och slängde med huvudet ofta :cautious:
Hon verkade helt okej inte jätte jobbig att arbeta med.

i somras under sommarlovet var hon på långa ridläger. i ca 3-4veckor sen kom hon hem för att hon hade slängt av en ryttare stegrat och ramlat bak länges..
Jag red henne veckan efter det troligen ingen annan som hade ridit henne innan mig sen avramlingen på ridlägret med någon tjej. Hon var rädd för allt vågade inte gå i spåret men jag motiverade henne att göra det så det gick i trav och skritt :) sen skulle vi galoppera på volter och det gick också bara at hon var lite rädd. men hon ryckte aldrig på huvudet. :)

Efter det red jag henne ofta för dom tyckte jag kunde rida henne bra, andra lektionen på henne var ännu bättre hon lyssnade på skänkelvikning och travade på det enda var att hon inte kunde stå stilla så länge.

tredje gången började hon rycka med huvudet och kasta med huvudet.. I galoppfattningarna hoppade hon upp i luften. tills hon sparkade bakut en gång.:meh: men galoppen blev ändå bra. efter en stund red en annan tjej henne som var medryttare på henne och på henne har alltid Luella kastat huvudet på, för mig ser det inte ut som dom går så bra i hop men ibland är dom duktiga men inte ofta.. sen red en ny tjej henne min kompis.. Hon sprang på och slängde och kastade med huvudet som en galning stannde och backade. andra gången hon red henne började hon små stegra. backa och slänga med huvudet hon ville inte göra not.!! jag trodde hon skulle flyga av Luella!! :nailbiting::eek:

Idag skulle jag rida henne för att se om hon är så med mig..
I början var det lugnt sen hoppade hon runt slängde med huvudet och stannade och små stegrade plus bockade... Sen fick jag in henne i form i höger trav på volterna sen skulle vi fatta höger galopp på spåret.. Hon kastar sig fram i korsgalopp och slänger runt med huvudet.. hon bockade och fuskade med alla vägar.. en katastrof sen tog jag tag i problemen och hon gick fint men väldigt snabb galopp! Sen blev allt bra och jag saktade av och bytte varv samma sak igen men denna gång tappade jag sigbyglarna men tog tag i dom i tid innan hon försökte stegra sig lite. sen travade vi på volter och hon gick as bra!!

Jag har märkt skillnad på hur hon är att rida hon verkar så rädd hon svettas jätte mycket efter ett pass! Hon är så härlig att rida när det går bra men nu mår man dåligt av att rida henne för att man vet att hon kommer göra så igen och igen och det är inte ätt att hålla sig kvar!! :cautious::nailbiting:
Men ridläraren tyckte jag var as dktig på henne jag såg orädd ut jag bara fortsatte sen sa han att hon är jäkligt svår att rida och jag borde vara nöjd med passet! Ja det var jag men endå inte!!!

Nu är frågan vad kan ha hänt med henne och vad borde vi testa för att få henne bättre???
 
Sv: Vad kan det var för fel storhäst stegrar?

En resa till veterinären till att börja med, och om inget fel finns borde nog en eller ett par erfarna och duktiga personer rida henne så att hon får lite stabilitet i ridutbildningen en period.
 
Sv: Vad kan det var för fel storhäst stegrar?

Håller med, om hästen är frisk, så låter den förvirrad och arg, har den fått en ordentlig inskolning för att kunna fungera som ridskolehäst? Det är ganska svårt att vara ridskolehäst, och kunna hantera många olika ryttare, särskilt för en känslig häst. Det kan ta lång tid innan de lärt sig jobbet såpass att de kan börja gå med nybörjare. En del hästar funkar aldrig, ridskolejobbet är för svårt för dem, och då ska de hellre göra något annat.
 
Sv: Vad kan det var för fel storhäst stegrar?

Håller med. En liten tur till veterinären. Hur mår ryggen? Hur mår tänderna? Även en översikt av sadeln och övrig utrustning skulle nog vara på sin plats.
 
Sv: Vad kan det var för fel storhäst stegrar?

Låter inte riktigt klokt att de låter den hästen fortsätta gå lektion med oerfarna elever. Den kan ha ont någonstans och även om den inte har det så verkar den ju väldigt stressad. Den borde kollas av veterinär och sedan (om det inte är något fysiskt fel på den) ridas en period av duktiga, erfarna ryttare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
923
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: iNHALE
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp