Vad kan det vara för fel?

Bison

Trådstartare
För ngn dryg vecka sedan började vår katt kräkas väldigt häftigt. Han tappade även aptiten heltefter det. Vi följde vets råd att vänta ngn dag o sedan ge honom kokt kyckling. Tog ett par dagar innan han ville äta öht, sen har han ätit lite lite o inte kräkts. Han har gått på lådan hela tiden. Nu har han ätit vanlig mat men inte så mkt i ett par dagar, men inatt började han käkas igen.
Han har varit som vanligt fast ändå inte. Han har sovit väldigt mkt o dragit sig undan, men det har varit under en längre tid o vi har trott att det berott på att vi inte har varit hemma så mkt samt att han aldrig riktigt vant sig vid att vi köpt en hund. Vi har planerat att placera om honom eftersom vi i fortsättning kommer vara hemma ännu mindre o det blir väldigt mkt ensam tid.
Men är det ngn som ha en aning vad som kan vara fel?
Han är fyra år, kastrat o innekatt, äter Mjau blötmat.
Jag ska ringa djursjukhuset imorgon o hoppas på att få komma in direkt. Men jag skulle ändå bli glad om ngn hade en fundering.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Irriterad tarm pga stress?
Hur länge har ni haft hunden?
Det är inte så lätt alltid, för en katt, att bli med hund.
Är hunden valp eller vuxen?
Var den mkt intresserad av katten när den kom? (Hunden efter katten alltså).
OM det skulle vara stress så är så att en katt kan reagera på stress med bl.a stressad mage,sova mkt och försöka göra sej osynlig genom att ligga på höga eller låga platser,ofta med ett öga öppet,för att försöka se om "någon kommer".
Alltså låtsas de ofta sova för att få vara ifred.
När han är uppe och ska gå och äta och på lådan t ex,går han som vanligt då eller går han smygande i ultrarapid? (Ifall han inte sett var hunden är och är rädd att stöta på den,menar jag.)
Det är viktigt att lådan står bra placerad och är lätt att nå för katten,samt avskild så han får vara ifred där.Gärna 2 lådor om hemmet är stort.
Nu spann jag bara vidare på det du skrev om att ni skaffat hund.
Tycker absolut ni ska få undersökt katten grundligt,det är bra ni är på den linjen!
Har ni tempat honom?Avmaskat regelbundet? Är kräket som vanligt eller blodigt?
Det finns bra foder för katter med stressad mage,både på vet.klinik och i zoohandeln (t ex Royal Canin).
Nu kan jag vara helt på fel spår,men detta är vad jag funderade på rent spontant då jag sett liknande på andra katter.
Ett ex var en unghane som reagerade på bebisen i familjen.
Lycka till i morgon!
Hoppas du berättar hur det går!
Mvh,H
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Tack för ditt svar.
Nej hunden var inte så intresserad, det är en vuxen hund. Katten har inga problem att gå på lådan. Han går som vanligt men han har helt slutat att leka. I början när vi hade hunden lekte han som vanligt men har nu slutat helt, han ligger även o sover även då hunden inte är hemma.
Hoppas jag får tid så jag kan åka in direkt i morgonbitti. Hade ev ett nytt hem på gång men kan ju inte lämna iväg om han är sjuk :( Han är avmaskad o ingen feber.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Hmm,ja om det inte är hunden sas så är det nog ngt invärtes fel.
Hade ju nästan varit att föredra om det var nåt åt det jag trodde.
Eftersom det kunde blivit bättre i nytt hem menar jag.
Det är svårt att spekulera annars.
Tumör kanske..
Hoppas du får veta i morgon!
Håller tummarna!
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Vi hade något liknande på vår förra katt.

Han kräktes och gick ner i vikt, åt maten.

Vi åkte till veterinären, och han kollade i halsen, noggrannt. Till slut hittade han ett litet litet fiskben som satt fast långt ner i halsen. När det togs bort kunde missen äta igen :)
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Vi fick tid förra måndagen. Han var väldigt uttorkad, blodprov visade på en infektion samt höga njurvärden samt högt socker. Han fick vara kvar över dagen för att vätskas upp sen fick han antibiotika utskrivet.
Efter ett par dagar blev han mkt bättre, började äta igen utan att kräkas. Men så i helgen blev han dålig igen. Återbesök idag. Nytt blodprov som visade att infektionen är borta men njurvärden hade ökat ännu mer. Fanns inget att göra o Skippy fick sluta sitt liv idag.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Hej Bison!
Läste precis om Skippy...
Så oerhört tråkigt.Beklagar verkligen sorgen.
Tråkigt att det slutade så.
Men du,minns de roliga och mysiga stunderna ni haft tillsammans.
*Skickar tröstkramar*
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp