Vad kan det vara för fel?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare glee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 720
G

glee

För flera veckor sen skrev jag ett inlägg här om vad jag skulle göra med lilla hunden som var dålig i magen. Hon hade inte diarré men det var inte alls bra heller. Hon var sådär "halvbra" i magen rätt länge, ville inte sätta henne på diet i onödan. Sen fick hon diarré och fick bara äta ris och fisk. Magen blev bra på en gång så vi började blanda ut med hundmat efter några dagar.

Vi var noga med att göra en mjuk övergång tillbaka till hundmaten för att hon inte skulle bli dålig igen. Sen har det varit ganska bra men långt ifrån perfekt. Och jag förstår inte vad det beror på. Jag tror inte att hon får för mycket mat för när vi provade att ge lite mindre såg man tydligt att hon blev i smalaste laget..

Vad tror ni det är? Ska jag byta foder? :confused: Hon kanske är allergisk mot något i fodret, jag funderade på att byta till ett sånt speciellt för hundar med känslig mage..

Ojdå... så där började det med min hund. Diarréer, ont i magen och gick ner i vikt. Han fick inte behålla nånting. Så efter X antal vetrinärbesök, undersökningar och olika dieter kom de fram till att han hade kronisk colit (sen fick han också kronisk enterit).

Gå till vetrinären är mitt råd, be de göra en rekto-gastroskopi för att se om hon har någon inflammation i tarmarna.
Min hund fick äta specialfoder, sulfa och kortison resten av livet, men det funkade för magen iaf. Om han inte fick för sig att äta något "olämpligt" som hundgodis, vanlig mat eller dylikt.. :crazy:

Hoppas allt ordnar sig för er!

Byt foder.

Vad ger du för foder nu? Du behöver inte skriva märket här om du inte vill, men läs innehållsdeklarationen. Du ska kolla på två saker. Ett, vad står FÖRST som ingrediens? Står det kött/kyckling eller står det t ex vete? Står det vete så byt till ett med köttprodukt som huvudingrediens.

Om det inte står vete eller liknande som första ingrediens så kolla om det dyker upp över huvud taget - gör det det, byt foder till ett utan.

Min hane var alltid lite 'halvlös' i magen och fes ganska illa. Åt vetebaserat foder. Jag försökte envist byta till köttbaserat och efter bara ett litet tag blev avföringen som den skulle och fisningarna försvann. Ungefär samtidigt gick kraken ut i matstrejk och det slutade med att jag fick gå tillbaka till det gamla fodret. Gissa om det var ett Moment 22. Jag kämpade på ett par år med att hitta ett köttbaserat han ville äta men icke då.

NU har vi nått en kompromiss (som jag ska försöka tänja på sen *hehe*) och han äter 50% av det vetebaserade som han tycker är smakens, och 50% av det köttbaserade som inte är så smaskens. Och knappt några fisningar och fast, normal avföring.

Han reagerar alltså på vete/spannmål i maten, och det är VÄLDIGT vanligt att hundmagar reagerar på det. Anledningen att det används är för det är billig utfyllnad.

Men leta efter ett foder som har likvärdiga protein och fettvärden som det du har, men är köttbaserat och spannmålsfritt.

GER du redan ett sånt foder så skulle jag rekommendera endera veterinärkoll eller som du tänkt på att prova byta till ett som är utvecklat för att vara skonsamt mot magen. Men ger du ett med spannmål nu misstänker jag starkt att det räcker bara du hittar ett utan spannmål.

Oj vad rädd jag blev när jag läste inlägget ovanför ditt.
Men ditt var ju lite lugnande.

Hon verkar ju inte alls må dåligt. Och det är ju så pass fast att det går att plocka upp.

Hon äter eukanuba nu, och det är väl känt som ett bra foder. Första ingrediensen är kyckling (upp till 24%), sen kommer majs och sen vete. Det är väl bra? Men då kanske det är bra att ringa och prata med en veterinär innan jag byter.

Oj, det är kanske inte så bra om vete kommer redan som 3:e ingrediens?

Generellt är det bra med kyckling först. Men OM hon är känslig för vete så kan det räcka att det kommer som tredje. Men Eukanuba har ju lamm & ris foder, du kanske kan börja prova med det och se om det blir skillnad? Ris brukar de tåla bättre än vete?

Annars, kolla vad de för känslig mage egentligen innehåller, och prova med ett sådant istället om det verkar bättre.

Men sålänge hon håller hull, är pigg och glad, pälsen är okej etc etc, dvs det enda som tyder på att det inte är en perfekt frisk hund är lösare avföring än normalt så skulle jag börja försöka ta bort vetet eftersom det är en 'välkänd' bov.

Om hon däremot har svårt att hålla vikt och/elelr går ner i vikt eller mår dåligt på annat sätt skulle jag utan dröjsmål kontakta vet.

Men din hund låter som om den är ganska exakt som min hane, dvs inga symptom och verkar helt kry förutom konsistensen på avföringen (han hade också så det precis gick att plocka upp, men för löst. Och fick diarrer ibland, som iofs avhjälptes på några dagar med kokt ris och sen lägga på maten igen). Och med honom var det just vetet som var boven. Han har gått ungefär två veckor på 50% av vetebaserat och 50% helt spannmålsfritt (och sojafritt) foder och hans avföring är helt perfekt nu. Så han tillhör nog inte de mest känsliga för vete (eftersom han klarar en del) men din kan ju vara känsligare.

Nu vet jag inte vilket du har, men kollade på nätet på Eukanuba och det blev ju värre längre ner i innehållsförteckningen där korn dök upp. Det är förvånansvärt mycket 'utfyllnad' i det. Både korn och vete (och så majs då, fast majs har inte gett mina problem).

Nu vet jag inte om det är samma, men det här tittade jag på:

Kyckling (>24%), majs, vete, animaliskt fett, fiskmjöl, korn, sorghum, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, torkad öljäst, salt, linfrö, kaliumklorid, natrium hexametafosfat, dikalciumfosfat, DL-metionin.

Tyvärr är det korn även i Lamm & Ris-fodret *förvånad*

Okej. Då får jag försöka byta till något utan vete och med mindre majs.. Vad har du för foder? Jag har tittat lite på Carrier lamm och ris men där kommer ju majs och korn ganska tidigt i innehållsförteckningen.

Här är innehållsförteckningen på det hon äter nu, ungefär som det du hittade: Kyckling (>24%), majs, vete, fiskmjöl, animaliskt fett, korn, sorghum, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, linfrö, DL-metionin, dikalciumfosfat, ringblommeextrakt.

Okej. Då får jag försöka byta till något utan vete och med mindre majs.. Vad har du för foder? Jag har tittat lite på Carrier lamm och ris men där kommer ju majs och korn ganska tidigt i innehållsförteckningen.

PERSONLIGEN så bryr jag mig INTE om att det innehåller majs. Kollade upp lite foder för känslig mage och det var majs i nästan alla sådana.

Carrier lamm och ris var ju vetefritt och så långt var det ju bra, men det var ju som sagt korn.. Dock inte överdrivet mycket. Det skulle kunna gå, det är ju ett personligt val att prova eller ej.

Jag ger faktiskt 50% av ett vetebaserat som sagt (hundarna har utsett det till all time favourite) Doggy professional Extra Aktiv. Har funderingar på att prova byta till Robur Performance, med någon vild förhoppning att eftersom det är en doggykusin ska det smaka likadant, det innehåller nämligen inte vete. Men har inte kommit sålångt än ;)

De andra 50% är det foder jag egentligen vill ge enbart, Eagle Pack Power. Fritt från både vete och korn, däremot innehåller det majs (men som sagt, jag har inga problem med det och inte hundarna heller).

Robud har ett foder för hundar med känslig mage som är fritt från både vete och korn (däremot majs i det). Vid en snabbkoll är även de andra Roburfodren fria från vete och korn.

Jag är som sagt väldigt nöjd med Eagle Pack, dock kan det vara svårt att få tag i (Robur däremot finns ju hos Granngården etc och är betydligt lättare). Jag har dock sådan tur att min lokala hästfoderleverantör började med Eagle Pack :love

Kollat liter mer och EP har ett som heter "Premium Select", lamm- och risfoder för känsliga magar, inget vete eller korn och INGEN majs heller faktiskt.

Men det finns nog ganska många vete och kornfria bara man letar. Majs kan kanske vara värre eftersom det är en vanlig ingrediens även i fodren för känslig mage, men det finns ju korn, vete OCH majsfria med tydligen.

SÅ det är nog bara fundera hur mycket du vill utesluta (JAG skulle absolut utesluta allt spannmål - havre, korn, vete - men acceptera majs) och vad du vill ha det baserat på (typ ris etc) och sen kolla vad du kan få tag i utan att åka land och rike runt, hur mycket du är beredd att betala etc =)

Du får gärna rapportera hur det går och så =)
Eagle Pack

Robur

Åh tack! Robur var intressant. Och det är ju lätt att få tag på också.

Royal canin verkar också bra:
Torkat kött (nöt, fågel), majsmjöl, animaliskt fett, majs, majsgluten, betfor, torkad kycklinglever, mineral, ris, jäst, vegetabilisk olja, fiskolja, FOS (fruktos-oligosakkarider), spårämnen (inkl. kelaterade spårämnen), jästextrakt (rikt på MOS, mannan-oligosakkarider), DL-Methionin, äggpulver, vitamin.

Jag blir helt förvirrad av allt det här. Och så ska man jämföra fett/protein/mineral-mängden också..?

Jag kollar faktiskt inte mineraler, jag räknar kallt med att de märken i den prisklass jag kikar på har ganska likvärdiga värden.

Utan jag kollar på fett ochproteinhalt, om det ingår Omega 3 och Omega 6, samt så slänger jag en blick på smältbarhet och/eller energiinnehåll (brukar anges i kcal eller MJ).

Men om hunden fungerar bra på en normal mängd foder av det du har nu så är det ju bara att kika efter ett med ungefär samma fett- och proteinhalt? =)

Men jo, det är lite av en djungel därute *sucka*

Foder med vete i (Överhuvudtaget) ger i princip alltid halvdålig mage.

Jag vägrar stenhårt att ge ett foder som innehåller det.
Därför äter min hund Royal, mina tidigare har ätit Royal och mina framtida kommer att äta Royal. Det har alltid funkat för oss. 2 hundar har varit väldigt känsliga i magen, och dom har ätit Royal och Klass ungefär 50/50.

Ja, jag kom på det sen. Eftersom det hon äter nu funkat bra i övrigt så ska jag kolla efter liknande fett och proteinhalt. Det står mellan Robur och Royal canin så det får bli det som är mest likt. :)

Finns det ingen återförsäljare så kan de skicka maten. Men då krävs det kanske att man köper en lite större mängd.

Finns det ingen återförsäljare så kan de skicka maten. Men då krävs det kanske att man köper en lite större mängd.

Japps, och då blir problemet för mig att jag kan inte köpa en PALL hundmat för det tar inte slut innan bäst före datum går ut. Men nu började som sagt min hästfoderleverantör sälja Eagle Pack, så inga problem alls, jag får det tom hemkört =)

Japp :) Alla 4 hundarna går på det. Den femte som bor här för tillfället också (Fodervärdstik som är här och ska valpa..).

Har också haft en hund med magproblem. Efter besök hos veterinär bytte vi till Hills Diet, som hunden åt med god aptit (till skillnad från Eukanuban vi haft tidigare). Men riktigt bra i magen blev han inte. Inte förrän jag bytte till ett färskfoder som heter Nordic. Lite bökigare eftersom man ska komma ihåg att tina upp maten, men en stor vinst i hur hunden mår. Päls, mage - ja allt har blivit jättebra! Dessutom är detta ett uppenbarligen synnerligen välsmakande foder, så där vann man många popularitetspoäng... Inte blir det dyrare heller, snarare tvärtom.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
686
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 339
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna