Vad kan det vara? (hormoner etc)

Ms_Antrop

Trådstartare
Nu vill jag ha hjälp av alla kloka kvinnor härinne på vad man kan misstänka felas med mig - eller om det bara är såhär jag är.

Jag har det rätt jobbigt med min PMS, och har väl typ alltid haft men det är värre efter att jag fått barn. De värsta månaderna så blir jag i princip regelrätt deprimerad ca en vecka/månad. Jag kan räkna upp det som jag tycker är besvärligast i form av en lista, det känns enklare:

- Väldiga humörsvängningar ca 2 veckor/månad
- Vallningar nattetid runt ägglossning
- Deprimerad ca en vecka/månad (de månader det är som värst)
- Kraftig behåring (har alltid haft på ben armar men nu är det mycket under hakan och börjar komma på bröstet också)
- Övervikt som jag förvisso blivit av med en gång men som är tillbaka nu, mycket runt magen.

Jag har dock inte haft det svårt med fertiliteten, fick min dotter med IVF men det var för att min man är steriliserad så det gick inte att göra på annat sätt. Jag har även väldigt regelbunden mens, inga smärtor i samband med det.

Vad tror ni?
 
Jag kollade på det men tyckte det var så få grejer som stämde in? Å andra sidan är det som stämmer in ganska typiska symptom.
Jag har PCOS och vissa stämmer in, men inte andra. Det går att få blodprov som ger dig svar om du har PCOS eller ”endast” PCO. Själva äggblåsorna kan ses på VUL så ett tips är att be att få kolla på äggblåsorna, och hormonerna så vet du om du har PCO eller PCOS. Har du inte kan du lägga funderingen åt sidan, har du det finns viss hjälp att få.
 
Jag kollade på det men tyckte det var så få grejer som stämde in? Å andra sidan är det som stämmer in ganska typiska symptom.
Allt behöver inte stämma in, det varierar ju mycket från person till person.
Men det är ju inte helt konstigt om du fått rubbad hormonbalans iom IVF.
 
Nu vill jag ha hjälp av alla kloka kvinnor härinne på vad man kan misstänka felas med mig - eller om det bara är såhär jag är.

Jag har det rätt jobbigt med min PMS, och har väl typ alltid haft men det är värre efter att jag fått barn. De värsta månaderna så blir jag i princip regelrätt deprimerad ca en vecka/månad. Jag kan räkna upp det som jag tycker är besvärligast i form av en lista, det känns enklare:

- Väldiga humörsvängningar ca 2 veckor/månad
- Vallningar nattetid runt ägglossning
- Deprimerad ca en vecka/månad (de månader det är som värst)
- Kraftig behåring (har alltid haft på ben armar men nu är det mycket under hakan och börjar komma på bröstet också)
- Övervikt som jag förvisso blivit av med en gång men som är tillbaka nu, mycket runt magen.

Jag har dock inte haft det svårt med fertiliteten, fick min dotter med IVF men det var för att min man är steriliserad så det gick inte att göra på annat sätt. Jag har även väldigt regelbunden mens, inga smärtor i samband med det.

Vad tror ni?
Förklimakteriet.
 
Säger också förklimakteriet. Peri-nånting...perimenopaus? Förändringar kan ske så mycket som 10-15 år innan det definitiva klimakteriet när hormonerna börjar åka karusell. Barnafödande i sig kan också sätta igång hormonknas i kroppen men då ska det ju vara övergående. Jag tycker att du ska prata med en gynekolog, som vet och kan detta.
 
Säger också förklimakteriet. Peri-nånting...perimenopaus? Förändringar kan ske så mycket som 10-15 år innan det definitiva klimakteriet när hormonerna börjar åka karusell. Barnafödande i sig kan också sätta igång hormonknas i kroppen men då ska det ju vara övergående. Jag tycker att du ska prata med en gynekolog, som vet och kan detta.
Jag kollade nu och tänkte först att det kunde vara nått, men det är nog för få symptom som stämmer.

Jag har fortfarande väldigt regelbunden mens, och mina humörsvängningar är bara runt tiden för PMS. Samma med vallningarna, det är bara runt ägglossning det händer (varför jag misstänker att det är nått med hormonerna som spökar).

Det har känts lite bättre sen jag tar b-vitamin, järn och magnesium regelbundet, iaf med humöret. Men det är ju fortfarande ett rent helvete vissa månader.

Jag ska absolut gå och kolla upp detta, visst går det att leva med nu (om jag måste), men skulle det bli värre så blir det ju outhärdligt känner jag.... Inte är det speciellt kul med hårväxten heller, nog för att jag alltid haft mörk och ganska kraftig hårväxt hela mitt liv men...
 
Jag kollade nu och tänkte först att det kunde vara nått, men det är nog för få symptom som stämmer.

Jag har fortfarande väldigt regelbunden mens, och mina humörsvängningar är bara runt tiden för PMS. Samma med vallningarna, det är bara runt ägglossning det händer (varför jag misstänker att det är nått med hormonerna som spökar).

Det har känts lite bättre sen jag tar b-vitamin, järn och magnesium regelbundet, iaf med humöret. Men det är ju fortfarande ett rent helvete vissa månader.

Jag ska absolut gå och kolla upp detta, visst går det att leva med nu (om jag måste), men skulle det bli värre så blir det ju outhärdligt känner jag.... Inte är det speciellt kul med hårväxten heller, nog för att jag alltid haft mörk och ganska kraftig hårväxt hela mitt liv men...
Alla symptom behöver inte stämma, det är nog väldigt olika för alla. Jag kan inte påminna mig om att jag själv haft något förklimakterium, men det kan ha varit så milda symptom att det gått mig förbi. Oavsett vilket, så ska du inte behöva må så dåligt, så kontakta din gynekolog tycker jag.
 
Sällar mig till kören som tycker att du ska söka för det. Såhär ska du inte behöva ha det.

Själv fick jag rejäl PMS efter att ha tagit ut hormonspiralen. För mig funkar det bra med jättenattljusolja i kapsel och när det är som värst (mellan ägglossning och mens) antidepp (som jag dock har kunnat lägga bort sedan maj).
 
Tack för svaren hörrni! Jag ringde till barnmoskemottagningen här i stan igår och dom tyckte jag skulle kontakta Kvinnokliniken i Västerås, så det ska jag göra idag :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 108
Senast: Ms_Antrop
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hej. Jag skulle vilja prata med fler som lider av samma/liknande som jag. Sen 4 år sen slutade jag äta ppiller, jag och min man börjar...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: sofiaspel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp