Vad kan det vara? Idéer någon?

Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Tywärr kan jag inte hjälpa dig utifrån dom swaren.

Men - öroninflammation + återkommande klåda under tassarna är typiska symptom wid allergi. Om ni werkligen har genomfört en riktig eliminationsdiet (Hill´s z/d i 8 weckor utan nåt annat att äta och därefter prowocerat med det wanliga fodret utan resultat) så låter det rimligt att gå widare med en utredning för atopi.

Är weterinären kunnig inom just hudutredningar? Följ med din mamma nästa gång, för det kan ju wara lättare att ta till sig all information med hjälp aw 4 öron.

Wad gäller tassarna så är slickandet bara ett symptom på en bakomliggande orsak. Om huden är röd och irriterad så är det med största sannolikhet en sekundär infektion med jästswamp. Du kan testa att badda med Atamon (fr liwsmedelsaffär, konserwerar sylt och sånt). Det brukar awhjälpa jästswampen, men så länge orsaken inte är utredd kommer problemet att fortsätta spöka.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Tack för din information! :)

Än så länge har han inget nytt utslag under tassarna..men kommer väl så småningom, brukar komma då och då.

Han har aldrig haft öroninflamation, så det är inte säkert att det hänger ihop.
Fodersorterna som provats har använts i mer än 8 veckor vardera, sedan bytt tillbaka till det vanliga. Ingen skillnad altså och utslagen kommer tillbaka.

Jag antar ju att de är hudkunniga på veterinärstationen vi åker till.

Ska lägga Atamon på minnet!

Svårt att komma vidare utan orsak, men jag vet inte riktigt vilka fler prover som kan tas eftersom att allergi mot allt som rör sig i hans närhet är kollade och fodret verkar det ju inte vara..eller det blir ingen skillnad.
Fukt verkar det inte heller vara ..

Vi får spinna vidare
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Jag läser ju som en kratta, allergi mm war ju testat.

Då skulle jag rekommendera Skin Support (Royal Canin), omega3/6 fettsyror som tillsats samt grönsåpebad för tassarna + Atamon wid behow.

Sådärja. En schysst behandlingsplan utan att ha sett hunden...
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Grönsåpa kör vi m i vanliga fall då hunden fått en massa grus under tassarna, men just nu vågar vi bara köra på med special schampona som vi köpt då de rekommenderas och har inte förvärrat något.
Tror dock inte att såpa borde vara farligt då han inte reagerat på det innan.

Ska försöka knäppa nåt kort om han får utslagen igen inom kort så att du kan få se

Ska somsagt tipsa om flaskan m glada gubben också :)
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Verkar som att det kan vara på G igen..

Nu kliar sig hunden överdrivet mycket, främst i öronen och på benen. Det brukar vara förstadiet till utslagen

Blir det fler utslag nu så tar jag kort så ska ni få se hur de ser ut
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Tycker ni ska forska vidare på allergibiten.
Vad har ni pricktestat för?

Låt säga att ni fodrar hunden med ett foder gjort på kyckling, som fodrats med fiskmjöl. Då kommer hunden att reagera på fodret om den är allergisk mot fisk.
Men när ni pricktestar kyckling så kommer det inte ge utslag. Därför kan det vara svårt att sätta det i samband.
Det är helt enkelt ganska komplicerat det där med allergier.

Men har ni inte testat uteslutningsdiet osv? :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Läs i tidigare inlägg :)

Vi har gjort allergitester på allt tänkbart som kan finnas i hans miljö.

Strikta foderdieter och special foder från veterinär där inget annat än fodret får ges. Eller sk uteslutningsdieter

Kycklingfoder har vi aldrig gett honom eller fisk.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Har lite uppdatering!

Han har inte haft utslagen sedan jag startade tråden, vilket är en lättnad!

Däremot har hunden inga kulor kvar längre.
Han blev kraftigt svullen i området runt penis och han kanade längs golvet, pep och höll på i flera timmar en dag.

Vi trodde urinvägsinfektion..Åkte in till veterinär och det visade sig att han hade förstorad prostata. Tydligen hade han haft sådär länge utan att det märktes eller att han visade något besvär av det alls...Stackarn!

Så kulorna rök så att det inte skulle finnas någon risk för prostatacancer eller något annat problem som skulle uppkomma senare.

Just nu går han på ett dietfoder m lågt fettinnehåll för att inte riskera att han ska lägga på sig nu då han är kastrerad.

Inget utslag än så länge altså.
Vi har inte kommit vidare med vad utslagen kan vara eller bero på, men veterinären utesluter inte att det har att göra med prostatabesväret..Vilket vi nästan hoppas på då vi kanske i så fall blir kvitt problemet som vi nu haft ett tag!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 890
Hundhälsa I början av förra sommaren började min 1½ år gamla borzoi att slicka sig mycket om tassarna. I samband med att vi gjorde...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 211
Senast: Is
·
Hundhälsa hej alla vovveälskare, skrev ju tidigare om att jag fallit handlöst för en parsonterrier - Rayban som med en gång fick flytta in med...
2
Svar
31
· Visningar
5 483
Senast: Rose
·
Hundhälsa Väntar på att vet ska ringa upp, måste slänga ut en tråd för att kolla era erfarenheter... I korthet tror vi att hunden är...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 240
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp