Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

Saeta

Trådstartare
Jag har den senaste veckan mått jätte konstigt.
Haft väldigt mycket yrsel, är främst om jag rör mig hastigt men jag är även yr om jag går, tittar åt olika håll (enbart med ögonen eller om jag vrider hela kroppen). Jag har ont i musklerna, och haft huvudvärk till och från. Väldigt trött. Idag vaknade jag upp med ännu mer huvudvärk + att magen inte mådde så bra. Men magen brukar vara dum ibland så det kanske inte hör ihop med detta.

Idag har jag fått mer och mer ont i nacken. Jag sitter ju mycket stilla vid datorn men brukar ofta röra på nacke och huvud för att inte bli allt för stel. Och det har jag gjort även idag. Jag har troligtvis ingen feber, möjligtvis på gränsen (har inte tillgång till termometer så jag kan inte kolla). Mår lite illa, men det gör jag å andra sidan också ofta. Men det är mest smärtan/stelheten i nacken, yrseln och huvudvärken som är jobbigast.

Någon som vill leka doktor?
Jag vet att jag borde ringa sjukvården istället för att fråga här, och om det inte blir bättre efter helgen så får jag väl görat.
Men nu frågar jag här istället.
 
Sv: Vad kan det vara?

Haft väldigt mycket yrsel [...] yr om jag går [...] Jag har ont i musklerna, och haft huvudvärk till och från. Väldigt trött. Idag vaknade jag upp med ännu mer huvudvärk + att magen inte mådde så bra. Men magen brukar vara dum ibland så det kanske inte hör ihop med detta.

Är inte detta samma symptom som du brukar ha?

Saeta skrev:
Idag har jag fått mer och mer ont i nacken. Jag sitter ju mycket stilla vid datorn men brukar ofta röra på nacke och huvud för att inte bli allt för stel. Och det har jag gjort även idag.

Spelar ingen roll om man rör på huvud och nacke lite. Jag får skitont när jag pluggar (=sitter mycket vid datorn). Har du varit till en sjukgymnast nån gång? Tänkte att då kan du ju få lite övningar som är lämpliga för dig.

Sitter mycket vid datorn förklarar ju huvudvärken, smärtan i nacken och tröttheten.
 
Sv: Vad kan det vara?

Är inte detta samma symptom som du brukar ha?



Spelar ingen roll om man rör på huvud och nacke lite. Jag får skitont när jag pluggar (=sitter mycket vid datorn). Har du varit till en sjukgymnast nån gång? Tänkte att då kan du ju få lite övningar som är lämpliga för dig.

Sitter mycket vid datorn förklarar ju huvudvärken, smärtan i nacken och tröttheten.

Naa.. Eller jo alltså jag är ju ofta yr, men det är värre. Jag brukar liksom vara lite lagom yr eller hur jag ska förklara. Det är inte så farligt oftast. Men nu har det blivit mer. Det är därför jag reagerar.

Jodå jag brukar lyckas förhindra stelhet i nacke och så när jag rör på mig. Så det har jag oftast inte problem med. Och får jag ont så gör jag lite nackrörelser så går det oftast över. Men som sagt, nu gör det inte det. Det är liksom en annan smärta.
Har inte varit till nån sjukgymnast men det kanske vore något, tack!

Hehe näe, det är inte den slags tröttheten jag menar.
Jag är ju liksom lika trött ändå, oavsett om jag sitter vid datorn eller inte. Men det hör väl till min sjukdom skulle jag tro. Men ja, det är liksom värre nu.
 
Sv: Vad kan det vara?

Jag gissar på att det beror på samma sak som redan sagts många gånger i dina trådar.

Men om det fortsätter vara "värre än vanligt" eller du får hög feber får du väl söka vård. Oavsett tycker jag du ska ringa sjukgymnast (brukar finnas på vc så man behöver ingen remiss), mycket av dina problem skulle nog bli bättre om du kom igång lite mer.
 
Sv: Vad kan det vara?

Jag gissar på att det beror på samma sak som redan sagts många gånger i dina trådar.

Men om det fortsätter vara "värre än vanligt" eller du får hög feber får du väl söka vård. Oavsett tycker jag du ska ringa sjukgymnast (brukar finnas på vc så man behöver ingen remiss), mycket av dina problem skulle nog bli bättre om du kom igång lite mer.

Hm okej.. Aja tack för svar! Ska kolla upp sjukgymnast när jag bytt vårdcentral :)
Och det där med att komma igång lite mer, det har jag ingen ork till. För så fort jag gör något blir jag sängliggandes av utmattning och har 0 energi. Men det är en annan historia och det var inte det jag ville ha ut av tråden. Ville bara veta lite vad folk tror det kan vara.
 
Sv: Vad kan det vara?

Om jag bara läser om din yrsel låter det som kristallsjukan. Enkelt, ofarligt och billigt att bota. Googla!
 
Sv: Vad kan det vara?

Smärta i nacke + huvudvärk kan ju även vara hjärnhinneinflammation om det vill sig illa.
 
Sv: Vad kan det vara?

Jag är vaccinerad mot TBE så det kan det nog inte vara, om det inte finns en liten chans att få det förstås :p
 
Sv: Vad kan det vara?

Fast man kan ju få hjärnhinneinflammation av andra saker än TBE.

Borrelia kanske? Då brukar man inte bli så dålig (alltså så akut dålig) som av andra orsaker.
 
Sv: Vad kan det vara?

Jag har känt mig "påvägattblisjuk" ett par dagar och sambon har haft precis dina symptom igår. Det verkar vara något som går.
 
Sv: Vad kan det vara?

Och det där med att komma igång lite mer, det har jag ingen ork till. För så fort jag gör något blir jag sängliggandes av utmattning och har 0 energi.

Jag kom att tänka på såna där tv-program där folk förändrar sin livsstil. Många där beskriver sin hälsa så som du gör men mår sedan bra efter att de (pressats) till förändringar. Minns en tjej som trodde att hon hade en allvarlig sjukdom och var sängliggande halva dagarna, men som var helt frisk problemet var att hon blivit sämre och sämre av att vara så inaktiv.

Nu vet ju inte jag om ditt mående påverkats av någon sjukdom också, men ditt mående är helt normalt efter att ha haft den livsstilen du haft så pass länge. Och det är helt normalt att det är jättejättesvårt, jobbigt och tufft att bryta detta. Kan vara värt att ha i åtanke.
 
Sv: Vad kan det vara?

Fast man kan ju få hjärnhinneinflammation av andra saker än TBE.

Borrelia kanske? Då brukar man inte bli så dålig (alltså så akut dålig) som av andra orsaker.

Javisst är det så. Hjärnhinneinflammation orsakas absolut inte enbart av TBE - det kan vara viralt eller bakteriellt och kan komma som följdsjukdom av andra inflammatoriska sjukdomar (lunginflammation och öroninflammation t.ex), dessutom kan virus som t.ex vattkoppsviruset och adenovirus orsaka hjärn- och hjärnhinneinflammationer.

((Fick basinfon här av en väninna som just nu jobbar med sådant här som del av sin AT-tjänst men har googlat för att förstå termerna lite bättre, därför kanske jag låter som Vårdguiden.))
 
Sv: Vad kan det vara?

Hm okej.. Aja tack för svar! Ska kolla upp sjukgymnast när jag bytt vårdcentral :)
Och det där med att komma igång lite mer, det har jag ingen ork till. För så fort jag gör något blir jag sängliggandes av utmattning och har 0 energi. Men det är en annan historia och det var inte det jag ville ha ut av tråden. Ville bara veta lite vad folk tror det kan vara.

Fast sänk ambitionen för att "komma igång".
Exempel:
Du ligger i sängen orkar inte hitta på något. Cykla några varv med benen i luften. Gör två cyklingar bara första gången, då har du ändå aktiverat musklerna! Nästa gång kanske du orkar fem cyklingar. Eller ställ dig på alla fyra i sängen och lyft ena benet rakt ut/bakåt /uppåt samtidigt som. Motsatt a rm sträcks ut framåt/uppåt. Gör en eller två ggr första gången så har du kommit en bit på väg.
Låter inte så jobbigt va? ;)
Höga knälyft medan du borstar tänderna (håll i dörrkarmen), eller "stå i fältsits" variera tyngden mellan höger, vänster och båda.
Du behöver alltså inte gå ut och sporta för att börja aktivera dig, tänk å att varje rörelse du gör utan att du måste är ett plus. :)

Tänkte fö också på kristallsjuka med yrseln, men stämmer inte med andra besvär. Man blir yr om man rör sig för lite också!
 
Sv: Vad kan det vara?

delvis knapplån

Dessutom är det väl inte hjärnHINNEinflammation man får av TBE utan hjärninflammation?
 
Sv: Vad kan det vara?

Borrelia kanske? Då brukar man inte bli så dålig (alltså så akut dålig) som av andra orsaker.

Ah, haft det i tanken, men har kollat igenom varenda synlig mm av kroppen efter fästingbett och runda ringar, för visst är det såna ringar man brukar få kring bettet? Men har inte sett mer än mina vanliga celluliter och finnar ;) så jag tror inte det.. Men det kanske inte alltid visar sig som en ring?

Jag har känt mig "påvägattblisjuk" ett par dagar och sambon har haft precis dina symptom igår. Det verkar vara något som går.

Det kan det ju mycket väl vara. Att det blir liksom inget mer än "påvägattblisjuk" :p
 
Sv: Vad kan det vara?

Fast sänk ambitionen för att "komma igång".
Exempel:
Du ligger i sängen orkar inte hitta på något. Cykla några varv med benen i luften. Gör två cyklingar bara första gången, då har du ändå aktiverat musklerna! Nästa gång kanske du orkar fem cyklingar. Eller ställ dig på alla fyra i sängen och lyft ena benet rakt ut/bakåt /uppåt samtidigt som. Motsatt a rm sträcks ut framåt/uppåt. Gör en eller två ggr första gången så har du kommit en bit på väg.
Låter inte så jobbigt va? ;)
Höga knälyft medan du borstar tänderna (håll i dörrkarmen), eller "stå i fältsits" variera tyngden mellan höger, vänster och båda.
Du behöver alltså inte gå ut och sporta för att börja aktivera dig, tänk å att varje rörelse du gör utan att du måste är ett plus. :)

Tänkte fö också på kristallsjuka med yrseln, men stämmer inte med andra besvär. Man blir yr om man rör sig för lite också!

Tackar tackar det ska jag börja med! :)
Näe jag tror inte heller att det är kristallsjukan, har en nära vän som har det och har pratat lite med henne om det och det enda som stämmer in är ju just yrseln, inte allt runtomkring :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
695
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 087
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 726
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp