Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

imac

Trådstartare
Har en rottweiler på ett år som inte känns helt hundra.

För ca två månader sedan började han kissa extremt mycket, både inne och ute. Väckte mig på natten, pep, slickade snoppen och sprang ut och kissade. Veterinären tog UVI prov, visade sig inte vara något. Fick nypon tabletter som han fick i maten, blev helt bra. Efter ett tag började hans mage att kurra på natten (vilket den ännu gör till och från), han piper och vandrar runt. När jag släpper ut honom så springer han ut och börjar äta gräs/snö vad som finns tillgängligt. När jag bjuder honom på mat så vill han inte äta, fortfarande med kurrande mage. Så fort han får i sig lite mat så börjar det släppa och då börjar han äta mera. Men innan dess så är det så gott som omöjligt att få i han något..


Körde först på torrfoder men gick för ca en månad sedan över till VoH, vilket fungerade kanon
(borstet från kurrande mage vissa dagar). I helgen tog sista korven slut så vi fick köra på annat färskfoder under dessa två dagar, vilket han inte alls ville äta. Tänkte att det är fodret, men icke. Nu vill han knappt äta VoH som vi handlade i måndags, han äter tillslut men slickar en bra stund på det innan.

Vad tusan kan det vara?:(

Hans mage kurrar, väcker mig på nätterna och vill ut och äta gräs, spyr galla/slem, vill inte äta mat, när han väl börjar äta så äter han men det är svårt att få i honom något i början, hostar upp korv/köttbullar när vi tränar (hostar automatiskt upp men äter upp det direkt efter). Slickar snoppen, kliar sig på kinden och halsen, inte direkt super mycket men händer ett par gånger om dagen.

Skall ringa veterinären i morgon men vill gärna höra era åsikter.
 
Han luktar extremt illa ur munnen (rutten fisk), men så kanske det blir utav färskfodret?
 
Vad gäller magen, så skulle jag rekommendera Standardt PH - det började jag ge min ena tik som mig grav magkatarr av mediciner och det fungerar kanon till henne :) Ger morgon och kväll i maten. Även köpa hem torkad lugna och ge en bit på kvällen och en direkt på morgonen - det suger upp magsafter och hjälper magen att inte bli så "sur".
 
Att han luktar tycker jag kan tyda på tonsillerna, vilket kan göra att han hostar och kräks.

Jag hade provat att ge torkad lunga på kvällen, precis innan läggdags, det neutraliserar magsyran. Men jag hade bokat veterinärtid, hos en som inte ger nypontabletter.
 
Låter som gastrit. Och den där hemska andedräkten måste definitivt kollas upp. Boka tid hos en veterinär.
 
Håller givetvis även med om veterinärbesök :)
Andedräkten kan vara tonsillerna, men kan även bero på att magen inte mår så bra.
 
Tack för svaren!

Skall som sagt ringa veterinären i morgon så jag hoppas vi får en tid fort.
Angående nyponen: veterinären tog ett urinprov och skickade iväg på odling, hunden fick äta nypontabletter tills resultatet kom då vet. inte fick skriva ut antibiotika innan.

Men vi ringer den andra kliniken i morgon, igentligen tycker jag inte någon av dessa kliniker är super duktiga men tyvärr finns det inga andra här:(


OBS: Jag menar att vet. Skrev ut tranbär, inte nypon! Han blev bra utav Tranbäret, trots att resultatet visade att han inte hade UVI.
 
Senast ändrad:
Ja, veterinärbesök behövs säkert. En ordentligt koll av både hals och mage. Dessutom med tanke på att han kissade så mycket under en period, och förmodligen även drack mer då, så hade jag bett att de skulle ta även njurprover på honom om det var min hund.

Det kan vara allt ifrån halsinfektion till magen. När det kommer upp galla = gulgrönt slem så tyder det på att magen är helt tom. Kan vara därför som han äter t ex gräs. Magen kan kurra av många olika orsaker, t ex när de dricker mer än vanligt.
 
Nu har vi varit hos veterinären och han har gastrit. Röntgade magen och kollade i halsen, gasig i magen och lite spänd i buken men annars såg allt fint ut. Hämtade ut tabletter på Apoteket och sen fick vi en salva för hans haka, om det nu beror på att han fyser huvudet mot isen eller om det blivit så när han kliar, vi får vara uppmärksamma. Men idag har jag inte sett att han har kliat sig något.

Vad rekommenderar ni nu? Torkad lunga skall jag handla i morgon, då ger jag honom en bit på kvällen innan sängdags och direkt på morgonen? Vad gör jag om han inte vill äta sin mat? Provar något annat eller skall jag plocka bort det? Vet. Tycker inte att vi skall ge honom något annat ifall han ratar sin mat, men samtidigt så vill jag inte att han skall bli tom i magen när han har problem med det:(
 
När vår magkatarrhund vägrar äta på grund av illamående tar jag helt enkelt och handgripligen matar honom. Tar lite av maten (färskfoder) på fingret och stoppar in det längst in på tungan. Har hela tiden skålen framme så han kan börja äta själv när illamåendet släpper. Fortsätter att "tvångsmata" honom tills han äter självmant, oftast behövs bara två-tre tuggor med någon minuts mellanrum innan det släpper och han inser att mat är gott igen ;)
 
Jag hade följt vettens råd angående maten. Prova med att dela upp dagsransonen i 3 mål, det sista precis före sängdags. Sätt ner maten, låt stå ca 15-20 min och ta sen bort oavsett om han ätit eller ej. Om det är färskfoder du ska ge så in i kylskåpet direkt med det så det håller sig färskt. Om det är torrfoder du ska ge så kan du koka upp t ex en kycklingdel i vatten helt utan salt/kryddor, frysa in buljongen som istärningar och ta fram 1 istärning/dag. Skvätt lite över torrfodret, men inte så det blir uppblött. Om han inte har ätit alls något av de 3 målen så försök träna något och ge en tugga av maten som godis eller kasta iväg på golvet så han får jaga. Bara han får nånting i sig inför natten. Han måste ha fri tillgång till vatten hela dygnet. Han kommer att äta, ingen hund svälter frivilligt ihjäl.
 
Kan tillägga att jag tidigare testat att ta bort maten när han inte har velat äta, med resultat att han kräks galla och mår illa i flera timmar.
Är glad att detta bara händer några gånger/år numera :)
Maten uppdelad på 3 mål/dag och tillskott i form av Standardt ph-balans har gjort susen! Samt att för säkerhets skull alltid ha osaltade riskakor hemma att ge så fort man hör minsta kurrande från magen, men även till att ge om maten av någon anledning blir försenad (t.ex glömt tina mer färskfoder...)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
817
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 741
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 895
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp