Vad kan det vara?

M

maiden

Våran hund, en wesite-tik på 10 år, kissar mycket inne. Hon är ensam inne från halv 8 tills halv 5 på vardagarna, länge jag vet men så är det. Det har inte vart något problem tidigare, hon får gå ut prcis innan vi åker och precis när vi kommer hem och då kissar hon alltid. Hon väljer även att helst kissa i sängar eller soffor :crazy:
Hon flåsar även väldigt mycket, svettas hon verklige nu?

Vi SKA ta henne till veterinären så fort vi lyckas få någon som har tid att göra det men vill ha era funderingar innan.
 
En så pass gammal hund kan faktiskt ha lite svårt för att hålla tätt. Att hon kissar i möbler kan mycket väl vara en protest i att hon inte finner sig i att bli rastad så sällan att hon måste kissa inne. Det sitter säkert djupt i henne att det är MYCKET otrevligt att behöva göra ifrån sig inne.

Det jag tycker att ni i första hand skall göra är att hon ABSOLUT får komma ut mitt på dagen och kissa. Att det fungerade förr att hålla sig hela dagarna är ingen ursäkt, hon måste få komma ut!
 
Hunden är ensam för länge, så enkelt är det. När de blir äldre kan de oftast inte hålla sig lika länge som tidigare.
Prova själv att inte gå på toaletten på nio timmar.

Skaffa dagmatte eller hundrastare så ska du se att det löser sig.
 
Nio timmar är oändligt länge att hålla sig om man är hund, är hon sedan tio år är det inte konstigt att det inte funkar längre.
Det måste väl ändå gå att hitta någon som kan ta hand om henne eller rasta henne på dagarna?
 
Jag håller med föregående talare :). Urinblåsans elasticitet minskar med åldern...vilket gör att de får svårare att hålla sig.
Men du bör kanske även kolla om hon har någon infektion....dricker hon mer än vanligt så kan det vara början till diabetes el något annat.

Hoppas det löser sig med vovven/Wera
 
Min förr-förra Collie blev sådär på "ålderns höst", han fick prostata-problem... jag tycker absolut ni ska kolla upp vad som kan vara fel, men framför allt ska ingen hund behöva vara ensam så länge utan att rastas, finns det ingen dagmatte... gammal pensionär som kan sällskapa med eran hund? (nu har jag inte läst de andra svaren så du har säkert fått jättebra råd av andra :) )
 
Mät hur mycket hon dricker/dag. Det kan vara
Diabetes eller Cushing eller något annat som
veterinären säkert kommer fram till.
 
En hund som är ensam så mycket kan definitivt vara stressad och smärtan kommer ju ofta när de är äldre.....
 
har oxå tänkt på det. Hon går på antibiotika nu.
Nyss så pissade hon i soffan igen :crazy: :eek:
Hela dagen har hon vart ute och sprungit och vi har precis kommit hem. Dörren stod öppen ut och hon pissar i soffan :eek:
Då är det väl inte enbart för att hon är ensam om dagarna :confused: :smirk: (vilket jag vet är fel, och för tillfället håller jag på å städar i hönsgården så hon kan få tillgång till utevistelse om dagarna)
 
10 år fr en westie är dock inte särskilt gammalt då dom flesta westies blir ca. 14-18 år gamla.

Men jag håller med dom andra, hunden är ensam alldeles för länge. Inte bara pga. att den inte får gå ut utan för att det känns som om den borde känna sig ensam under dagarna.
En dagmatte kanske skulle vara nåt?
 
Min hund började kissa inne på nätterna och några månader senare dog han av hjärtattack. Jag har ingen aning om det har något samband, men det kanske är någon annan som vet? Han var kollad för urinvägs...
 
Min hund började kissa inne på nätterna och några månader senare dog han av hjärtattack. Jag har ingen aning om det har något samband, men det kanske är någon annan som vet? Han var kollad för urinvägs...

När hjärtat inte klarar av att pumpa runt blodet ordentligt så samlas lätt vatten i kroppen....vilket i sin tur leder till ökad ansträngning på hjärtat. Det kan kanske leda till att njurarna arbetar olika....med kissproblem som följd.

/Wera
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 144
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: igbest
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 137
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp