Vad kan era 7 månaders hundar

Rotterö

Trådstartare
Hur mycket har ni tränat med era små.
Hård träning eller bara lek.
Vardags lydnad ännu. Eller hårdare träning.
Min lilla har jag tagit det lugnt med.
Men hon får lära sig den vardagliga lydnaden.
Sitt stana kvar. Gå någorlunda fint i koppel. Ja lite enklare saker

Sv: Vad kan era 7 månaders hundar

Nu är ju min bara 6 månader men jag kan ju berätta vad vi gjort hittils :laugh:
Och vi har väl nästan bara lekt, men samtidigt lekt fram beteenden. Jag håller på lite med klicker och det hela bygger ju på att hunder erbjuder beteenden. Hittils kan hon väl bara lite halvtaskig sitt och ligg, men det är ju så mkt smått vardags lydnad som man knappt tänker på som att gå fint i koppel, vänta på varsågod, följa vart handen pekar och så. Har börjat träna att "apport" så smått, hon fattar att hon ska ta pinnen i munnen men inte att hålla kvar ännu. Är så underbart roligt att se hur hon verkligen funderar och prövar vad det är hon ska göra för leksak/godis :D

Hihi, nu när jag sitter och tänker på vad jag skriver inser jag att vi nog gjort ganska mycket ändå, trots att jag tycker att vi/jag verkligen slarvat och inte övat så mycket som jag borde på vad vi lärt oss på valpkursen:D

... och min är bara 4½, får vi vara med ändå? :D Vi har precis avslutat en valpkurs så nog har vi kommit en bit på vägen. Hon har klickats in, kan sitt med 2 olika kommandon och stanna kvar, samt ett halvdant stå som vi nog måste börja om med... har precis börjat med ligg. Snabba inkallningar från stanna-kommando går väldigt bra, och det börjar fästa att hon ska sätta sig ner på min vänstra sida :).

Hon kan även "hälsa", jag håller fram min knutna högra näve och hon lägger tassen på den :D. Linförighet är hon himla duktig på också!

Nu börjar hon bli en odåga i kopplet så nästa moment blir nog "fot". :cool:

oj vad ni fixar med era valpar.
Min är ju 7 mån.
Jag skall nog börja träna mer nu. Hon har löpt första gången här nu.
Men hon är duktig på en del saker.
sitt sitt kvar med drag i kopplet. ut o in genom pasager. Måste fråga om lov. stanna kan hon bra.in kallning är lite så där. Men kommer. Ligg är hon sämre på.Hon kan gå i koppel bra , även vändningar. men måste öva mer kontakt. Har ni tipps på kontakt övningar.??
Men sedan har vi varit ute med båten , där är mycke att träna in. Gå om bord, stanna på båten när vi går i land . ja massa att öva på.
Så går vi ofta ut med båda hundarna bredvid varandra,Då är det träning att gå ordentligt och inte dra omkull matte. Det fungerar gör bra nu. så lite kan min lilla tjej

Jag klämmer mig in fast min "bara" är 5 månader.

Vi övar sitt, ligg, stanna kvar , inkallning och fot och har som smått påbörjat apport . Obs att det endast flitigt övas på sitt, ligg och stanna. Det andra leker jag in och klickar när han "råkar" göra rätt. Tränar kanske en gång i veckan , ibland två ca tio min åt gången.

Iver är ju också 7 månader. :)

Vi har nästan alla momenten i lk1; frittfölj, linf, apport, hopp, inkallning, ställande, läggande, plats i olika stadier. Sen så tränar vi dagligen på dom vardagliga sakerna såklart, även lite trix som städa, blåsa bubblor, target m.m.

Sök med 3 dummies, enkla markeringar och upplet med tre föremål.

Han är följsam, lyhörd och trevlig att ha att göra med (förutom att han sen en vecka tillbaks fullkomligt håller på att krypa ur skinnet när nån klappar på honom) och idag lyfte han på benet för första gången! :bump:

Åh, måste lägga till: hon sitter och väntar på ett varsågod innan hon får äta och innan hon får gå ut eller in genom våran dörr. Hon måste ta ögonkontakt innan vi säger varsågod. :)

Tss, tror jag inte på alls... :mad: :p
Jäkla supervalp...

:D

Men seriöst, du ger ju alla andra mindervärdeskomplex här ;)

TS:
Jag får återkomma om sisådär 5½ mån, innan jag kan rapportera något om nuvarande valpen :p
Den numera 3½ år gamla hanen kunde vid 7 mån inte sådär supermycket.
Han gick fint i kopplet, kunde inkallning bra. Sitt, ligg, stå plus en del konster. Kunde höger och vänster, och enkla uppletanden av favvoleksaken.

Hundar är vattentäta, gäller bara att klä sig själv så att man blir det.

*KL*

När min kom som 6 månaders kunde han inkallning, gå fint i koppel (ej fot och ej med andra hundar i närheten), sitt, ligg, att vänta på varsågod innan han gick in/ut genom dörrar etc, samt att han kunde stanna kvar. Dessutom var han så hårdtrimmad att satte du honom och en annan hund, så kunde du kalla in den andra hunden och han satt kvar.

Inget av det var min förtjänst.

Då han var väl tränad men inte så uppfostrad fokuserade vi på det, så vid sju månader kunde han ungefär det + att vara stensäker på att sitta och vänta med ögonkontakt på varsågod innan han tog maten. Du kan hälla maten över huvudet på honom och han rör sig inte. Samt att han kunde apport enligt LK1 och plastliggning med hakan i backen.

Och 'gå i korgen', 'nej', 'låt bli' och 'gå ner ur sängen hundjävel' ;)

Sen har det ju succesivt byggts på, idag är han 11 månader och kan hyfsat alla moment utom hoppet (som vi nte tränat) och platsliggning i grupp (inte heller tränat) i LK1.

Dvs inkallning, sitt, ligg, stanna kvar (sittande/liggande/stående), ställande både när han är före/efter/vid sidan dvs under gång i alla positioner, platsliggning med hakan i backen, apport (även enligt LK2), linförighet, fritt följ (sackar lite i vändningar). Ingångarna har vi inte tränat än, medvetet.

Jag tycker dock inte att man utöver vardagslydnad (sitt, ligg, kom, gå hyfsat i koppel) behöver kräva si eller så mycket mer av hunden vid ditt eller datt ålder. Dels beror det på hunden, hur mogen/inte mogen är den? Tycker den träning är kul eller ej? hur intresserad är matte/husse av att träna mer än vardagslydnad? Ska man tävla eller ej osv?

Haha, du har inte träffat mina hundar :angel: Skulle jag försöka mig på en träning av något slag i det här regnet, hade dom pekat finger åt mig och gått hem igen.
Tiken gömmer sig under bilen om jag trots allt försöker mig på en rolig träningsstund, och hanen krymper med 1 dm i mankhöjd och sätter sig ner för att sen sitta fast där. Tills jag ropar något härligt ord som "Bilen!", då springer han i 180 km/h.

Det har alla våra Schäfrar varit också. Riktigt bra sådan också, för den höll i över 10 år på många, trots tvättar och diverse annat som kom på impregneringen ;)

Nu ligger mina Amstaffar och myser under täcket i min dubbelsäng, dom var ute och snabbkissade för 5 timmar sen - och har vägrat att befatta sig med regnet efter det. Jag hade stora planer på en mysig långpromenad, lite lydnadsträning och sen leka i skogen, men det sket sig totalt.

Nu har jag ingen valp (än), men på tal om regn så är min jycke övertygad om att hundar inte tål regn.

Han ser själv ut som ett ösregn när jag regnställsklädd och med barnvagn i samma mundering är redo att gå ut.

Väl ute så sjunker han ihop till att bli i storlek iller och han stryker med husfasaderna för att få lite skydd från takens stuprännor. No way att vi skulle kunna träna någonting utomhus i dåligt väder. :D

Han är dock väluppfostrad den fina mannen, så han skulle aldrig aktivt sätta sig på tvären och bara vägra att gå med, såsom båda våra andra hundar gjort.

Tyst med dig:p
Min plupp kan ingenting...

Lilleplupp :love:

Tss, tror jag inte på alls... :mad: :p
Jäkla supervalp...

:angel:

oj vad en del jobbar på med sina små valpar.

Det gäller att ligga i när man champinjon ska bli!

Men seriöst, du ger ju alla andra mindervärdeskomplex här ;)

Äsch, han kan ju inte hälsa på folk tex ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
781
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 618
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden