Sv: Vad kan era 7 månaders hundar
*KL*
När min kom som 6 månaders kunde han inkallning, gå fint i koppel (ej fot och ej med andra hundar i närheten), sitt, ligg, att vänta på varsågod innan han gick in/ut genom dörrar etc, samt att han kunde stanna kvar. Dessutom var han så hårdtrimmad att satte du honom och en annan hund, så kunde du kalla in den andra hunden och han satt kvar.
Inget av det var min förtjänst.
Då han var väl tränad men inte så uppfostrad fokuserade vi på det, så vid sju månader kunde han ungefär det + att vara stensäker på att sitta och vänta med ögonkontakt på varsågod innan han tog maten. Du kan hälla maten över huvudet på honom och han rör sig inte. Samt att han kunde apport enligt LK1 och plastliggning med hakan i backen.
Och 'gå i korgen', 'nej', 'låt bli' och 'gå ner ur sängen hundjävel'
Sen har det ju succesivt byggts på, idag är han 11 månader och kan hyfsat alla moment utom hoppet (som vi nte tränat) och platsliggning i grupp (inte heller tränat) i LK1.
Dvs inkallning, sitt, ligg, stanna kvar (sittande/liggande/stående), ställande både när han är före/efter/vid sidan dvs under gång i alla positioner, platsliggning med hakan i backen, apport (även enligt LK2), linförighet, fritt följ (sackar lite i vändningar). Ingångarna har vi inte tränat än, medvetet.
Jag tycker dock inte att man utöver vardagslydnad (sitt, ligg, kom, gå hyfsat i koppel) behöver kräva si eller så mycket mer av hunden vid ditt eller datt ålder. Dels beror det på hunden, hur mogen/inte mogen är den? Tycker den träning är kul eller ej? hur intresserad är matte/husse av att träna mer än vardagslydnad? Ska man tävla eller ej osv?