Vad kan era 7 månaders hundar

Sv: Vad kan era 7 månaders hundar

*kl* va roligt att läsa vad ni gör med era unghundar!

Våran är bara nästan 4mån (15v) men han är lättlärd och som det är nu så kan han komandona sitt, ligg, stanna/vänta, vacker tass och skall. Inkallning funkar bra utan störning, lite långsammare med störnng men han kommer iaf. :) Han går fint i koppel och är dukitg vid hundmöten med mellanstora och stora hundar. Småhundar är jobbigare att möta, dom ska han bara leka med och struntar i dom om de "säger till honom".

Vi väntar på valpkurser här ska dra igång men det blir nog lite träningar i sommar för privat instruktör ist.

Vi jobbar med att han ska bli tryggare, han är ganska lättskrämd och blir lätt rädd för ljud, cyklar och mörkklädda stora män i keps.

Någn som har tips på att jobba bort sådana rädslor?
Gärna tips på korta träningar isf för vi tränar bara max 4-5min åt gången.

Hur stora är era unghundar av större raser? Våran är en malamute hane och han är nu 50cm hög, tycker det är lite läskigt att han växer så fort....

oki relativt jämnstor med Nanuq då... bara ett par månader äldre :) Han verkar vara en rolig hund att jobba med, lättlärd/lättmotiverad :)

Åh va härligt! Båda mina tidigare hundar har varit sånna (en schäfer och en boder collie) detta är sambons hund och tja han är bra men inte lika mycket workoholic som mina tidigare har varit... *saknar*

Hur stora är era unghundar av större raser? Våran är en malamute hane och han är nu 50cm hög, tycker det är lite läskigt att han växer så fort....

Viktor är snart 11 månader, drygt 70 cm i mankhöjd och 30 - 32 kg (han pendlar lite).

Han har inte växt så jättemycket sen han kom som 6 månaders, då vägde han 28 - 29 kilo och var cirka 67 cm hög.

Ser ingen mening med att köra momentinlärning med valpar. Det räcker gott med vardaglig uppfostran och uppmuntran av naturliga anlag (beroende på vad man ska ha hunden till).

Om jag köper en valp igen så kommer den troligen inte kunna ett dugg när den är sju månader utöver den nödvändiga vardagshyfsen. Det finns tid till momentinlärning senare när hunden vuxit upp och blivit mer stabil.

Jag tycker snarare tvärtom, utan att lägga på någon press såklart.

Valp/unghundstiden är den tiden jag lär mina hundar mest och lägger alla grunder för framtida påbyggnad. :)

Grunder såsom kontakt, fart och samarbetsvilja är en sak, rena moment en annan. Det sistnämnda är för koncentrationskrävande för en valp och de är för små för att ställas krav på.

Det beror alldeles på vad man har för typ av hund och på vilket sätt man tränar. Så som Lilljessicah tränar med Iver går det alldeles utmärkt, annars skulle han knappast krypa ur skinnet av lycka när det är dags för träning:idea:

Min lilla plupp kan nästan ingenting fast han är snart 8 månader (kullbror med Lilljessicahs Iver) - fast han kan i alla fall stå stilla en liten stund:D
Bildbevis...
16juni09%20168.JPG

Jo, nu kom jag på nåt... han är jätteduktig på att apportera:idea: That's it:p

Ser ingen mening med att köra momentinlärning med valpar. Det räcker gott med vardaglig uppfostran och uppmuntran av naturliga anlag (beroende på vad man ska ha hunden till).

Om jag köper en valp igen så kommer den troligen inte kunna ett dugg när den är sju månader utöver den nödvändiga vardagshyfsen. Det finns tid till momentinlärning senare när hunden vuxit upp och blivit mer stabil.

Kan man inte göra sakerna samtidigt?

Det är ju en sak att själv inte vilja lägga ner tid på att träna sin valp för att man tycker att den kan få slippa och "bara va" fram tills ett års ålder (?) och att hävda att momentinlärning är ett för stort krav. Krav vadå?
Man kan träna moment helt utan krav på vilken hund som helst, om man vill lägga på ett krav sedan är det ju inte svårt att göra det när hunden blivit äldre.

Min lille terrier som jag faktiskt inte lagt ner speciellt mycket tid alls kan ett par moment ganska bra redan, det är en oförig liten typ som har noll will to please och jag har aldrig lagt krav på honom. Det gör jag sedan,som du säger när han är mogen till det..om det behövs!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 087
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
781
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 627
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka