Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

inte i timmen :rofl: utan per häst..detta gäller endast enstaka tillfällen och då är det utsläpp , mockning och sånt..det tycker jag är helt ok betalt...det är som 150 kr i timmen med en normalt arbetande person.

Låter otroligt lågt i mina öron:eek: 5 års erfarenhet och 115kr i timman...
Hoppas att villkoren förbättras avsevärt i mars.
Och övertids tillägg finns det ens i häst världen?
Inom travet får du 150-200kr för att åka på en tävling vilket kan ta 6-8 timmar, jag skulle vilja se att detta slaveri skulle få ett slut och arbetsgivarna får betala full lön med övertidstillägg hela tiden man arbetar. :cool:

Låter otroligt lågt i mina öron:eek: 5 års erfarenhet och 115kr i timman...
Hoppas att villkoren förbättras avsevärt i mars.
Och övertids tillägg finns det ens i häst världen?
Inom travet får du 150-200kr för att åka på en tävling vilket kan ta 6-8 timmar, jag skulle vilja se att detta slaveri skulle få ett slut och arbetsgivarna får betala full lön med övertidstillägg hela tiden man arbetar. :cool:

Jo ob finns, det fick man efter kl 17.00 på vardagar och hela lördag och röda helgdagar när jag jobbade som hästskötare.

Visst är det skitdåligt betalt och det har verkligen inte höjts mycket på de åtta åren jag har varit därifrån.

Jag tror att Civil action menar att OB inte betalas ut. Att det finns är vi nog överens om...

knapplån

Jag har verkligen väntat på den här debatten! Det värsta med att vara svartanställd hästskötare är inte den dåliga lönen (Vilket i och för sig är ett problem, då du snarare går back på att jobba än tjänar på det, det fungerar så länge du inte ställs inför några större kostnader som tex en veterinärräkning eller problem med bilen. Dyker ngt sådant upp så gräver det ett hål i din ekonomi som du aldrig tar dig upp ur för att du tjänar för lite) det värsta är att oavsätt vad du får höra innan du tar jobbet så kommer det att innebära jättemycket övertid, otroligt hårt fysiskt arbete som egentligen ganska få personer är tillräckligt vältränade för att inte skada sig på, höga risker utan försäkringsskydd, att man hamnar utanför systemet - den dag du lessnar kan du inte söka ersättning från A-kassa eller försäkringskassa - för du kan inte förklara luckorna i tid då du jobbade svart, du har för det mesta ingen möjlighet att arbeta upp dig till en högre position med bättre villkor, du är extremt utbytbar oavsätt kompetens - för det står alltid ett gäng gratisarbetare på tur som är för unga och dumma för att förstå att de blir utnyttjade.

Vad det gäller utbildning så är det ofta så att det inte hinns med i den utsträckning som utlovats. Du kommer aldrig att prioriteras framför betalande elever eller beridarens ridning.

Hästskötare är sällan vägen till ett jobb som ryttare, ryttare rekryterar man bland tävlingsmeriterade, om det inte handlar om att motionera hästarna, då duger de flesta med hygglig balans och låg inverkan.

Man kan lära sig proffessionell hästskötsel och en del om hur det fungerar vid större tävlingar, även viss ridning, men om man avser att utvecklas mycket som ryttare är det nog bättre att satsa på ett vitt arbete med riktig lön och betala för sina ridlektioner. Som betalande kund får du en bättre service.

Jag var otydlig, jag menar att jag fick ob ersättning när jag skulle ha det:)

Då hade du bara tur. Jag fick mina 200kr för att sela ut en häst på solvalla samt åka från GBG till valla och tillbaka på jobbet kl 7 dagen efter (hemma vid 3 tiden). Vad skulle den ersättningen varit annars????? :crazy::confused::confused:

Man blir fan bara ledsen när man tänker efter vad man gjorde för hästsporten.:crazy:

inte i timmen :rofl: utan per häst..detta gäller endast enstaka tillfällen och då är det utsläpp , mockning och sånt..det tycker jag är helt ok betalt...det är som 150 kr i timmen med en normalt arbetande person.

haha! jag skrev fel:rofl: menade per häst såklart. känner en som också fick 50kr per häst/box som föreslog det för mig då jag fick 200kr per dag innan (4-7 hästar).
och då det bara är några dagar i mån som jag ska jobba, och det är olika många hästar i stallet de dagarna jag tar hand om dem så känns det bättre att ta betalt per häst.
om jag var fast anställd som stallskötare varje dag så hade jag velat ha en fast lön.
:laugh:

Åh vilken bra tråd!

Men ni som skriver i tråden som arbetat i stall innan, har ni "bara" varit hästskötare då eller beridare/ryttare i stallet?
Samma sak med lönerna? Lika mycket vitt/svart jobb?

Intressant att jämföra det om det är mycket skillnader eller likadant?

Måste bara säga att det är jättesynd att det inte finns fler vita jobb..
De flesta som tar ridjobb går väl in med tanken att en fot närmare in i hästvärlden och sin utveckling är värt det hårda jobbet (som jag tror alltså).
Skulle så himla gärna vilja veta hur många av dagens främsta toppryttare som gått denna vägen. Den ena är ju beridare/stalljockey åt den andra och så vidare.. "Ingen" ryttare på den nivån har råd att betala sina hästar och allt som hör till själva, då kommer ju sponsringen in, men någonstans har de ju börjat liksom..

Nu spåna jag iväg lite visst;)

Om man vill vara beridare bör man i första hand vara medveten om varför någon behöver en beridare. Det kan bero på;
A- Man arbetar åt en tävlingsryttare som inte hinner trimma alla sina hästar och/eller inte hinner rida sina yngre förmågor. Man bör då vara införstådd med att tävlandet på högre nivå kommer utföras av ryttaren själv, arbetet man får betalt för är en typ av service.
B - Stallet ägnar sig åt hästhandel och behöver en jockey som visar/håller igång hästarna. Det handlar sällan om långsiktig utbildning utan oftast om att fort sätta sig upp på en ny häst och visa vad den kan på ett fördelaktigt men fortfarande ngt sånär ärligt sätt. Här bör du vara medveten om att de bra hästarna försvinner fort och att du kan bli tvungen att visa samma häst flera gånger om dagen även om det inte är vad du tror är bäst för hästen.

Om det ingår tävling eller utbildning i arbetet är det väldigt sällan beridaren rekryteras från hästskötarhåll, då väljer man ofta en meriterad ryttare med dokumenterade resultat. Det är mycket svårt att arbeta sig upp till en sådan position på något annat sätt än just via tävling.
Om arbetet mer handlar om att motionera hästarna kan man klara sig långt på att ha en okej sits kombinerat med noll inverkan. Sådana arbeten är sällan renodlade ridjobb, man får ofta sköta också.

Ja, det stämmer ju men nu tänkte jag mest på om det är lika ofta de jobben är svarta som hästskötarjobb? hehe, kanske uttryckte mig lite otydligt.

Blev erbjuden ett ridjobb i tyskland men tackade nej av olika anledningar, nästan 100 på att det var svart iaf..

Som ingångslön efter att ha tagit studenten har jag för mig som någon tidigare skrev att den ligger på 16 500kr/mån före skatt.
Var någon snubbe som kom till skolan när vi gick sista året för att informera oss om att inte acceptera några svartjobb eller jobba för fickpengar och gratis boende/stallplats utan att man har rätt till denna lön som hästskötare.
Han sa även att det är farligt att jobba mot fickpengar och gratis boende osv, svart, som många ställen har idag.. För upptäcker någon detta så kan du som jobbar bli återbetalningsskyldig till den du arbetar för. Då räknar dom ut vad boende, stallhyra, eventuell mat osv kostar och så får man glatt betala tillbaka detta. Inte så kul att bli återbetalningsskyldig på tusentals kronor för att man jobbar hos någon.
Skadar du dig så har du ingen försäkring som går in heller.

Så se till att få vit lön.

På tal om hästjobb. Skickade en ansökan till ett ställe där dom sökte personal. Frågade vad lönen låg på. Fick som svar att man inte får någon lön utan att man ska säga till arbetsförmedlingen att man vill ha praktik där.. Det verkar som att dom tror att det är en självklarhet idag att man ska jobba gratis :confused: Den futtiga summa man får från arbetsförmedlingen räcker ju inte på långa vägar att försörja sig själv.

Jag är så jävla förbannad!
Vem skulle acceptera att jobba så som hästskötarna gör??
Jag var och provjobbade hos en välkänd dressyrryttare. Där erbjuds det ett rum, mat och "fickpengar" på 5000:- före skatt. Alltså ca 4000:-!! Och då är det hårt arbete mellan 0630-1800 på kvällen!
Att arbeta 11,5h om dagen. Plus att alltid vara tillgänglig när det behövs. För den fjuttiga lönen är ju ett skämt.
Man kan ju undra om ryttaren i fråga tycker att dens tävlingshästar som är på elitnivå är värda 5000?
Jag tycker att detta är sjukt och att man måste göra något. Man har ju som det sagts tidigare inga rättigheter alls. Om man gör illa sig, och behöver vara sjukskriven då har man ju INGET nästan i sjukpenning. Pension grundande lön? Man jobbar helt enkelt ihjäl sig för ingenting.
Jag har tagit kontakt med en person på Facket. Och enligt henne ska man ha rätt till MINST 16780:- i månaden med 40h arbetsvecka.

Att ha hästverksamhet ska skötas som vilket annat företag som helst!

Jag har en inkomst som jag lever av meningen med dessa fick pengar är att jag inte ska gå back på tex resor eller något annat. Jag skulle aldrig ta ett svart jobb som huvudinkomst, som extra pengar ok.

Personen i fråga är inte för mig främmande så jag vet att det inte är tal om en massa slavarbete, det finns även inte så många hästar. Men tack för omtanken.

Då du har en annan inkomst som du lever på så låter det ju inte som om du kommer att lägga så jättemycket tid på detta jobb. För att få en uppfattning om vad du bör kunna kräva bör man ju veta hur många timmar i veckan du kommer att jobba. Är det inte alltför mycket tid så kanske reseersättning + stallplats + fri mat till hästen är ganska bra betalt.

Hästskötare är vilket jobb som helst. Lek med denna tanke:
"En förskola annonserar i dagstidningen att de söker förskollärare. Lön: fickpengar 3000 kr/månad. Dessutom ingår fria måltider, eget rum på förskolan samt gratis barnomsorg för egna barn. Försäkringar står du själv för. Varierad arbetstid."
Vem skulle nappa på detta? Facket (lärarförbundet) och hela lärarkåren skulle gå i taket. Ingen förskollärare skulle gå med på dessa villkor fast den då får jobba med det hon/han älskar. Varför ska då hästskötare anses ta sådana skambud utan att någon egentligen reagerar och sätter stopp?

jag tror att det kanske hade hjälpt om hästföretagen hade fått hjälp av sina kommuner eller något så dom har råd att betala oss så vi kan få jobba vitt.
Alla vet att hästar är dyra att hålla osv. kanske har företagen inte ens råd att betala en heltid med den lönen vi ska ha egentligen? :confused:
Eller? :confused:

Och hur menar du att kommunen ska hjälpa ett företag som inte klarar sig själv? Ska det i så fall inte gälla alla branscher? Och var ska de pengarna komma från?

Problemet är att HÄSTÄGARNA inte vill betala vad det kostar att ha häst. Och jag kan inte se att det är kommunens sak att finansiera dyra fritidsintressen.

Och hur menar du att kommunen ska hjälpa ett företag som inte klarar sig själv? Ska det i så fall inte gälla alla branscher? Och var ska de pengarna komma från?

Problemet är att HÄSTÄGARNA inte vill betala vad det kostar att ha häst. Och jag kan inte se att det är kommunens sak att finansiera dyra fritidsintressen.

ingen aning men jag vet att en jag hjälpte lite med hästar som sa att det fanns något bidrag dom kunde få så att dom hade råd att ha mig där.

Hästägarna betalar väl vad det kostar för sina hästar det är ju dom anställda som inte får rätt betalt. :cool: och alla vet hur dyrt det är med hästar så det är inte så konstigt att mindre stall inte kan betala ut 16 000 kr i månaden..
därför hade jag tyckt att genom arbetsförmedling eller liknande kunde ställt upp och hjälpt oss.. visst det hade blivit för andras skattepengar men dom som lever på socialen lever också på våra skattepengar..

OK, hur många tror du det är som tycker det är rimligt att betala 5000 kr för att helinackordera sin häst - förutom i Stockholm? Ska du ha heltidsnställd är det ungefär vad ett medelstort stall behöver ta ut. 20 000 kr i lön till en anställd kostar företaget ungefär 30 000 kr med semester och arbetsgivaravgift. Sedan tillkommer sjukdagar, personalvård etc.

30 000 kr varje månad är rätt mycket pengar - har man under 3 000 kr i månaden i stallhyra måste man ha nästan gratis foder för att få det att gå ihop.

Din kompis pratar sannolikt om sysselsättningsbidrag som inte hör ihop med branschen, och det är ju en helt annan skillnad än att sponsra hästägare med en dyr hobby genom gratis arbetskraft.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 106
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 408
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 065
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka