Vad kan man ge en 3 mån föl?

Yttik

Trådstartare
Vi har ett sto som vi behöver ta bort. Fölet är 3 månader nu och vi måste börja vänja av honom :( Tips på foder för en sådan liten skit? Jag mår inte bra... gråter och vill INTE diskutera stoets fel/hälsa/skäl osv. Jag vill ha goda råd på vad min halvblodskille kan äta.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

När jag hastigt fick ett moderlöst föl i den ålder så fick det gå kvar på bete med flocken och dricka välling som stödfoder.
Så det jag skulle ge i ditt fall är välling eller mjölkpelletts och grovfoder ev påbörjat invänjning av vanligt fölfoder.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Idag betar han och äter lite av mammas mat (bla hack, havre mm i den baljan) men är inte mycket bete kvar :( Ska kika på mjölkpellets och fölfoder.

Tack.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Min lilla är invand på Dodson & Horrells mjölkpellets (Vi vet ju inte om vi måste ta bort mammahäst.) och hon äter det med mycket stor förtjusning.
Mjölkersättning/mjölkpellets och lucernhack kanske vore något?

Beklagar så hemskt mycket. :cry:
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Tack för tipset. Ska ringa min ÅF i grannhålan. Se om de har det eller andra mjölkpellets.

Tack. Varit inställd på få ta bort stoet men vi hade hoppats hon skulle orka längre men.. jaja
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Min fick också Dodsons efter rekommendationer här, det är vad jag förstod svårt att få tag på andra mjölkpellets som är bra.

Beklagar.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Min lilla förlorade sin mamma vid födseln i år. Hon är uppväxt på KRAFFTS´s mjölkpulver som vi blandar ut i vatten åt henne. Nu när hon är 3 månader gammal äter hon också hö, gräs och fölpellets. Idag ger vi mjöken tre gånger om dagen och pellets 1 gång/dag.

Både pellets o pulver hittar jag på granngården.

Hon är en välväxt, pigg och frisk unge så det går även utan mamma även om det är mer jobb! Min har hela tiden gått med de andra stona och snuttar också från ett annat sto, dock vet vi inte hur mkt hon faktiskt får i sig där.

Lycka till!
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

problemet med granngårdens fölpellets är att de inte är mjölkpulverbaserade. Små föl tillgodogör sig näringen bättre om mjölken är inblandad. Deras tarmflora är långt ifrån färdig att kunna tillgodogöra sig foder gjort på traditionella hästmatsingredienser. Även grovfodret har de svårt att tillgodogöra sig näringen ifrån, de behöver andra tillskott också.

jag har ungefär samma erfarenheter som Masse, har fött upp några föl på mjölkersättning och/eller mjölkbaserade pellets (Salvana till den första, D&H foal creep pellets till de två följande)
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Ja det är därför hon i första hand äter fölmjölk! Dvs. mjölkpulver som blandas ut i vatten. Pelletsen är ett extra tillskott för att sakta vänja in vid vanlig mat och inget små föl ska äta som enda kost naturligtvis.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

fast det är ännu bättre att ge mjölkpulverbaserade pellets.
När de kallar sina pellets för fölpellets så utgår folk ifrån att det ska duga som enda tillskott (utöver grovfoder) till föl. Och det är liksom fel. Innan de gjorde fölpellets så rekommenderade de att man skulle ge Groov till föl, vilket är helt odugligt. Jag vet inte vad som är skillnaden mellan groov och fölpellets (har inte orkat läsa på, då jag inte har för avsikt att använda det ändå), är det något mer än bara pelletsstorleken?
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Det är 150 g smb rp i deras fölpellets och i groov 125 är det 125 g smb rp, inte så stor skillnad på MJ, lite mer mineraler i fölpelletsen.

Fölpelletsen innehåller

Vetekli
Havre
Lusern
Kli av skalad havre
Potatisprotein
Vete
Betmelass
Melasserad betpressmassa
Betpressmassa
Sojaolja (av livsmedelskvalité)
Koksalt

Groov 125 innehåller

Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalité)
Koksalt
Lysin

Jag hade inte valt att ge fölpellets från krafft till ett föl i alla fall.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Salvana fölpellets fick vår moderlösa fölunge i den åldern. Hon hade fri tillgång, och hade en krubba bredvid med fri tillgång på pelleterad lusern. Hon höll hull och muskulatur väldigt bra, var bra i magen och växte jämnt.
 
Sv: Vad kan man ge en 3 mån föl?

Vi miste ett sto förra året, då var fölungen 2 månader gammal. Den fick gå kvar på betet i sin flock (viktigast!) och fick faktiskt bara mjölkersättning (alltså pulver). Höll sig jättefin i hullet men detta var visserligen en ponny (dock högt i blod).

Idag är hon en välutvecklad 1,5-åring och ingen kan tro att hon vad moderlös så tidigt :).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 494
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 183
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 631
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp