Vad kan man göra?(Långt)

Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag vet inte om det finns någon annan utväg än att fortsätta anmäla - med bättre bevis. Kontakta de olika veterinärerna, kontakta föräldrar/barn, kontaka dem som hyrt ponnyer, fd och nuvarande anställda, alla ni kan komma på, och be dem vittna. Samla ihop så många som möjligt.

Jag kan förstå inspektörerna som inte fäller en anläggning om allt ser bra ut när de kommer, om de heller inte har några mer specifika anklagelser än "detta hände för två somrar sedan" (inget illa ment emot dig).

Är det denna anläggning som har konfirmationsläger också?
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jaa säg det! För ledarnas eget nöjes skull? Med tanke på att ALLA ledare står i grupp och inspekterar med en som skriker på barnen, om hon inte är nöjd, att de ska göra om det :crazy:

Eller så är det ägarens påhitt. Han tycker att alla barn och ungdomar är lata och ouppfostrade, så antagligen är väl marscherandet till för att införa lite disciplin och "dansen" typ...gymnastik? Jag vet inte, jag tycker det är skrämmande i alla fall.

Japp, det var det som lottade ut en häst. Först var det ett föl som skulle lottas ut som sen blev en ung korsningsponny, som blev en valfri lägerhäst, som till slut tack och lov blev ett gratis ridläger! Att de ändrade sig är faktiskt mest tack vare buke, då detta uppmärksammades i en tråd här och många medlemmar kritiserade utlottningen i deras gästbok. Bra jobbat!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Nämen precis, det är det vi menar också, för svag bevisning från våran sida och dessutom svårt för inspektörerna att se hur det egentligen står till. Det är ju inte så lätt att ta in varje häst och undersöka den ordentligt med tanke på att de har uppemot 150 hästar.

Nej, de anordnar inte konfirmationsläger.

Kruxet är också att alla vi som jobbat där är väldigt unga och långt ifrån alla är tillräckligt mentalt starka för att stå upp mot de här människorna. Ingen jag har pratat med har nånsin trott på att de uppför sig så illa som de gör, men när de tom får sina betalande kunder, vuxna människor, föräldrar till barn som hyr ponnyer att börja GRÅTA högljutt, då kan ni tänka er ungefär vad det är för typ av folk. Många är helt enkelt rädda för dem
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Om det nu är det stället jag tror det är (bara några km från mig) så har det varit på tapeten många gånger, inte minst på buke, men också i tidningar.
Hör även från veterinären vi har att hon var där en gång och sedan vägrade komma tillbaka igen.
Tyvärr verkar det ju inte hända mycket trots att många är engagerade och dom hamnar i hetluften om och om igen. :crazy:

Har själv aldrig varit där ska kanske tilläggas.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Har inte så mycket att säga angående att sätta dit dessa idioter...

Men ville bara säga att STÅ PÅ ER!!! Om ni är tillräckligt många, så kan ni en gång för alla få stället att stänga. Ta kontakt med de som jobbar nu och be dem skriva tid, ta kort och när vet kontaktades (även dennes namn).. Det är ju svårt för er att plocka fram exakta datum och tider ur minnet, men om ni sammarbetar med de som jobbar nu så kanske ni kan få lite bevismaterial (även om de har attityd, så lär de ju förr eller senare se vad som verkligen händer)!
Att någon ens har mage att hålla på såhär är förkastligt.. Stackars, stackars hästar!! :cry:

VAR STARKA OCH STÅ PÅ ER! Ni SKA klara det här! :bow:
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Vet hur svårt det är... Har själv varit på ett ställe (som är känt) där allt är perfekt utåt. Insidan är katastrof....

Jag har sett hästar värmas upp och haft öppna blödande sår på alla fyra benen, någon blödde ur näsan en annan efter skavsår i armbågen.

Flera hästar hade skavsår i sadelgjordsstaden. Många hästar blödde ofta ur munnen....

Men vadå, det var ju uppvärmning... Ut och tävla med dom ändå.
Ansvariga ledare fanns i närheten när eleverna gjorde detta. Man skyllde på att man glömt sätta på skydd och sedan satte man på det över de öppna såren och sen ut och tävla klart!


Varken ledare eller elever följde regler och policys på det här stället... Saker som lärdes ut praktiserades inte när situation väl dök upp...

Elever red barbacka på hästarna till och från hagen utan hjälm, sprang runt i stallet i ballerinaskor, körde utan hjälm (gärna med hjälmen i knäet), red i converse-skor inför lärare som inte sa nåt mm.. Så gjorde även ledarna/lärarna...
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Fick känslan av att det var samma läger. Jag protesterade.

De verkar ju lite vrickade på stället.

Men hur sjuk är inte de som håller på? Kan inte barnens föräldrar hoppa in och säga stopp? Kräva pengarna tillbaka. Hoppas att det finns föräldrar till barn på ridlägrena på detta ställe som ser detta och som kräver tillbaka pengarna!

Jaa säg det! För ledarnas eget nöjes skull? Med tanke på att ALLA ledare står i grupp och inspekterar med en som skriker på barnen, om hon inte är nöjd, att de ska göra om det :crazy:

Eller så är det ägarens påhitt. Han tycker att alla barn och ungdomar är lata och ouppfostrade, så antagligen är väl marscherandet till för att införa lite disciplin och "dansen" typ...gymnastik? Jag vet inte, jag tycker det är skrämmande i alla fall.

Japp, det var det som lottade ut en häst. Först var det ett föl som skulle lottas ut som sen blev en ung korsningsponny, som blev en valfri lägerhäst, som till slut tack och lov blev ett gratis ridläger! Att de ändrade sig är faktiskt mest tack vare buke, då detta uppmärksammades i en tråd här och många medlemmar kritiserade utlottningen i deras gästbok. Bra jobbat!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Varför vägrade veterinären komma tillbaka? När var hon där? Veterinärer måste väl ändå kunna göra nånting i en sån situation. Det måste ju väga bra mkt mer om en veterinär kommer med konkreta fall, datum osv, än om vi kommer och berättar att "detta hände för två år sen och detta hände för ett år sen".
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Oh, tack! Lite pepp behövs alltid! :)

Vi försöker samla bevis så gott vi kan. Tyvärr är det svårt detta året då vi inte känner någon som jobbar där. Den enda tjejen vi hade kontakt med har sagt upp sig och de som är kvar blundar helt enkelt för problemet och tycker att allt är frid och fröjd.

Jag har även frågat tjejen vi pratat med om kontaktuppgifter till chefsledaren, som också hon sade upp sig redan första veckan, men hon hade inte ens ett telefonnummer. Det hade varit skönt att få med sig henne då hon är lite äldre. Nu är ju inte jag tonåring precis, men det hade underlättat fruktansvärt att ha i alla fall en till lite mer vuxen människa med sig.

Men, men vi kämpar på så gott det går :)
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Ja men visst borde det väl finnas föräldrar som tycker att det här är lika hemskt som vi tycker att det är, men det verkar inte som att någon har velat ta hem sitt barn än i alla fall.

De kanske i för sig inte vet vad som händer där borta och det är ju inte så lätt att ringa runt till alla föräldrar och upplysa dem.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Nämen precis, det är det vi menar också, för svag bevisning från våran sida och dessutom svårt för inspektörerna att se hur det egentligen står till. Det är ju inte så lätt att ta in varje häst och undersöka den ordentligt med tanke på att de har uppemot 150 hästar.

Nej, de anordnar inte konfirmationsläger.

Kruxet är också att alla vi som jobbat där är väldigt unga och långt ifrån alla är tillräckligt mentalt starka för att stå upp mot de här människorna. Ingen jag har pratat med har nånsin trott på att de uppför sig så illa som de gör, men när de tom får sina betalande kunder, vuxna människor, föräldrar till barn som hyr ponnyer att börja GRÅTA högljutt, då kan ni tänka er ungefär vad det är för typ av folk. Många är helt enkelt rädda för dem

Ok - då tänkte jag först på ett annat ställe.

Angående att folk är rädda - de behöver ju faktiskt inte diskutera med ägarna om de inte vågar. De behöver däremot vittna inför polis, och/eller lämna skriftliga vittnesmål. Det är en helt annan sak. Jag har förståelse för att ungdomar inte alltid vågar gå emot en hotfull arbetsgivare. Liksom att barn på ridläger gör som de blir tillsagda utan att våga bråka.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Hon är privatpraktiserande och det jag hörde var att hon tyckte hästarna var missköta. Hon sa det väldigt starkt för att vara henne. Hon försöker ju givetvis alltid vara proffessionell och inte ta upp sånt när hon är hos andra. Det var vi som först hade en diskussion om stället och hon råkade höra den.
Vet inte om hon la sig i där på något sätt eller underrättade någon. Fick känslan av att hon tyckte att hon råkat säga för mycket som det var.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Vet hur svårt det är... Har själv varit på ett ställe (som är känt) där allt är perfekt utåt. Insidan är katastrof....

Jag har sett hästar värmas upp och haft öppna blödande sår på alla fyra benen, någon blödde ur näsan en annan efter skavsår i armbågen.

Flera hästar hade skavsår i sadelgjordsstaden. Många hästar blödde ofta ur munnen....

Men vadå, det var ju uppvärmning... Ut och tävla med dom ändå.
Ansvariga ledare fanns i närheten när eleverna gjorde detta. Man skyllde på att man glömt sätta på skydd och sedan satte man på det över de öppna såren och sen ut och tävla klart!


Varken ledare eller elever följde regler och policys på det här stället... Saker som lärdes ut praktiserades inte när situation väl dök upp...

Elever red barbacka på hästarna till och från hagen utan hjälm, sprang runt i stallet i ballerinaskor, körde utan hjälm (gärna med hjälmen i knäet), red i converse-skor inför lärare som inte sa nåt mm.. Så gjorde även ledarna/lärarna...

Jag blir verkligen upprörd av att läsa detta - sådant ska filmas/fotas och Anmälas!

Jag har förståelse för att en ung person inte vågar gå emot instruktörerna på plats. Det är inte så lätt att vara tuff och bestämd alla gånger. Men det betyder inte att man slipper allt ansvar:
*ta fram mobilen och filma
*smyg fram och tipsa domaren om att titta under benskydden
*kräv att vet, eller i alla fall en funktionär, tittar hästarna i munnen

Jag kritiserar inte dig personligen nu, jag vet inte när detta hände och vad du försökte göra för att hjälpa till. Men så länge folk tyst ser sådana här saker och inte agerar så kommer det att fortsätta. Blödande sår är ganska lätta att peka på och säga "här är en djurskyddsbrott".

Fruktansvärt!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Missade: hon tyckte hästarna var missköta, ägarna oansvariga samt att hon inte tänkte sätta sin fot där igen.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag förstår vad du menar... Detta är en gymnasieskola. Jag gick i skolan där men en vuxenutbildning på samma anläggning. Och trots jag bara var på anläggningen 2 dagar/vecka så bevittnade jag detta. Mao borde det vara dubbelt så mycket skit än vad jag såg.....

Det är gymnasieeleverna som gjort detta men lärare har varit närvarande och inte sagt/gjort nåt.
Lärarna bryter också själva anläggningens policy om tex kontorstofflor i stallet, inte säga till elever som rider/kör utan hjälm, rida i converse mm...


Jag håller med, tystnad är lika med medhåll... Jag och klasskompisarna pratade om detta men eftersom vi "snart slutade" så rann det liksom av folk, ingen orkade bry sig och jag känner att jag är väldigt ensam.
Folk vill inte/vågar inte anmäla/göra något. Jag vill inte/vågar inte (?) göra något själv.

Det enda jag har gjort är att skriva i min utvärdering som gås igenom av lärare och ledning på skolan, där jag beskrivit vad jag sett och även namngivit en del människor som verkligen brustit eller utnyttjat sin lärartjänst.

Jag vet inte om något kommer hända. Vet att fler kritiserade skolan i deras utvärderingar men som sagt, vet inte vad eller om något kommer hända. Egentligen vore en artikel i tex ridsport vara på sin plats.... För det här är en känd anläggning, väldigt speciell och av sitt slag...
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag har en fråga:
Ni som jobbar/har jobbat där, hur är er lön och era arbetsvillkor?
Arbetar personalen vitt? Med avtalsenlig lön? Timmar som ryms inom arbetsmiljölagen?

Om det ser ut som hos "alla" arbetsgivare inom hästbranschen förekommer förmodligen såväl svarta löner som oskäliga arbetspass. Att ta kontakt med Arbetsmiljöverket och Skattemyndigheten kan ju vara en metod som kanske tar skruv.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Lönen är värdelös. Efter 7 veckor, då jag i SNITT jobbade 10h/dag 6 dagar i veckan fick jag ut 7000kr. En ung tjej som jobbat där i 3 månader i år, innan lägrena började, och för de tre månaderna fick hon 1000kr. Inte i handen utan i rabatt på det läger hon skulle på senare i sommar. Nu ska hon inte åka på lägret...

i övrigt är lönerna vita. Alla som tjänar tillräckligt skattar. MEN de ville inte ge ut några anställningsavtal under de åren jag jobbade där. Förra året gav de till de som var nya, oss andra tyckte dom att dom kände så bra så vi behövde inga avtal...hur man nu kan se det som en anledning att inte ge ett avtal som MÅSTE finnas och som vi anställda bad om att få :grin:

Tiderna är inte av denna värld. Tror inte det fanns en dag i somras då jag slutade när jag skulle, trots att praktikanter hade tagits in för att ta hand om barnen på kvällarna. Jobbade även på mina lediga dagar då det alltid fanns pappersarbete som blivit över och/eller hästar som behövde ridas. En dag jobbade jag från 8 på morgonen till halv 1 på natten med sammanlagt en timmes rast under hela dagen, en halvtimme för lunch och en halvtimme för middag. Det var i samband med detta som jag sa upp mig. Enligt chefen sa jag upp mig för att jag var lat...:grin:
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Kontakta Arbetsmiljöverket? Det finns ju en begränsning på hur länga arbetspass man får ha.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Det ska jag kika på, tack! Måste dock kolla upp om det är lika illa i år först.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Sådant som hände förra året kan du knappast göra något åt idag.
Om det finns saker i nuläget att anmärka på ska det genast anmälas.
Ridläger har en egen organisation SRR.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 986
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp