Hur ska man tänka vid ponnyköp till barn

Jag missade ponnytiden helt och hållet då jag började på ridskola som bara hade storhästar vid 11 års ålder 😅. Eller ok dom hade en D-ponny. Men det gick fint att lära sig rida ändå! Min sköthäst var 1.75 i mankhöjd och vad kan jag ha varit, 1.50 kanske? Men vet att många tycker att det blir onödigt svårt precis i början och det kanske det blir, men jag har ju liksom ingenting att jämföra med 😅
Jag höll på med tävlingsdressyr främst. Och att sitta på en storhäst med gång och temprament därefter var ett stort steg när jag hade ridit B-ponny 2.5 år tidigare typ. Långt ifrån ponnybus med gymkhana på ridskolan och barbackahoppning i skogen liksom. Men det blev ju så i och med att min D-ponny blev skadad och aldrig kunde komma tillbaka 😕

Nu är vårt barn yngre, men jag köpte en äldre, supertrygg läromästare, stor B-ponny att lära sig på. Den är lite ”Skalman” sådär, men är också världens snällaste, och jag ser hellre att barnet känner sig trygg än känner sig rädd, särskilt så här i början av hästlivet.
Ja jag vill ju att det ska vara kul att rida och vara i stallet. Hellre en för slö ponny att börja med så hon får känna sig trygg och att hon är redo för mer sen. Är också svårt veta hur mycket hänsyn man ska ta till försiktigheten, jag var själv sjövild och inte rädd för något som barn. Ju vildare häst desto bättre, jag red allt, vilket var tur för vi hade inte råd med nån fin ponny/häst 😅

Jag missade ponnytiden helt och hållet då jag började på ridskola som bara hade storhästar vid 11 års ålder 😅. Eller ok dom hade en D-ponny. Men det gick fint att lära sig rida ändå! Min sköthäst var 1.75 i mankhöjd och vad kan jag ha varit, 1.50 kanske? Men vet att många tycker att det blir onödigt svårt precis i början och det kanske det blir, men jag har ju liksom ingenting att jämföra med 😅
Att det går betyder inte att det är lämpligt! Du kanske hade valet att inte rida alls eller där?

TS har ju val, massor av val och då verkar det ju dumt att rekommendera häst till ett försiktigt barn som har massor av år att tävla ponny!

Behöva mer spänning för man köpt en lite lugn ponny är det ju lätt att addera, galoppera på stranden, åka på terrängträning, rida WE eller vad man nu lockas av.

Jag hade oxå kollat upp möjligheten att låna en ponny. Finns många fina ägaren inte kan sälja, men tänka sig låna ut ett år då barnet växt ur ponnyn.

Jag vet flera i stallet som faktiskt fått tag på första drömponnys så. Någon äldre som kanske inte ska tävla högt, men åka runt på lättklasser utan problem

Då kan ni ju ha en B-ponny ett år och sen köpa en större när dottern har fått mera rutin och självförtroende

Att det går betyder inte att det är lämpligt! Du kanske hade valet att inte rida alls eller där?

TS har ju val, massor av val och då verkar det ju dumt att rekommendera häst till ett försiktigt barn som har massor av år att tävla ponny!

Behöva mer spänning för man köpt en lite lugn ponny är det ju lätt att addera, galoppera på stranden, åka på terrängträning, rida WE eller vad man nu lockas av.
Jag kunde rida mina systrars islandshästar också men ville lära mig att rida "vanligt". Men absolut jag köper att det inte är optimalt, särskilt om barnet är lite försiktigt. Har själv ett jämngammalt barn som är minst sagt försiktig av sig, men han är lite längre och bekväm med att rida D-ponny/liten storhäst, förutsatt att hästen är lugn och trygg.

Tror det är med barn som med vuxna, man har olika saker som känns utmanande. För sonen är det att rida nya/okända hästar, oavsett storlek. För någon kan det vara att rida hästar som blir lite springiga och för någon annan kan det vara hästar som hoppar till när dom blir rädda. Och för någon kan det vara att rida stora hästar. Men man väljer ju individ utefter personliga behov och preferenser såklart.

Vår häst är övervuxen ponny och jag som vuxen tycker han känns väldigt liten att sitta på ibland, men det beror nog främst på hur han rör sig. Han har ett kort ponnysteg och liksom mer energi uppåt än framåt 😅 Hade han haft större gångarter hade han garanterat känts större att rida. Så det är ju mer än mankhöjd som spelar in för hur stor en häst känns när man väl sitter på.

Jag hade oxå kollat upp möjligheten att låna en ponny. Finns många fina ägaren inte kan sälja, men tänka sig låna ut ett år då barnet växt ur ponnyn.

Jag vet flera i stallet som faktiskt fått tag på första drömponnys så. Någon äldre som kanske inte ska tävla högt, men åka runt på lättklasser utan problem

Då kan ni ju ha en B-ponny ett år och sen köpa en större när dottern har fått mera rutin och självförtroende
Jag ska kolla, har inte sett något som skulle passa bland de annonser jag sett hittills men kanske måste lägga ut en annons själv. Det känns bara så exponerande men det kanske är fånigt.

Jag fick rådet av flera att köpa en ponny som jag också kunde rida för att ”barn inte har tillräckligt intresse för att hålla igång en ponny”. Är så glad att jag inte lyssnade på det rådet när jag köpte ponny till dottern som nästan var 7 år.

Jag tänkte först köpa en maxad c-ponny som jag kunde rida men den ponnyn hade blivit gigantisk för dottern som bara var 116cm lång.
Istället köpte jag en liten b-ponny (117cm) som var inkörd. Tror ni att jag har kört henne på två år? Nej för dottern rider 5-6 dagar i veckan :p Jag behöver inte köra henne med andra ord. Jag tömkör henne ibland för att stämma av henne mellanåt.

Det blev en perfekt storlek för dottern, nu två år senare så hämtar hon själv i hagen, borstar, sadlar, tränsar och rider mycket bättre än vad jag vågat hoppas på.
Köp en ponny som passar din dotter storleksmässigt. Jag tänker att jag får rida i framtiden istället.. :)

Jag fick rådet av flera att köpa en ponny som jag också kunde rida för att ”barn inte har tillräckligt intresse för att hålla igång en ponny”. Är så glad att jag inte lyssnade på det rådet när jag köpte ponny till dottern som nästan var 7 år.

Jag tänkte först köpa en maxad c-ponny som jag kunde rida men den ponnyn hade blivit gigantisk för dottern som bara var 116cm lång.
Istället köpte jag en liten b-ponny (117cm) som var inkörd. Tror ni att jag har kört henne på två år? Nej för dottern rider 5-6 dagar i veckan :p Jag behöver inte köra henne med andra ord. Jag tömkör henne ibland för att stämma av henne mellanåt.

Det blev en perfekt storlek för dottern, nu två år senare så hämtar hon själv i hagen, borstar, sadlar, tränsar och rider mycket bättre än vad jag vågat hoppas på.
Köp en ponny som passar din dotter storleksmässigt. Jag tänker att jag får rida i framtiden istället.. :)
Tycker också jag hört en hel del "dela häst"-historier där det liksom blev en häst som inte passade någon helt bra, varken mamma eller barn..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 249
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 726
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår