Hur ska man tänka vid ponnyköp till barn

Jag missade ponnytiden helt och hållet då jag började på ridskola som bara hade storhästar vid 11 års ålder 😅. Eller ok dom hade en D-ponny. Men det gick fint att lära sig rida ändå! Min sköthäst var 1.75 i mankhöjd och vad kan jag ha varit, 1.50 kanske? Men vet att många tycker att det blir onödigt svårt precis i början och det kanske det blir, men jag har ju liksom ingenting att jämföra med 😅
Jag höll på med tävlingsdressyr främst. Och att sitta på en storhäst med gång och temprament därefter var ett stort steg när jag hade ridit B-ponny 2.5 år tidigare typ. Långt ifrån ponnybus med gymkhana på ridskolan och barbackahoppning i skogen liksom. Men det blev ju så i och med att min D-ponny blev skadad och aldrig kunde komma tillbaka 😕

Nu är vårt barn yngre, men jag köpte en äldre, supertrygg läromästare, stor B-ponny att lära sig på. Den är lite ”Skalman” sådär, men är också världens snällaste, och jag ser hellre att barnet känner sig trygg än känner sig rädd, särskilt så här i början av hästlivet.
Ja jag vill ju att det ska vara kul att rida och vara i stallet. Hellre en för slö ponny att börja med så hon får känna sig trygg och att hon är redo för mer sen. Är också svårt veta hur mycket hänsyn man ska ta till försiktigheten, jag var själv sjövild och inte rädd för något som barn. Ju vildare häst desto bättre, jag red allt, vilket var tur för vi hade inte råd med nån fin ponny/häst 😅

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 244
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 564
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 718
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka