Hur ska man tänka vid ponnyköp till barn

Låter på ditt inlägg som att individen ändå är det viktigaste. Kanske behöver ni inte helt låsa fast er vid B- eller C-ponny just nu. Börja med att leta B-ponny om det är en lämpligare storlek. Hittar ni inte rätt individ bredda sökandet till att även titta på C-ponnyer. Kanske kan vara en strategi @BernT

Vi hittade världens bästa gotlandsruss som första egna ponny till vår dotter :heart Ett 15-årigt sto som gått på en liten privat ridskola med mycket uteritter. Hon var van vid att ha barn runt sig, stark och frisk i kroppen och i en för dottern, bra storlek.

Jag är 163 och väger under 50 kg så jag red henne en del. Det var nyttigt för både ponnyn och dottern att ponnyn reds igenom av mig då och då, många övningar blev lättare för dottern att lära sig när de var befästa av mig på ett korrekt sätt först. Så jag rekommenderar en storlek som tillåter att det finns möjlighet för dig (eller någon annan rutinerad) att rida ponnyn regelbundet.

Hoppas ni hittar rätt till slut! Vi har massor att tacka detta lilla russ för :heart

Vi köpte en c ponny till dottern när hon var 11 år och 138cm lång.
Vi är urdåliga på att sälja hästar och ville inte bara ha hästen i 2 år, som det skulle bli om vi valde en b ponny. Ångrar det inte. Det jag i så fall ångrar är att vi inte köpte en b ponny tidigare.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 527
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 629
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna