Vad kan man göra?(Långt)

Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Nä det är därför det känns lite hopplöst. Vi känner ju inte de som jobbar i år så vi vet inte om allt som händer.

Det vi vet från i år är:

* två ledare har redan sagt upp sig, varav en var chefsledaren. Detta efter problem med ägarna.

* ett lägerbarn hörde ägaren kalla antingen andra lägerbarn eller ledarna för ungjävlar och hennes mamma skulle ringa och höra vad han menade med det. Vet inte vad som hände sen. Detta är ju kanske inget man kan anmäla för, men det visar ägarnas attityd mot sina kunder och anställda.

* Flera ponnyer, som under året lämnats tillbaka från hyrare pga diverse skador nu går läger för fullt och vissa av dem hyrdes ut till andra hyrare, självklart utan att skadorna nämndes.I samtliga fall rekommenderade veterinär att hästarna skulle vila helt i minst ett halvår för att KANSKE bli bra igen eller så har veterinären dömt ut hästen och sagt att den inte håller för någon typ av ridning överhuvudtaget.

* En ponny hade i början av sommaren någon typ av hudåkomma. Den hade kala fläckar på kroppen, sår och såg allmänt skabbig ut. Veterinär ringdes inte ut.

* Nu har ännu en ponny samma symptom och har dessutom magrat av mycket och snabbt. Den ska enligt lägerbarn vara väldigt halt också, men det tar vi med en nypa salt. Hästen har tagits ur verksamheten och fått byta hage så att inte de andra lägerponnyerna smittas. Tyvärr sattes den in i samma hage som fölstona med sina föl. Veterinär har varit ute för att vaccinera alla lägerhästar och förhoppningsvis tittade h*n på just den ponnyn lite extra. Däremot är det ju inte säkert att ponnyn får den behandling som veterinären i så fall rekommenderats, det är inget ovanligt på det stället...

Som sagt, vi har ingen kontakt med någon av ledarna just nu så det är svårt, men en tjej som bor i närheten tar sig dit så ofta hon kan och försöker snappa upp så mkt som möjligt under de timmarna hon är där.

Angående arbetstiderna så kan jag inte tänka mig att de jobbar "normala" tider i år heller, med tanke på att där är färre ledare än vad det har varit innan. Men det är som sagt bara spekulationer.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Såg precis att de är medlemmar i SRR. Ska inte SRR garantera ett ansvarsfullt och seriöst ridläger? :crazy:

Visst har detta ridläger i alla fall fram tills nu varit rena paradiset för barnen och verkat väldigt bra utåt, men SRR borde väl hålla lite mer koll på vad som händer bakom kulisserna? Eller i alla fall inte godkänna läger, som i så många år har varit i hetluften pga hur de behandlar sina ledare och hästar.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Tack! Ska skicka iväg ett mail och även om de inte kan stänga ner lägret så kan de i alla fall sluta ha det som ett rekommenderat läger. Tror att det är avgörande för många föräldrar när de väljer läger om det är anslutet till SRR eller inte.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Hästen som har kala fläckar har alltså smittat en annan häst och då sätter han in den smittade hästen med fölen??? Vilken idiot!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Tack! Ska skicka iväg ett mail och även om de inte kan stänga ner lägret så kan de i alla fall sluta ha det som ett rekommenderat läger. Tror att det är avgörande för många föräldrar när de väljer läger om det är anslutet till SRR eller inte.

Ja det tror jag också. Min mamma hon valde bara SRR anslutna ridläger när jag var ung. Något annat var över huvudtaget inte aktuellt. Någonstans tror man att man får en liten garanti för att lägret ska vara bra och seriöst när man väljer ett SRR anslutet läger
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Visst! Man slutar aldrig förvånas :( Sen så får hästen inte stödfodras heller, de tycker att det tar för lång tid...
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Sjukt fin o välgjord hemsida har de iaf. Ser ju ut att vara rena himmelriket, så jag förstår att föräldrar väljer att skicka sina barn dit.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Men hur tänker SRR när de godkänner ett sådant läger? Visst, barnen bor rätt fint och maten är bra, men utöver det och att barnen har väldigt roligt så är det inte så mkt mer.

Det har tex aldrig varit några utbildade ledare där (förrän i år, men hon sa upp sig första veckan), vissa år har ledarna inte ens varit 18 år gamla. Sen är det ju faktumet att de i många år har skrivits i tidningar om deras sätt att behandla anställda, avsaknaden av kollektivavtal, arbetsförhållandena och den dåliga behandlingen av hästarna. Jag förstår inte hur de då kan garantera att detta är ett ridläger med bra kvalitet? Bara all mediauppmärksamhet hade i alla fall avskräckt mig från att skicka mitt barn dit.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Men hur tänker SRR när de godkänner ett sådant läger? Visst, barnen bor rätt fint och maten är bra, men utöver det och att barnen har väldigt roligt så är det inte så mkt mer.

Det har tex aldrig varit några utbildade ledare där (förrän i år, men hon sa upp sig första veckan), vissa år har ledarna inte ens varit 18 år gamla. Sen är det ju faktumet att de i många år har skrivits i tidningar om deras sätt att behandla anställda, avsaknaden av kollektivavtal, arbetsförhållandena och den dåliga behandlingen av hästarna. Jag förstår inte hur de då kan garantera att detta är ett ridläger med bra kvalitet? Bara all mediauppmärksamhet hade i alla fall avskräckt mig från att skicka mitt barn dit.

Ja du det vet jag inte. Men har ni uppmärksammat SRR om situationen? Har de ens läst om det som hänt förr om åren? Jag kan inte för mitt liv påminna mig om att jag skulle läst något liknande.

Måste erkänna att jag är nyfiken på vad det är för ställe. Orkar du får du gärna pm:a mig om det.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag vet att de inte har varit medlemmar hela tiden. De gick nog med i år, eventuellt förra året. De tidigare åren har ägarna tyckt att SRR är en "fjantorganisation" som folk tror betyder nånting och att vilket läger som helst kan bli "godkänt" av SRR...vilket de i för sig nu har bevisat.

Har svårt att tro att SRR missade all uppståndelse som var 2007 när nästan alla ledare sa upp sig och stack, facket satte dem i blockad, var där och delade ut flyers om situationen på lägret tillsammans med ledarna som sagt upp sig, ägaren sägs då ha försökt köra på en av tjejerna med sin jeep etc etc. TV var där, tidningar var där, det var som sagt väldigt uppmärksammat. Ägarna blev också stämda av tjejerna som sa upp sig och tjejerna vann mot dem i rätten i slutet av förra sommaren.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Nu behöver jag er hjälp igen.
För ett tag sen la en gammal lägertjej ut en film på facebook från ridlägret hur det är i år. I filmen såg man när barnen marscherar till hagen. Där har vi gamla ledare kommeterat. Vi har skrivit saker som "stackars barn" och att lägret har blivit förstört för barnen. Nu ligger detta inlägget uppe i ridlägrets gästbok:

"Hej Frida, Vi har en mycket duktig lägerledare som har gjort militärtjänst på Kungliga livgardet, rytteriet där, ridit vaktparaden m. m. i Stockholm. Hon tränar eleverna i detta för att användas i showen på avslutningen. Det är helt frivilligt och de som är med tycker det är en kul grej. Själva marscherandet till hagen görs bara ett par gånger för att öva in det hela. Resten av tiden går de som vanligt. Jag förstår att du har fått höra det genom **** ***** upplägg på Facebook. Hon och *** ******* har smygfilmat på ***** **** utan vårt, ****** eller *******, tillstånd. Filmen har sedan lagts ut på Facebook med oförskämda kommentarer om våra ledare i år, allt i avsikt att smutskasta dem. De som skrivit fräcka kommentarer är *** ****, **** *****, **** ******, **** ******, ***** ****** och ***** ****. Sorgligt att anklaga någon som inte kan försvara sej och det visar deras simpla karaktär. De ledare vi har i år, är bland de bästa vi någonsin haft och alla som varit på läger i år är fantastiskt belåtna. Välkommen du också!"

Stjärnorna är alltså namn och förnamn på de flesta av oss gamla ledare samt några fd lägerbarn. Är det verkligen lagligt att hänga ut oss på det här sättet? Det han skriver stämmer ju inte, vi har varken kränkt eller attackerat nån som inte kan försvara sig. Dessutom så kan de försvara sig för det är fritt fram att kommentera på videon. Och att de filmat utan tillstånd? Behöver man verkligen tillstånd för att filma på en allmän plats? I så fall har väl så gott som hela Sverige någon gång i sitt liv begått det här brottet?
Detta är ju något som kan skada oss som är nämnda i framtiden om framtida arbetsgivare tex skulle googla våra namn (detta kommer nämligen upp då) och bli avskräckta från att anställa oss pga detta.

Kan vi ha ett fall här? Hjälp!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Det kan nog betraktas som intrång att filma pågående aktivteter på ett ridläger i syfte att att tala illa om lägret. Det är lite att kasta sten i glashus att beklaga sig över att de som driver ridlägret reagerar på filmen.

Vad som är sant eller inte sant i historian har jag ingen aning om.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

syftet var ju inte att tala illa om lägret, men självklart reagerade vi kraftigt när vi såg vad som försigick
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

kan ju vara bra att veta att filmen inte längre finns kvar heller. Hon som lade upp den har tagit bort den.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag har inte sett filmen, men förklaringen låter trovärdig och i så fall kan man kalla det överreaktion. Det låter ju också konstigt att behandla de betalande kunderna på ett så konstigt vis. Man vill ju att folk sak komma tillbaks.

Oavsett vad syftet var så är ju resultatet smutskastning av lägret.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Vilket den här tråden oxå är eftersom så många kunnat lista ut vilket läger det är.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Vilket självklart inte var syftet med den här tråden, i så fall hade jag skrivit ut namnet här. Vi vill helt enkelt ha tips och råd. Vi är trötta på att hästarna far illa och det är inte lätt att veta vart man ska vända sig med sånthär. Det har finns massa liknande trådar, varför skulle det vara någon skillnad på denna så att den helt plötsligt ses som smutskastning?

Kan tillägga att många tror att det handlar om helt andra ställen så helt lätt är det nog inte att lista ut vilket ställe det är.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag hade ingen aning från början och kände inte till stället, nu vet jag, du kunde lika gärna skrikit ut det.

Och varför i hela fridens namn skriver du "Till råga på allt tvingas barnen marschera två och två vart de än ska. Innan de får gå in i hagen för att hämta sin häst måste de göra huvud-axlar-knä-och-tå-dansen med tillhörande sång, med fem ledare hängandes över dom. Detta ska upprepas tills ledarna är nöjda, sedan släpps barnen in. Det finns video på allt detta och videorna gjorde mig illamående!" om du inte vill smutskasta lägret? Det har väl inte det minsta med hästhållningen att göra? Och det är inte det enda som gör din utsago om att det enbart är tips och råd du är ute efter låter minst sagt märklig.

Är man inte involverad som de flest är här så har vi faktiskt inte någon aning om vad som är sant eller falskt, är det en f.d anställds hämnd på sin dåvarande arbetsgivare eller är det faktiska brister i djurhållningen? Utifrån vad du skrivit kan det vara vilket som.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Antar du menar Wången?

Om det är så illa, varför kontaktade du inte Häststiftelsen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp