Vad kan man göra?

Masqueradee

Trådstartare
Om en förening (eller organisation, är lite osäker på vad det gäller eller om det gör någon skillnad) har en medlem som bokar möten å föreningens vägnar utan att prata med styrelse eller annan berörd (ansvarig) part, beställer dyr service av saker precis utan tidigare nämnd förankring, gör saker som skulle kunna gå mot våra tillstånd/svensk alkohollag etc. Kan man som förening göra något?
Det finns en lydelse i stadgan i stil med "om medlem som motarbetar föreningens "mål" kan medlem uteslutas), men det känns som att det behövs mer än att han kan förstöra relationer (mötet) eller att medlemmen kostar föreningen pengar..
Finns det någon säkerhet för en förening om en medlem beställer saker utan förankring, alltså att föreningen kan höra av sig till företaget och häva köp och liknande?
Att prata med medlemmen har inte fungerat och problemen började under förra våren men har bara eskalerat under denna termin.
 
Om en förening (eller organisation, är lite osäker på vad det gäller eller om det gör någon skillnad) har en medlem som bokar möten å föreningens vägnar utan att prata med styrelse eller annan berörd (ansvarig) part, beställer dyr service av saker precis utan tidigare nämnd förankring, gör saker som skulle kunna gå mot våra tillstånd/svensk alkohollag etc. Kan man som förening göra något?
Det finns en lydelse i stadgan i stil med "om medlem som motarbetar föreningens "mål" kan medlem uteslutas), men det känns som att det behövs mer än att han kan förstöra relationer (mötet) eller att medlemmen kostar föreningen pengar..
Finns det någon säkerhet för en förening om en medlem beställer saker utan förankring, alltså att föreningen kan höra av sig till företaget och häva köp och liknande?
Att prata med medlemmen har inte fungerat och problemen började under förra våren men har bara eskalerat under denna termin.
Låter helt förfärligt, det låter som en person som är en smula ute av kontroll.
Kalla till skarpt samtal och tala tydligt om att denne inte har några befogenheter alls, om denne inte har fått en delegering från styrelsen/sin sektion.
Ni behöver ingen förankring i en lagtext. Det ska räcka med stadgan ni har.
Nu var det ett par år sedan jag slutade med föreningsverksamhet, just pga sådana här saker. Blir så trött.

Man undrar ju hur mycket personen har lagt i egen ficka, när denne redan har sprängt gränserna för vad som är ok och inte?
 
@hoppsann Man har redan samtalat med personen men detta har inte hjälpt alls utan det har verkat som att det endast är en axelryckning man får som svar.
Det finns ingen chans att personen ska ha lagt pengar i egen ficka som tur är, utan nu har jag fått uppfattningen om att det bara varit föreningen som kan behöva betala leverantörer eller för tjänster.
 
@fejko som jag förstått det har inte medlemmen någon position alls, förutom medlem. Då handlar det om uteslutning av personen ur föreningen helt, och frågan är om personen gjort "nog" för att det ska vara på tapeten :/
 
Om ordföranden gör precis likadant och styrelsen är nickedockor som skrämts till tystnad, får man skjuta av denne då eftersom ordföranden annars kommer att sitta på livstid? :mad:
Jag blev utesluten pga. att jag ifrågasatte lögner, satt med sanning och kunskap och ordföranden med svarte Petter och jag undrar fortfarande hur mycket pengar ordföranden snyltat åt sig, dessutom är denne fullblodsnarscissist utan kunskap men lever på lögner samt skrämmer folk till tystnad eftersom folk backar när ordföranden höjer rösten.

Aldrig mera föreningar. :yuck:
 
@hoppsann Man har redan samtalat med personen men detta har inte hjälpt alls utan det har verkat som att det endast är en axelryckning man får som svar.
Det finns ingen chans att personen ska ha lagt pengar i egen ficka som tur är, utan nu har jag fått uppfattningen om att det bara varit föreningen som kan behöva betala leverantörer eller för tjänster.
Om personen har fått ansvar delegerat är det ok. Men har man har man inte fått en uppgift så är det INTE ok att beställa tjänster osv.
Som jag ser det skadar medlemmen föreningen genom att beställa icke önskvärda tjänster och riskera föreningens ekonomi, policy och stadgar.
Man kan ju inte som medlem gå och beställa en ny hinderpark till ridklubben, eller boka Zlatan som föreläsare till fotbollsklubben hur som helst? Bara för man tycker det är kul?

Bra att personen inte har kommit åt pengar för egen del.
Jag hade dokumenterat vad medlemmen har gjort, vad det har kostat o.s.v, därefter konfronterat och bett personen att starta en egen förening.
 
@hoppsann Personen har inte fått delegerat dessa uppgifter, utan styrelse har fått reda på att exempelvis möten ska ske 22:30 på kvällen när mötet sker 09 dagen efter.
Hitintills har det som jag förstått det inte kostat föreningen några pengar utan man har lyckats gå med "svansen mellan benen" till företag och be om ursäkt.
Detta har alltså pågått i ungefär ett år och det handlar om att medlemmen går ut och lovar att mat ska serveras på årsmöten (vilket det inte skulle göras), event har startats osv. Nästan varje vecka måste styrelsen lägga ned arbete för att soppa undan saker denna medlem har fått för sig.
 
@fejko som jag förstått det har inte medlemmen någon position alls, förutom medlem. Då handlar det om uteslutning av personen ur föreningen helt, och frågan är om personen gjort "nog" för att det ska vara på tapeten :/
@fejko som jag förstått det har inte medlemmen någon position alls, förutom medlem. Då handlar det om uteslutning av personen ur föreningen helt, och frågan är om personen gjort "nog" för att det ska vara på tapeten :/
Jag vet en förening som just nu har ett liknande dilemma. Medlemmen har själv valt att göra en elitsatsning på ett visst lag, mottot för klubben har alltid varit att "alla skall vara med".
Medlemmen gör lite som er medlem, beställer varor, mat, osv, som bara gynnas av vissa i klubben. Med pengar som alla har slitit ihop. Det är kalabalik där nu!
Och vad jag förstår är det ett antal som kommer att förklaras icke önskvärda inom kort, men så att tredje part inte far illa. Trist, men blir ännu tristare om inget görs så snart som möjligt.
Föreningen kan själva bestämma vad som är nog, och i ert fall så tycker jag er paragraf är tillräcklig.
Det är ingen rättighet att vara medlem i en förening!
Stå på er och lycka till! :)
 
Finns det någon säkerhet för en förening om en medlem beställer saker utan förankring, alltså att föreningen kan höra av sig till företaget och häva köp och liknande?
Alltså föreningen har inte beställt varan/tjänsten utan det är ju medlemmen personligen som har gjort det.
Så då är det också medlemmen personligen som är betalningsansvarig.
Kontakta företaget och förklara läget, ni kan alltså bestrida fakturor med motiveringen att det inte är föreningen som har beställt.
 
@hoppsann Personen har inte fått delegerat dessa uppgifter, utan styrelse har fått reda på att exempelvis möten ska ske 22:30 på kvällen när mötet sker 09 dagen efter.
Hitintills har det som jag förstått det inte kostat föreningen några pengar utan man har lyckats gå med "svansen mellan benen" till företag och be om ursäkt.
Detta har alltså pågått i ungefär ett år och det handlar om att medlemmen går ut och lovar att mat ska serveras på årsmöten (vilket det inte skulle göras), event har startats osv. Nästan varje vecka måste styrelsen lägga ned arbete för att soppa undan saker denna medlem har fått för sig.
I varje förening brukar det finnas en person som är sammankallande.
Det är alltid en styrelsemedlem.
Ska det serveras mat på årsmötet, ska det finnas ett beslut om det i ett protokoll, i min värld?
 
Nästan varje vecka måste styrelsen lägga ned arbete för att soppa undan saker denna medlem har fått för sig.
Det är leverantörernas ansvar att kontrollera att den som beställer har teckningsrätt för föreningen.
Som en vänlighet till era vanliga leverantörer så kan styrelsen kontakta dem och spärra beställningar till föreningen från personen i fråga.
Så blev jag tvungen att göra med en av mina hyresgäster för att få stopp på beställningar i mitt namn.
 
I varje förening brukar det finnas en person som är sammankallande.
Det är alltid en styrelsemedlem.
Ska det serveras mat på årsmötet, ska det finnas ett beslut om det i ett protokoll, i min värld?
Det brukar inte vara så hårt med att det är ett protokollfört beslut om mat, utan mer att styrelsen ser om det är praktiskt (att någon faktiskt hinner laga maten) eller ekonomiskt (ska det vara mat eller kanske bara kaffe och bulle).
 
Det är leverantörernas ansvar att kontrollera att den som beställer har teckningsrätt för föreningen.
Som en vänlighet till era vanliga leverantörer så kan styrelsen kontakta dem och spärra beställningar till föreningen från personen i fråga.
Så blev jag tvungen att göra med en av mina hyresgäster för att få stopp på beställningar i mitt namn.
Som tur är har vi hitintills kunnat avbeställa det som beställts.. Det är spännande hur sällan leverantörer och företag faktiskt kollar att personen faktiskt får lägga beställningar!
 
Man skickar tillbaka fakturan till utställaren och bestrider betalningsansvar eftersom den som beställt inte har befogenhet till detta.

Sedan meddelar man vederbörande medlem att hädanefter kommer alla sådan kostnader att bli medlemmens privata bekymmer, alla fakturor skickas tillbaka.

Det kommer nog bli ett snabbt slut.
Detta kommer att påtalas till medlemmen, ingen..
 
@hoppsann Man har redan samtalat med personen men detta har inte hjälpt alls utan det har verkat som att det endast är en axelryckning man får som svar.
Det finns ingen chans att personen ska ha lagt pengar i egen ficka som tur är, utan nu har jag fått uppfattningen om att det bara varit föreningen som kan behöva betala leverantörer eller för tjänster.

Jag tror styrelsen får sluta vara konflikträdd och helt enkelt säga åt medlemmen att sker något sådant här igen blir det uteslutning, punkt (vilket helt ärligt borde ha gjorts redan).

Annars håller jag med om att hen får hållas ekonomiskt ansvarig för beställningar hen gör, dvs fakturan skickas vidare till hen.
 
Annars håller jag med om att hen får hållas ekonomiskt ansvarig för beställningar hen gör, dvs fakturan skickas vidare till hen.

Ja, det är ju så jag normalt får göra, om jag inte har fullmakt för föreningen. Sätta det på mig och sedan lägga en utläggsräkning till föreningen med kopia på fakturan jag själv står för.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp