Vad kan min ponny vara av för ras??

Kaupajaur

Trådstartare
Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft tidigare som vi har NOLL härstamning på. Inga tidigare ägare (utom de vi köpte av), ingen stamtavla, totalt okänd ras. Bara för min egen skull skulle jag så gärna vilja veta vilken ras hon var! (hästen är avliden). Hon blev 34 år, frisk som en nötkärna, dog knall och fall.

Jag vet att bilderna är dåliga, men de är tyvärr de enda jag har. Huvudet var ganska grovt, hon hade en mycket svag ål vilket har gjort att vi misstänker inblandning av fjording, men kanske inte i rakt uppstigande led. Hon var viktbärande med starka hovar, syns inte på bilden men hon hade små zebratecken på alla benen. Finns det fler raser än fjordingar och urhästar som kan ha det?

Färgen var exakt som knäck, som synes både vita och svarta tecken. Svart man och svans med gula strån.

Jag vet att lynnet kan variera mycket, men hon hade i det närmaste perfekt sinnelag. Lugn men ändå framåt, trygg och säker. Aldrig rädd, men mycket energi trots lågstat på foder. Väldigt smidig i kroppen, absolut inte tung.

Hoppas länkarna funkar. Det är omöjligt att säga ras, jag vet, men är det någon som har någon teori? "Korsningsponny" är det enda vi fått höra men vi vet ju inte om det stämmer. Kan vara, troligen korsad med fjording längre bak. New forest är det en del som sagt, men jag tycker inte hon har typisk forestkropp.

Vad tror ni? :confused:


http://www.ladda-upp.se/bilder/duaunkgmtxprp/

http://www.ladda-upp.se/bilder/oozofmmmzkmshm/
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Kan nog vara typ vad som helst i den där...
Kanske fjording + russ? svårt att se när det inte är så bra bilder o inte i så bra vinkel eller uppställning heller....
men det kan ju vara en total korsning av tio olika raser oxå, då kan det vara vad som helst i.
Söt var den i alla fall :)
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Kan nog vara typ vad som helst i den där...
Kanske fjording + russ? svårt att se när det inte är så bra bilder o inte i så bra vinkel eller uppställning heller....
men det kan ju vara en total korsning av tio olika raser oxå, då kan det vara vad som helst i.
Söt var den i alla fall :)

Har också funderat på russ! Skulle tippa att mankhöjden är typ runt 120-135. C-ponny. Synd att det inte finns bättre bilder :/
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Har också funderat på russ! Skulle tippa att mankhöjden är typ runt 120-135. C-ponny. Synd att det inte finns bättre bilder :/
Med den mankhöjden borde det vara russ i. De kan också vara tigrerade på benen har jag för mig, men det vet nog någon russkännare bättre. Min gissning är fjording/russ eller Connemara/russ. Inte ovanligt med ål på connemaror heller :) De var förr dessutom ganska grova i typen ( en del av dem i alla fall). Då får du ju in de vita tecknen lite bättre också.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Med den mankhöjden borde det vara russ i. De kan också vara tigrerade på benen har jag för mig, men det vet nog någon russkännare bättre. Min gissning är fjording/russ eller Connemara/russ. Inte ovanligt med ål på connemaror heller :) De var förr dessutom ganska grova i typen ( en del av dem i alla fall). Då får du ju in de vita tecknen lite bättre också.

Oj, 130-135 ska det stå! :o Har också varit inne på fjording-russ eftersom zebrorna verkar ha slagit igenom rätt mycket med tanke på att föräldrarna (antagligen) inte är russ eller fjordingar, kanske kommer det från mor/farföräldrar.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Oj, 130-135 ska det stå! :o Har också varit inne på fjording-russ eftersom zebrorna verkar ha slagit igenom rätt mycket med tanke på att föräldrarna (antagligen) inte är russ eller fjordingar, kanske kommer det från mor/farföräldrar.

En mycket svag ål är oftast ingen ål utan det finns ofta en något mörkare rand längs ryggraden även på bruna hästar.

Blackanlag, som ger ål och sebraränder är dominant. Det innebär att om anlaget finns, så slår det igenom. Om det "nästan" syns så finns det antagligen inte...

Din ponny ser ut som vilken brun ponny som helst - åtminstone i den skärpa som jag ser bilderna. Det som möjligen talar för att black-anlag finns, är att jag ser lite ljusa strån på sidan av manen nere vid manken på "närbilden".

Går inte alls att bedöma ev raser utifrån bilderna.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

En mycket svag ål är oftast ingen ål utan det finns ofta en något mörkare rand längs ryggraden även på bruna hästar.

Blackanlag, som ger ål och sebraränder är dominant. Det innebär att om anlaget finns, så slår det igenom. Om det "nästan" syns så finns det antagligen inte...

Din ponny ser ut som vilken brun ponny som helst - åtminstone i den skärpa som jag ser bilderna. Det som möjligen talar för att black-anlag finns, är att jag ser lite ljusa strån på sidan av manen nere vid manken på "närbilden".

Går inte alls att bedöma ev raser utifrån bilderna.

Men jävlar vilket otrevligt svar! Det är väl absolut mycket möjligt att ål och zebra inte finns - men syns de, om än så svagt, så finns det givetvis ärvda anlag. Sådana tecken är ju inte som en en hudfärg för människor, utan snarare en näsform, om man kan göra den jämförelsen.

Jag har aldrig påstått att det är något extravagant med min ponny - hon är vilken ponny som helst, men inte för mig för då är hon mer. "Närbilden" som du så "trevligt" kallar den var en totalt onödig kommentar.

Jag sa redan i trådstarten att bildkvaliteten var dålig, så du behöver inte trycka upp i fejan på mig att mina kort är kassa. Dessutom har jag varit väldigt tydlig med att jag är mycket medveten om att man inte kan bedöma ras via bilder. Jag frågade efter era gissningar - inte efter rätt svar eftersom jag aldrig kommer kunna kontrollera det heller.

Vad ville du säga, EGENTLIGEN?
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men va?
Det var väl inget otrevligt svar?
Det är ju snarare du som är otrevlig i ditt svar. :mad:

Ta ett djupt andetag, skärp dig och läs igen, så ser du att det faktiskt en hel del intressant information i svaret från kryddelikrydd.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men hjälp så du reagerar! Krydd var väl inte otrevlig på något sätt alls?
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men jösses :crazy: kryddelydds svar var inte ett dugg otrevligt utan sakligt och informativt. Det är snarare du som är otrevlig och flyger i luften för minsta lilla. Tror inte någon har lust att hjälpa dig om det där är tacken...
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Åhh , vad jag gillar den där lite "grövre ponnyformen" ! :love:
Svårt att förklara .. men lite fyrkantig rumpa och bred platt rygg :)
Mina tankar for nog iväg mot New Forest först också , eller som ngn sa Connemara av den grövre modellen.
Anlag osv är jag dålig på .. men även Russ elr Fjord är väl inte omöjligt.

Jaa , hade ju inte så mkt att tillägga , men fin var hon , helt i min smak :).
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men hjälp så du reagerar! Krydd var väl inte otrevlig på något sätt alls?

Att sätta citattecken runt saker som inte ska ha det är ganska klassiskt otrevligt. Och sedan säga att det inte går att bestämma ras är ju väldigt onödigt - eftersom jag ALDRIG påstått det heller. Jag är ENDAST nyfiken på vad hon eventuellt kan ha varit för ras, jag har inga ambitioner att döden dö för att få reda på det. Jag har heller aldrig påstått att bilderna är bra, så jag tycker det är otrevligt att påpeka det. Det är ungefär som om någon frågar "vad ska vi äta för mat idag?" och får "Du borde inte gilla mat" till svar. Irrelevant och sårande.

Sedan så stämmer ju inte faktainformationen helt heller. Visserligen har hon rätt i att många hästar kan ha rand på ryggen utan att ha ål, men jag har mycket svårt att tro att min häst rand var bara en rand, eftersom hon kombinerade det med zebra.

Jag är bara vän av att man ska hålla sig till ämnet och helt enkelt inte skriva något (om det inte är trevligt förstås) som bidrar till diskussionen. Frågar jag hur många kilo min häst borde väga, så behöver jag inte höra att någon annans häst väger mycket mindre eller mycket mer - det har inte med frågan att göra så länge det inte är en jämförelse.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Åhh , vad jag gillar den där lite "grövre ponnyformen" ! :love:
Svårt att förklara .. men lite fyrkantig rumpa och bred platt rygg :)
Mina tankar for nog iväg mot New Forest först också , eller som ngn sa Connemara av den grövre modellen.
Anlag osv är jag dålig på .. men även Russ elr Fjord är väl inte omöjligt.

Jaa , hade ju inte så mkt att tillägga , men fin var hon , helt i min smak :).

Hehe precis, rumpan var ganska så kantig i formen :) Väldigt stark för sin storlek var hon, även när hon inte var tränad. Skimmeln är en connemara, men hon är ganska grov för sin ras så det är svårt att jämföra med henne också. Tack för dina fina ord, hon var underbar :)
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men jösses :crazy: kryddelydds svar var inte ett dugg otrevligt utan sakligt och informativt. Det är snarare du som är otrevlig och flyger i luften för minsta lilla. Tror inte någon har lust att hjälpa dig om det där är tacken...

Men herrejösses, självklart kan jag inte få hjälp - jag var bara NYFIKEN på rasen! Även om någon kommer och säger "Det där är en cobkorsning, jag är 100% säker" så är det ju inte säkert i alla fall, bara en teori.

Det verkar ju onekligen som om kryddan anser att jag är en idiot som påstår att man kan bedöma raser på kort- vilket jag inte tror eller förespråkar heller.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Om du skulle ta och lugna ner dig och LÄSA vad kryddelydd skriver istället för att gå på full defensiv så skulle du inse att h*n inte säger att du är en idiot, det är helt enkelt den användarens åsikt att det inte går att bedöma rasen från några kort. kryddelydd har heller aldrig skrivit att dina kort är dåliga, det är din egen tolkning. Anfall är bästa försvar, eller?
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Om du skulle ta och lugna ner dig och LÄSA vad kryddelydd skriver istället för att gå på full defensiv så skulle du inse att h*n inte säger att du är en idiot, det är helt enkelt den användarens åsikt att det inte går att bedöma rasen från några kort. kryddelydd har heller aldrig skrivit att dina kort är dåliga, det är din egen tolkning. Anfall är bästa försvar, eller?

Sista inlägget om kryddelydd nu för jag vill fokusera på tråden.
Såhär skriver hon: "Din ponny ser ut som vilken brun ponny som helst - åtminstone i den skärpa som jag ser bilderna." Skulle du tolka det som att bilderna är i god kvalitet? De är dåliga, jag vet det, och hon påtalar det.

" jag ser lite ljusa strån på sidan av manen nere vid manken på "närbilden"."
Jag vet inte varför hon kallar den ironiskt för närbild, eftersom det inte är en närbild. Och absolut inte en "närbild".

"Går inte alls att bedöma ev raser utifrån bilderna." Aha, så bra att hon upplyste mig om det!

Nu vill jag inte ha mera diskussioner om kryddelydd här, jag bryr mig endast om rasen på hästen. Men jag ger mig själv rätten att uttrycka frustrationen över otrevligheter.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

"närbild" tolkar jag som "den bilden som man ser hästen på kortast avstånd". Inget ironiskt.

Att det inte går att bedöma raserna utifrån bilderna håller jag med om, det är ingen kritik mot dig utan bara ett konstaterande av åsikt, som sagt.

Att den ser ut som vilken brun ponny som helst tolkar jag som att hon inte ser något rasspecifikt i ponnyn.

Ta inte allt som kritik, fråga om en användares inlägg är oklart, och framför allt, tagga ner lite så kommer du ha mycket trevligt på Bukefalos. Alla är inte ute efter att attackera dig ;)

Med det sagt hoppas jag att du får de svar du vill i tråden, själv ska jag sticka till jobbet nu.

/zassoo
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Åh herregud.

Välkommen till Bukefalos.
Här diskuterar vi i trådarna, och vi diskuterar även sånt som inte TS först hade tänkt sig, eller ens är nöjd med. Så är det med diskussioner, de är lite svåra att styra över.

Är man dessutom en ny användare med en otrevlig ton så kommer man väldigt snart att upptäcka att det är mycket mer passande med en ödmjuk approach här inne. Kan man inte vara ödmjuk får man prova att vara saklig och rationell i stället. Annars kommer man eventuellt att starta ett smärre krig, och det vill man inte. Det finns oerhört mycket kunskap samlat på det här stället, men också mycket olika åsikter. Det får man vackert respektera.

Nästa gång du svarar otrevligt och med svordomar på ett sakligt inlägg bör du tänka efter lite innan du trycker på skickaknappen.

Och (bara för att vara tydlig) det här är inget otrevligt inlägg, det är ett tips på vägen.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men hörru att hon skrev "närbild" är väl bara för att kunna förklara vilken bild hon menade. Den bilden är ju tagen från närmre håll. Tagga ner ett par hekto så kommer du få lättare att få svar.

Hade jag gissat utifrån dina bilder så skulle jag tro att den kan vara en NF/russ korsning.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Läs krydds inlägg en gång till. Jag kan inte förstå vad som kan tolkas som negativt?

Som redan nämnts så menades tyckte väl krydd att det inte går att säga nåt alls om bilderna. Det ser ut som en häst, helt enkelt.

Med "närbild" menas den bilden där hästen är närmare.

Varför tror du att det var ironiskt eller elakt. Jag förstår verkligen inte alls.:confused::confused:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp