Vad kan min ponny vara av för ras??

Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Någon form av russkorsning är det som spontant dyker upp i mitt huvud när jag läser din beskrivning.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

En ledtråd när man funderar över vilka raser som kan finnas bakom är att ponnyn har bläs och vita tecken på benen. Vissa raser är inte kända för att ha vita tecken, till exempel gotlandsrusset och fjordhästen som har nämnts i tråden, de har sällan tecken på benen och sällan/aldrig bläs. Vad man också kan betänka är: Vilka raser var vanliga i Sverige då? (Allmänt riktad fråga till de äldre forummedlemmarna! ;))

Tittar man på ponnyraserna idag ser man denna typen av tecken särskilt hos New Forest-ponnyn. Om vi antar att ponnyn är en korsning, så måste det finnas inblandning av en ras som ger vita tecken. Andra raser som ger vita tecken på huvud OCH ben är väl bland annat welsh (alla kategorier), kallblodstravare, varmblodstravare, svensk varmblodig ridhäst etc.

När exakt var ponnyn född? :)

Jag skulle tro att det är endera new forest eller welsh cob i ponnyn, korsat med egentligen "vad som helst" som är lite mindre, kanske mest troligt är russ. :laugh: Har sett liknande ponnyer födda på 70-talet som varit korsningar mellan new forest/varmblod och new forest/welsh, men de har varit mer i D-ponnystorlek.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Men jävlar vilket otrevligt svar! Det är väl absolut mycket möjligt att ål och zebra inte finns - men syns de, om än så svagt, så finns det givetvis ärvda anlag. Sådana tecken är ju inte som en en hudfärg för människor, utan snarare en näsform, om man kan göra den jämförelsen.

Jag har aldrig påstått att det är något extravagant med min ponny - hon är vilken ponny som helst, men inte för mig för då är hon mer. "Närbilden" som du så "trevligt" kallar den var en totalt onödig kommentar.

Jag sa redan i trådstarten att bildkvaliteten var dålig, så du behöver inte trycka upp i fejan på mig att mina kort är kassa. Dessutom har jag varit väldigt tydlig med att jag är mycket medveten om att man inte kan bedöma ras via bilder. Jag frågade efter era gissningar - inte efter rätt svar eftersom jag aldrig kommer kunna kontrollera det heller.

Vad ville du säga, EGENTLIGEN?

Det var tråkigt att du uppfattade mitt svar som otrevligt för det var inte så det var menat.

Om en ål är mycket svag, är det inte säkert att det genetiskt är en ål. Och det är inte säkert att det då har funnits någon häst i bakgrunden som haft blackanlag.
Är vad jag försökte skriva.
Det är alltså inte säkert att det finns en fjording i bakgrunden eftersom något som ser ut som en mycket svag ål inte behöver vara en genetisk ål (har en nordistravare som ser ut att ha ål och som också har ljusa strån så som du beskriver i texten och han har verkligen ingen black-gen). Frånvaro av black-gen heller inte utesluter att det finns en fjording i bakgrunden - längre bak än föräldragenerationen.
En avkomma till en renrasig fjording har alltid black-gen, och befintlig black-gen syns eftersom genen är dominant.

Är vad jag ville säga.

Du frågar utifrån bilder. Jag valde att uttrycka "närbild" för att försöka förklara vilken av de två bilderna jag refererade till. Inte för att klanka på bildkvaliteten.

Var inte så stingslig!;)

Avseende att det är omöjligt att säga vad det är för raser.
Ja, det är väl det?

Mitt svar utgick mest från att du spekulerade i fjording eftersom det möjligen fanns tecken på black-anlag men tecknen utifrån din text var mycket svaga. Och jag försökte då förklara att det kanske inte är black-anlag utan andra färgvariationer.

Tråkigt att du blir så arg för den tankegången i ras-spekulerandet.

Men OK, ska jag gissa:
liten C-ponny, brun.

Russ, new forest och kanske lite shettis???

Eftersom inte heller du har svaret på gissningarna så är det ju helt hugget ur luften.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

"närbild" tolkar jag som "den bilden som man ser hästen på kortast avstånd". Inget ironiskt.

Att det inte går att bedöma raserna utifrån bilderna håller jag med om, det är ingen kritik mot dig utan bara ett konstaterande av åsikt, som sagt.

Att den ser ut som vilken brun ponny som helst tolkar jag som att hon inte ser något rasspecifikt i ponnyn.

Ta inte allt som kritik, fråga om en användares inlägg är oklart, och framför allt, tagga ner lite så kommer du ha mycket trevligt på Bukefalos. Alla är inte ute efter att attackera dig ;)

Med det sagt hoppas jag att du får de svar du vill i tråden, själv ska jag sticka till jobbet nu.

/zassoo

Tack!
Mycket väl sammanfattat av precis vad jag menade:)
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Oj, 130-135 ska det stå! :o Har också varit inne på fjording-russ eftersom zebrorna verkar ha slagit igenom rätt mycket med tanke på att föräldrarna (antagligen) inte är russ eller fjordingar, kanske kommer det från mor/farföräldrar.

Jag försöker igen även om du inte gillar mig;)

Om ingen av föräldrarna har synlig black-gen, så har inte ponnyn på fotona heller någon black-gen.
Black-gener är dominanta och syns om de finns.
Dominanta gener hoppar inte över en generation för att dyka upp i nästa.

Därav mitt filosoferande kring äkta eller falska ålar.
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

En ledtråd när man funderar över vilka raser som kan finnas bakom är att ponnyn har bläs och vita tecken på benen. Vissa raser är inte kända för att ha vita tecken, till exempel gotlandsrusset och fjordhästen som har nämnts i tråden, de har sällan tecken på benen och sällan/aldrig bläs. Vad man också kan betänka är: Vilka raser var vanliga i Sverige då? (Allmänt riktad fråga till de äldre forummedlemmarna! ;))

Tittar man på ponnyraserna idag ser man denna typen av tecken särskilt hos New Forest-ponnyn. Om vi antar att ponnyn är en korsning, så måste det finnas inblandning av en ras som ger vita tecken. Andra raser som ger vita tecken på huvud OCH ben är väl bland annat welsh (alla kategorier), kallblodstravare, varmblodstravare, svensk varmblodig ridhäst etc.

När exakt var ponnyn född? :)

Jag skulle tro att det är endera new forest eller welsh cob i ponnyn, korsat med egentligen "vad som helst" som är lite mindre, kanske mest troligt är russ. :laugh: Har sett liknande ponnyer födda på 70-talet som varit korsningar mellan new forest/varmblod och new forest/welsh, men de har varit mer i D-ponnystorlek.

Har också tänkt på att om det är fjording inblandat i rätt nära led så borde hästen inte ha bläs. Welsh har jag inte tänkt på (jag tänker mig alltid en welsh som en skimmel, är väl därför) :p

Hon levde mellan 1969-2003. Har efterlyst henne på nätet, men de som höll på med uppfödning på den tiden ligger ju snudd på i graven nu tyvärr :( Men ska ta ditt welshande i beakning, kan nog ligga någonting i det :) Tror också på cob, i och med att huvudet är grövre än kroppen. Inte grovt i sig, men det passar inte riktigt till kroppen :)
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Det var tråkigt att du uppfattade mitt svar som otrevligt för det var inte så det var menat.

Om en ål är mycket svag, är det inte säkert att det genetiskt är en ål. Och det är inte säkert att det då har funnits någon häst i bakgrunden som haft blackanlag.
Är vad jag försökte skriva.
Det är alltså inte säkert att det finns en fjording i bakgrunden eftersom något som ser ut som en mycket svag ål inte behöver vara en genetisk ål (har en nordistravare som ser ut att ha ål och som också har ljusa strån så som du beskriver i texten och han har verkligen ingen black-gen). Frånvaro av black-gen heller inte utesluter att det finns en fjording i bakgrunden - längre bak än föräldragenerationen.
En avkomma till en renrasig fjording har alltid black-gen, och befintlig black-gen syns eftersom genen är dominant.

Är vad jag ville säga.

Du frågar utifrån bilder. Jag valde att uttrycka "närbild" för att försöka förklara vilken av de två bilderna jag refererade till. Inte för att klanka på bildkvaliteten.

Var inte så stingslig!;)

Avseende att det är omöjligt att säga vad det är för raser.
Ja, det är väl det?

Mitt svar utgick mest från att du spekulerade i fjording eftersom det möjligen fanns tecken på black-anlag men tecknen utifrån din text var mycket svaga. Och jag försökte då förklara att det kanske inte är black-anlag utan andra färgvariationer.

Tråkigt att du blir så arg för den tankegången i ras-spekulerandet.

Men OK, ska jag gissa:
liten C-ponny, brun.

Russ, new forest och kanske lite shettis???

Eftersom inte heller du har svaret på gissningarna så är det ju helt hugget ur luften.

Tror du att det kan vara shettis i någon av föräldragenerationen? Om den andra föräldern är en stor ponny, som connemara typ. Eller finns shettisen längre bak i leden (om den finns)?

Angående min "otrevliga" ton grundar den sig nog i att jag varit medlem på Buke alltför längre..... Är så van vid att jag som distansryttare är djurplågare, som rider bettlöst är korkad, som ogillar dressyr är hoppgalen, som vitkalkar stallet är snobb osv osv ;)
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Själv har jag sett bilder på hästar som påstås ha en fjordförälder, men inte är blacka själva. Har även sett en bild på en brun fjording. Detta kan ju visserligen vara ljug, men läste i samma veva att alla fjordingar inte är homozygota för blackfärgen och om två heterozygota korsas så kan avkomman få en icke black färg. Mycket ovanligt dock eftersom det finns så få som är heterozygota.

Ett dominant anlag behöver ju inte slå igenom om bäraren är heterozygot för anlaget och korsas med en annan heterozygot eller en individ med ett ressisivt anlag. Eller hur var det ku läraren sa på genetiklektionerna för ca 100 år sedan? :p
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Själv har jag sett bilder på hästar som påstås ha en fjordförälder, men inte är blacka själva. Har även sett en bild på en brun fjording. Detta kan ju visserligen vara ljug, men läste i samma veva att alla fjordingar inte är homozygota för blackfärgen och om två heterozygota korsas så kan avkomman få en icke black färg. Mycket ovanligt dock eftersom det finns så få som är heterozygota.

Ett dominant anlag behöver ju inte slå igenom om bäraren är heterozygot för anlaget och korsas med en annan heterozygot eller en individ med ett ressisivt anlag. Eller hur var det ku läraren sa på genetiklektionerna för ca 100 år sedan? :p

Nja, det har funnits heterozygoter bland fjordingarna men det finns knappast idag. Men visst, ponnyn på bilden föddes för rätt länge sedan.

Vita tecken är ovanligt men finns hos fjordingar, och är inte så ovanligt hos fjordkorsningar beroende på den andra föräldern.
Så närvaron av de vita tecknen är heller inget som utesluter någon ras i bakgrunden...
 
Sv: Vad kan min ponny vara av för ras??

Vad man också kan betänka är: Vilka raser var vanliga i Sverige då? (Allmänt riktad fråga till de äldre forummedlemmarna! ;))
Jag kan inte se bilderna, så jag svarar bara för att jag var ponnyintresserad på 60-talet!

I slutat av 60-talet fanns det förstås russ, shettisar och en hel del New Forest. Connemaran var inte särskilt vanlig, men lite av en "modeponny" som rid/tävlingsponny och det fanns några hingstar så även om det rent statistiskt inte är stärst chans för connemara är det absolut inte omöjligt. Det var rätt vanligt att man betäckte nordsvenskar med varmblidstravare, men jag har inget minne av att man använde dem i ponnyavel. Då var det nog vanligare att nordsvenska ston betäcktes med russ (eller varmblidstravare, med eller utan rätt hingst på språngsedeln, men det är ju inte ponnyavel.) Den lokala New Foresthingsten var känd för att vägra betäcka nordsvenska ston, han anföll dem i stället, så i min hemtrakt var inte den korsningen så vanlig!

Även araber användes en del, men eftersom ingen kommit på den tanken gissar jag att det inte alls stämmer med typen på den här ponnyn. När det gäller welsh har jag inga direkta personliga minnen, det var långt senare jag träffade sådana och insåg hur trevliga de är! Det finns väl fortfarande minst ett stuteri grundat på 70-talet, men jag har ingen koll alls på hur det var med avel/hingstar på sent 60-tal! Men med tanke på att welshhingsten General Rivel gick på Lojsta på 50-talet och Criban Daniel kom nog också till Sverige under 50-talet så nog borde det funnits welshar i Sverige!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp