Vad kan ni berätta om rasen Boerboel

Sv: Vad kan ni berätta om rasen Boerboel

Verkar vara en väldigt ovanlig ras, jag har bara hört talas om dem en enda gång, och det var en tjej i hundrastgården som ville ha en, hon hade träffat någon på en mack som hade sånna. Vad jag vet så finns det uppfödare i skåne och danmark .. jag ligger tyvärr inte inne med mer kunskap än det man kan hitta om skummar igenom google på 30 sek.. ^^

Vi kollade lite på BB innan vi skaffa Cane Corso. Det som mest avgjorde att vi inte köpte BB var: Hälsan, ej godkänd av SKK, mentaliteten, få uppfödare, fööör stor för vår smak.

Nu har min sambos arbetskamrat skaffat en tik som nu kan vara ca 6mån.

vad e de du vill veta om dom? Kanske kan jag svara.....

Jag vill veta mer än det som jag kan läsa på de (partiska) uppfödarnas hemsida.
Hälsostatus på rasen, mentalitet, etc, varför är rasen inte godkänd av SKK?

Info av de som har praktisk erfarenhet av rasen, har träffat en eller äger en.
Du får gärna berätta mer om din ras, CC också, den har jag också funderat på.

Senast ändrad:

Jag känner en som har en boerboel, jättefin vovve och väldigt snäll men vaktade huset ordetnlgit och skulel nog itne tveka att anfall om matte inte är hemma.
Däremot hade hon ont i höfteran sist jag träffade henne, bara 4 år gammal :crazy:. Alltså riktigt illa, man såg att hon hade ont utan problem. Annars en grymt maffig hund. Vet att hon var väldigt lat och helst inte vill gå långa promeneader, verkade väldigt lugn. Nu vet jag itne om hon är vid livet elelr inte, längesen jag träffade matte och hund.

Ussh det lät inget roligt.
Jag är ju ute efter en ras med få hälsokomplikationer och utan jaktegenskaper.
Har haft Boxer och älskar rasen men tycker att den har för mycket hälsoproblem. Gillar doggar allmänt men vill ha längre nos en på boxer och bulldogg.

Uppfödarna av Boeboel marknadsför sin ras som en "frisk" ras, men undrar om det stämmer.

Jaktegenskaper har dom precis som vilken annan ras som helst, däremot är den inte så hög som på vissa, men de finns individer av rasen som "jagar" allt samt de finns dom som inte jagar alls....
Rasen har en del HD problematik, finns flertalet unga hundar med HD/AD fel och som tyvärr blivit avlivade pga detta, även en del avlivade pga menaliteten.
Unghunden husses arbetskamrat har tycker inte jag är särskilt trevlig, (helt annorlunda våra CC's) den är jäkligt "gåpåig" bits å härjar omkring utan att de går å "stanna" henne, han går valpkurs med den å den kan en del kommando men den är inte särskilt trevlig.... Väldigt mycket hund, i en i mina ögon osäker unghundskropp å knopp. Med våra hundar bits den bara å "fattar" inte när vår äldsta säger stopp, ger sig liksom inte, nu e de förvisso ett tag sen hundarna sågs...
BB's vaktar mycket för de e de dom ska göra.... de gäller som ägare där å veta vad man ger sig in på, få som vet hur man ska hantera de. Vad som är ett sunt vaktande å vad som inte är...
det gäller att vara jäkligt påläst om man ska ha kontakt med uppfödare, ställa de "rätta" frågorna sas. Be att få se på HDrtg, de flesta rtg pennhip, så de ska man vara påläst på försäkringsbolagen godkänner inte PH, be att få se släktingarnas resultat, gärna MH eller liknande, försäkringar den blir oftast försäkrad som blandras då den inte är godkänd av SKK.

Långt å svammligt men summan av kardemumman är att om man ska köpa BB's så räcker de liksom inte att bara gilla hund å veta en del, de gäller att vara jäkligt påläst...

Senast ändrad av en moderator:

Jag träffade en del när jag var i SA.

Föll pladask!
En häsrlig hund med stor integritet, men som har ett otroligt tålamod vad det gäller barn och inbjudna gäster.
Den lär sig tomtgränsen och skulle aldrig lämna den, och inte släppa in något innanför den heller...
Stog ofta på flaket på pickisarna när husse/matte var inne och handlade, lämnade aldrig bilen!
Sen är som otroligt vackra hundar!

Men som sagt, ingen hund jag skulle skaffa så länge jag bor i Sverige iallfall, känns inte som om det skulle vara svårt att ge dom en uppgift här.
Har sett några uppfödare i norge, men kan inte svara på hälsostatusen på dom hundarna!

Lustigt att min den här gamla tråden dök upp. :)

Jag släppte boerboel tankarna och skaffade istället 2 st Cane Corso och det har varit ett av mina bästa beslut, kunde inte vara mer nöjd.

Jag har efter det träffat ett par boerboel och är idag glad att jag avstod den rasen.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 110
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 781
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 363
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka