Vad kan vara fel?

Sv: Vad kan vara fel?

Kan vara mycket...

är sadelgjorden tillräckligt spänd?
Passar sadlen hästen? För vid i bommen?
Hästen kanske skjuter bak sadlen pga. sina gångarter...

// Niikon92
 
Sv: Vad kan vara fel?

Var lite halv otydlig ser jag. Tänkte mest på om sadeln var för vid eller för trång.. :)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nästintill omöjligt att säga utan att se ekipaget, skulle jag säga. Mig veterligen är det vanligare att sadeln åker fram om den är för smal, och landar på manken om den är för vid. Men hästen (och i vissa fall ryttaren) kan påverka sadeln mycket också. Exteriör, hur hästen rör sig i arbete.. Det kan säkert vara så att sadeln är för vid eller för smal, men det kan nog också vara något helt annat.
Jag vet en häst där sadeln tenderar att åka bak, även om den ligger optimalt på ryggen, pga väldigt flack bröstkorg = inget som "stoppar" sadelgjorden. Där är det förbygel som gäller.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
861
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
21
· Visningar
1 411
Senast: Luff
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·
IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp