Vad kan vara fel?

sthu

Trådstartare
Jag mår inte bra. Någonting är fel. Jag har kontaktat läkare och fått en tid om ca två veckor. Är rädd att bli avfärdad som lat, bekväm eller bara otränad.

Det är lite diffusa symtom, som kanske inte alls har med varandra att göra.
Jag går inte ner i vikt trots diet (har testat allt från vlcd till 1400 kcal om dagen, går upp snarare än ner).
Jag har lite svårt att koncentrera mig, glömmer ofta saker.
På sista tiden har jag upplevt en orkeslöshet och träningsintolerans som jag aldrig varit med om innan. Mitt promenadtempo har gått från runt 13 min/km till 23 min/km och jag blir andfådd av det. Jag orkade inte bära flyttkartonger som jag själv packade och bar ut för ca 3 månader sen, de var för tunga helt enkelt. Jag blir trött i armarna av att moppa golv.

Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan på gym och upplever samma sak där, jag orkar mindre och mindre ju mer jag tar i. Provade löpband och fick ge upp efter bara några få minuter, hela kroppen kändes som överkokt spaghetti och all energi försvann.

Vad kan det vara och vad kan jag göra?
 
Det låter inte som om det är "ingenting" men det går inte att gissa, ens för mig som är läkare, utifrån dina uppgifter.
Du kommer att få många gissningar tänker jag, men låt den som är proffs ställa diagnoser, särskilt som hen kommer att träffa dig och kan undersöka dig.
 
Det låter inte som om det är "ingenting" men det går inte att gissa, ens för mig som är läkare, utifrån dina uppgifter.
Du kommer att få många gissningar tänker jag, men låt den som är proffs ställa diagnoser, särskilt som hen kommer att träffa dig och kan undersöka dig.

Ja, givetvis är det svårt att säga nåt via internet. Läkaren lät dock måttligt road så jag är rädd att bli bemött med att jag inte försöker tillräckligt eller nåt sånt. Skulle vilja ha något "kanske kan det vara detta" att komma med om jag blir ifrågasatt.
 
Jag mår inte bra. Någonting är fel. Jag har kontaktat läkare och fått en tid om ca två veckor. Är rädd att bli avfärdad som lat, bekväm eller bara otränad.

Det är lite diffusa symtom, som kanske inte alls har med varandra att göra.
Jag går inte ner i vikt trots diet (har testat allt från vlcd till 1400 kcal om dagen, går upp snarare än ner).
Jag har lite svårt att koncentrera mig, glömmer ofta saker.
På sista tiden har jag upplevt en orkeslöshet och träningsintolerans som jag aldrig varit med om innan. Mitt promenadtempo har gått från runt 13 min/km till 23 min/km och jag blir andfådd av det. Jag orkade inte bära flyttkartonger som jag själv packade och bar ut för ca 3 månader sen, de var för tunga helt enkelt. Jag blir trött i armarna av att moppa golv.

Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan på gym och upplever samma sak där, jag orkar mindre och mindre ju mer jag tar i. Provade löpband och fick ge upp efter bara några få minuter, hela kroppen kändes som överkokt spaghetti och all energi försvann.

Vad kan det vara och vad kan jag göra?
Jag är ingen läkare! Utöver eventuella diagnoser: Kanske får du i dig för lite?
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Jag mår inte bra. Någonting är fel. Jag har kontaktat läkare och fått en tid om ca två veckor. Är rädd att bli avfärdad som lat, bekväm eller bara otränad.

Det är lite diffusa symtom, som kanske inte alls har med varandra att göra.
Jag går inte ner i vikt trots diet (har testat allt från vlcd till 1400 kcal om dagen, går upp snarare än ner).
Jag har lite svårt att koncentrera mig, glömmer ofta saker.
På sista tiden har jag upplevt en orkeslöshet och träningsintolerans som jag aldrig varit med om innan. Mitt promenadtempo har gått från runt 13 min/km till 23 min/km och jag blir andfådd av det. Jag orkade inte bära flyttkartonger som jag själv packade och bar ut för ca 3 månader sen, de var för tunga helt enkelt. Jag blir trött i armarna av att moppa golv.

Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan på gym och upplever samma sak där, jag orkar mindre och mindre ju mer jag tar i. Provade löpband och fick ge upp efter bara några få minuter, hela kroppen kändes som överkokt spaghetti och all energi försvann.

Vad kan det vara och vad kan jag göra?
Är heller ingen läkare - men har en underproduktion av min sköldkörtel och kan svara på hur det yttrade sig i mitt fall. Det upptäcktes genom att jag var sjukt trött, men kunde ändå inte sova på nätterna. Gick upp i vikt trots väldigt mycket träning och ingen ändring i kosten. Jag frös konstant och var så sjukt långsam i allt jag företog mig. Är i vanliga fall en kvick person, men det var som om hela jag gick i slowmotion. Ett enkelt blodprov gav mig min diagnos - och med rätt medicin försvinner dimman från hjärnan igen.

Så bara ett tips - be dem kolla sköldkörteln om de ändå tar blodprov på dig!
 
Är heller ingen läkare - men har en underproduktion av min sköldkörtel och kan svara på hur det yttrade sig i mitt fall. Det upptäcktes genom att jag var sjukt trött, men kunde ändå inte sova på nätterna. Gick upp i vikt trots väldigt mycket träning och ingen ändring i kosten. Jag frös konstant och var så sjukt långsam i allt jag företog mig. Är i vanliga fall en kvick person, men det var som om hela jag gick i slowmotion. Ett enkelt blodprov gav mig min diagnos - och med rätt medicin försvinner dimman från hjärnan igen.

Så bara ett tips - be dem kolla sköldkörteln om de ändå tar blodprov på dig!
Jag hade samma, frusen, trött, sov dåligt och tappade hår som tusan!! Vill tala om för dig @sthu att jag fick Levaxin trots att mina värden var inom referensramarna. Jag hade gamla provsvar att jämföra med och värdet hade ökat. Sen fick jag tjata en hel del för att få det!
Hoppas att det går bra på läkarbesöket!
 
Ska be om sköldkörtelprov. Googlat (;)) lite mer och vissa grejer stämmer in. Jag är dock inte trött som i sömnig, bara trött i kroppen.
 
Övertränad? Spånar vilt här, men just att träna och få lägre effekt är ju klassiskt. :idea:

Kanske. Fast 3-4 dagar i veckan är ju inte mycket, har kört bra mycket hårdare och oftare förr utan problem. Har inte varit på gymmet på en vecka nu, mycket pga fullt upp med flytt, men upplever inte att vilan gjort mig bättre..
 
Kanske. Fast 3-4 dagar i veckan är ju inte mycket, har kört bra mycket hårdare och oftare förr utan problem. Har inte varit på gymmet på en vecka nu, mycket pga fullt upp med flytt, men upplever inte att vilan gjort mig bättre..
Hur mkt äter du? Ligger du på kaloriunderskott?
 
Hur mkt äter du? Ligger du på kaloriunderskott?

Ja, jag har som sagt provat det mesta från vlcd (800?kcal) till som nu 1400 kcal. Har legat däromkring eller lägre i två år utan att gå ner i vikt eller vara påverkad på något sätt.
 
Ja, jag har som sagt provat det mesta från vlcd (800?kcal) till som nu 1400 kcal. Har legat däromkring eller lägre i två år utan att gå ner i vikt eller vara påverkad på något sätt.
Kroppen orkar inte om den får så lite energi. Förr eller senare säger kroppen stopp osvsett vad du väger.
Vad det står på vågen och om din kropp får tillräckligt med näring är inte samma sak.
 
Kroppen orkar inte om den får så lite energi. Förr eller senare säger kroppen stopp osvsett vad du väger.
Vad det står på vågen och om din kropp får tillräckligt med näring är inte samma sak.

Har svårt att se hur jag skulle ha näringsbrist och ändå gå upp i vikt?
 
Det är fullt möjligt. Ämnesomsättningen kan vara påverkad antingen av sjukdom (sköldkörteln?) eller på grund av just bristande näringsintag.

Fast då borde det väl "rätta till sig" om jag äter mer? Men då går jag genast upp i vikt, och jag väger redan för mycket.
Förstår inte riktigt hur näringsbrist kan göra mig tjockare..
 
Näringsbrist kan man ha även om man går upp i vikt men energibrist blir svårare. Om man bara skulle gissa bland näringsämnen så är det väl brist järn, b-vitamin och/eller d-vitamin som man skulle kunna gissa på bara från symptomen. Men med tanke på din svårighet att gå ner i vikt så bör du absolut kolla upp sköldkörteln också.
 
Fast då borde det väl "rätta till sig" om jag äter mer? Men då går jag genast upp i vikt, och jag väger redan för mycket.
Förstår inte riktigt hur näringsbrist kan göra mig tjockare..
Det kan ta ca 1 år för kroppen att återhämta sig om ämnesomsättningen blivit påverkad pga oregelbundet eller bristfälligt ätande.

Det säger sig väl självt att du gör kroppen illa när du i flera år legat på svältdieter i olika grad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 933
Senast: Katti
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 369
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp