vad kännetecknar er westernryttare?

lobell

Trådstartare
Funderade på vad som gör att man kan kalla sig för westernryttare. Så tänkte det var enklast att fråga här :idea:

Om nån kallar sig westernryttare, vad förväntar ni er av den personen då?
Att man tävlar? Att man rider på ett visst sätt? Att man har " rätt utrustning " ?

lobell / skogsmulle som rider i westernsadel

Sv: vad kännetecknar er westernryttare?

It´s the way the person sits & handles their horse:
In 1904 superintendent Glass of the Concordia Tin Mine in Bolivia saw a man riding a mule up the trail, observing the rider he told his friend, "that man is from the west", his friend ask´d "how do you know", Glass replyed "I can tell by the way he rides his Mule, the man was a puncher from out west".
Az

Håller med Arizona. Det är hur du rider o löser problemen med din häst( om du har några problem) Man har ju hästen som hjälpmedel ibland. Med andra ord är ni ett team som skall ta sig fram i vått o tort. Man bör ha hästen med sig o inte imot sig. Blev lite kluddigt.... men men

hm, mja det kännetecknar väl mer en hästmänniska än just en westernryttare tycker jag.

Om jag hör att någon är westernryttare så förväntar jag mig nog att personen sitter i westernsadel på sin häst, kanske i jeans och rider med främst vikthjälper och neckreinar eller i alla fall har längre tyglar och en annan kontakt med hästen än vad man har i den klassiska ridningen.

Ta bort western stuket och kan du se om den person rider western?
Az

Ta bort western stuket och kan du se om den person rider western?
Az

:bow::bow::bow:

Att rida western är i grund en form av bruksridning och har inte ett sk*t med jeans, långa/korta tyglar osv att göra. Ska man se de "riktiga" ryttarna (old horsemen from overseas) så har de ett helt annat förhållningssätt till sina hästar än vad vi har - och det sitter Inte i varesig vikthjälper (se roping ex. menar då Riktig ranchroping ute på fälten..) sadel eller boots.

"Riktiga" kläder gör inte en westernryttare. Inte sadeln heller. Det är snarare stävan efter att ha en funktionell relation till sin häst som gör att man kan använda sin häst i "vardagssysslor".

Just nu rider jag dressyr i en cuttingsadel... är jag då en cuttingryttare?

nej det var ju just det som tråden handlade om - vad som kännetecknar en westernryttare... och alltså särskiljer denne från andra sorter. Eller missuppfattade jag totalt?

Min uppfattning är att en bra hästmänniska inte har en "genre", och alltså kan de första inläggen passa in på vilken sorts hästmänniska som helst. Givetvis kan man rida dressyr i en westernsadel eller western i en klassisk sadel eller barbacka eller vad man vill, men det var ju inte det TS undrade.

Tillägg: med hästmänniska menar jag just hästmänniska - och inte en människa med häst. Stor skillnad.

En specifik detalj: En westernryttare tar inte på sig ridbyxor när han/hon ska ut och rida utan kliver upp i de gamla vanliga jeansen som redan sitter på... :D

En specifik detalj: En westernryttare tar inte på sig ridbyxor när han/hon ska ut och rida utan kliver upp i de gamla vanliga jeansen som redan sitter på... :D

jag rider i mina ridbyxor och ibland mina ridstövlar, är jag ingen westernryttare då? hehe

Jag tror som en del redan skrivit. spelar ingen roll vad du har för kläder, sadel eller träns etc, det handlar mer om relationen mellan häst och ryttare. Svårt att sätta i ord.
Men ett namn kan jag ge som Jag tycker är en riktig westernryttare -Pat Parelli. Där kan vi prata om kontakt mellan häst och ryttare, teamwork, vänskap etc etc =Westernridning

Vem som helst kan väl kalla sig för westernryttare, eller hur?

Men om nån presenterar sig som westernryttare för mig så tänker jag främst på en person som tävlar eller tränar någon form av westernridning. Lika väl som om någon kommer till mig och säger att han/hon är hoppryttare, då tänker jag mig en person som tävlar eller tränar hoppning. Hur man är som hästmänniska är en annan diskussion, tycker jag.

Vad man har för utrustning eller hur man förhåller sig till hästar tycker inte jag har något med den definitionen att göra. Det finns utmärkta hästmänniskor som håller på med dressyr, eller körning eller rider i skogen. Det finns riktiga idioter som sysslar med western eller hoppning eller whatever. Och vice versa.

Vad jag förväntar mig av en "riktig westernryttare" är en uppfostrad och från marken okomplicerad häst i hanteringen!

Snacka om det är stor skillnad att åka på en westerntävling och en tex hopp- eller dressyrtävling...

Och då rider jag ändå mer dressyr med min häst idag och har lagt western lite på hyllan. Men jag är western i min själ och rider på så lika sätt som möjligt oavsett utrustning på hästen :)

Men om nån presenterar sig som westernryttare för mig så tänker jag främst på en person som tävlar eller tränar någon form av westernridning. Lika väl som om någon kommer till mig och säger att han/hon är hoppryttare, då tänker jag mig en person som tävlar eller tränar hoppning. Hur man är som hästmänniska är en annan diskussion, tycker jag.

Vad man har för utrustning eller hur man förhåller sig till hästar tycker inte jag har något med den definitionen att göra. Det finns utmärkta hästmänniskor som håller på med dressyr, eller körning eller rider i skogen. Det finns riktiga idioter som sysslar med western eller hoppning eller whatever. Och vice versa.

Håller med! :D

Ja precis! Det var så jag menade också :)

Hur man förhåller sig till hästar är en stor bit av western sättet..

Ja det håller jag också med om, men jag skulle inte kunna avgöra på förhållningssättet till hästen om det är en westernryttare eller "nåt annat." Hade personen stått i ridbrallor och väst med hästen hade jag nog fördomsfullt nog tagit personen för en klassisk ryttare... precis som jag antagit att det är en westernryttare om den haft boots och jeans på sig (med detta inte sagt att alla klassiska springer runt i ridbrallor och alla westernryttare i boots osv.)

Jag ser inte behandlingen, hanteringen och samarbetet med hästen som unikt eller ens speciellt kännetecknande för jsut westernryttarna. Förmodligen har det väl att göra med att jag är ganska ny inom western kanske, inte vet jag...

Nåja. Summan av kardemumman är att jag faktiskt väntar mig vissa attiraljer om jag hör att någon är westernryttare (vilket var vad TS undrade). Inte för att man måste ha utan för att de flesta faktiskt har westernsadlar, rider i jeans och springer i boots i stallet osv.

Utrustningen har (i stort sett) ingenting med hanteringen eller sättet att rida att göra, men det är en del i intresset, livsstilen, hobbyn, valet av grenar att rida och tävla osv... Precis på samma sätt som jag har ridstövlar och ridbrallor i dressyrsadel.

Hur man förhåller sig till hästar är en stor bit av western sättet..

Ja, så är det förvisso, men det var inte frågan här. Frågan här var vad som gör att man kan kalla sig westernryttare! Och visst är det så att många som sysslar med westernridning också anser att förhållningssättet är annorlunda mot hur det är i andra discipliner. Ofta är det kanske också så, men det finns också många som har ett liknande förhållningssätt till hästar utan att vara westernryttare! Samtidigt som det faktiskt finns westernryttare som inte har ett bra förhållningssätt till hästar...

det finns idioter över allt tyvärr....

TS, Lewllan och vem mer som pallar läsa och fundera;
Det som är grunden för westernridningen är att det ska vara praktiskt och bekvämt eftersom det är en ridstil som utvecklades för att arbeta många långa timmar i sadeln... men att försöka utröna Vad som gör en westernryttare.. ja det är som att börja dividera om huruvida en travkusk är mer kusk än en skogsarbetande kusk.. kuskar är dom, men de arbetar på helt okila vis - precis som man inte kan jämför a en cuttingryttare med en pleasure ryttare.. men då pratar vi om Showryttare. Och Showryttare.. ja.. det är tävlingsryttare det, men är alla westernryttare (enligt vissas premisser) de enda westernryttarna? Då räknar vi bort många ranchers som arbetat med det under många år... men aldrig tävlat. Och troligen aldrig betalat för en clinic för någon hypad tränare.

Ska ärligt erkänna att många av de jag ser i w-tävlingar eller på clinics inte faller under "westernryttare" för mig då den praktiska bruksådran gått förlorad. De är showryttare i westernmundering som har valt en viss inriktning, men varken de eller hästen skulle klara av ranchjobb.

Missförstå mig rätt nu, jag älskar vår dummyroping och vår reining... men det finns ryttare som Bara kan göra Det med sina hästar, som bara klarar av EN gren (precis som vissa hoppryttare bara kan hoppa.. de är Klassiska ryttare, eller hur? ..men fortfarande hoppryttare)...

Westernridningen ahr sina rötter i Arbetsridning
emedan våran klassiska ridning har sina rötter i kavalleriet.
Den största skilölnaden som jag ser det.. är att westernridning är betydligt mer arbetsinriktat (dra kor/stockar/you name it, valla, flytta, osv) emedan den klassiska ridningen numera har sina två "grenar" hoppning och dressyr.. så Hur ser man att en dressyr ryttare är en dressyrryttare? Och hur ser man att en cuttingryttare är en cuttingryttare?

Antingen så Rider man - eller så åker man häst.
En westernryttare för mig är helt enkelt någon som är "praktiskt och arbetsnära lagd" i sin hästhantering emedan en klassisk ryttare söker en mer "explosiv och energisk häst". En westernhäst Skall kunna arbeta flera timmar i sträck, emedan en klassisk häst kan/bör/eftersträvas vara färdig på en timme. Och förväntas vara trött då medan westernhästen Skall kunna arbeta vidare ytterliga flera timmar - och ryttaren lika så!

KL*

Jag vet inte riktigt vad jag undrade egentligen från början :D

Funderade väl lite på det där med kläderna , samtidigt som jag tyckte det borde finnas mer bakom. Som jag ser det ( som inte är insatt för 5 öre, så har säkert fel) så är en westernryttare en person som har ett naturligt förhållningssätt till sin häst. Alltså att den rider "naturligt" om man kan säga så?
Att man rider på känsla och förmedlar den känslan till hästen utan en massa hjälpmedel, att man lärt sig hästens språk. Att man rider med hästen, inte bara på.
Att hästen samarbetar, inte för att den är rädd för spö utan för att den vill ha ett samspel med sin ryttare.
Nu blev det flummigt, men jag chansar bara.

Sen borde ju inte detta vara nåt specifikt för just westernryttare som flera sagt innan utan att det kanske är det man kallar "hästmänniska"..

Fast från början är väl westernryttare cowboys som behövde använda sina hästar till att fösa boskap, vilket gjorde att de behövde bli flexibla antar jag. Att hästen samspelar i ett jobb. Inte bara för att se snygga ut i utstyrseln :)

Hm blev svårt det här, nu blev jag ännu mer frågande :D

Du skrev samtidigt som mej och nu när jag läst, känns det som att jag fick svaret :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 319
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett