vad kostade det för er att ta föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 6 285
M

maria80

på ert sto, inklusive allt, med en hingst som kostar "lagomt" mycket? Jag funderar på att inseminera mitt sto i vår... Visst är betalningen ganska uppdelad ändå, man betalar inte allt påengång?

Sv: vad kostade det för er att ta föl?

Jag väntar mitt förtsta föl i år. Det är efter en flyingeägd hingst.
Jag har betalat 3350 kr för dräktighetsavgift, spermatransport och emballage- och packiningsavgift. Då tog hon sig på första försöket, med tre insemineringar.
Sen har jag betalat 4825 kr för seminavgift, stationsavgift, bakterieprov och uppstallning.
Klinikavgift vid två tillfällen för att kolla läget och ge stelkrampsvaccination, kommer inte ihåg vad det kostade..
Sen abortvirusvaccination, tre sprutor, kommer inte heller ihåg..
Tog ut en veterinär första gången och betalade, det var dyrt i alla fall! Typ 800 för en!
Sen ska jag betala 7500 kr om allt går bra och fölet kommer ut levande.
Jag tror jag har fått med allt då.
Bensin såklart och om stoet blir sjuk av dräktigheten och måste få vård. Men om man har försäkring kanske det inte ska bli så dyrt.

Hittills har jag betalat 4125 kr (inkl. moms), där ingår 16-dagars dräktighetsavgift, seminavgift/vet. Detta betalade jag i höstas och sen tillkommer levande föl-avgift på 6750 kr (inkl. moms)
Totalt alltså 10.875 kr
Sen får man ju räkna in extra foder, fosterförsäkring, vaccinationer, bensinkostnader m.m. men det har jag inte gjort.
Detta är en Flyingeägd hingst o stoet seminerades där. Ska väl tillägga oxå att jag fick 10% rabatt på lev. föl-avgiften eftersom jag "bokade" på deras hingstvisning förra våren.

Hörrni, nu har ni allt glömt en massa..:-)

Det kostar extra med t.ex.
foder till stoet
fölet ska avmaskas
Vaccinering
ID-koll, chip och DNA-test om det är en hbl-föl
registrering (1000 spänn)
Försäkring (inte så billigt)
Verkning (viktigt på föl)

Ska man vara riktigt noga så ska alla extra kostnader för stoet med i beräkningen...

Precis... det är en hel del mer som tillkommer som det är lätt att glömma.

Jag har fört excel-blad över årets fölunge "på skoj" (om det nu är så skoj :crazy: ) för att se de faktiska kostnaderna och till dags dato har jag lagt ut 8725 kr.

Då har jag helt exkluderat alla kostnader för att hålla stoet såsom uppstallning, försäkring etc (bara tagit med tillägget för avelsduglighet) och kommer bara att räkna med det extra foder som hon får utöver "vanlig" foderstat.

Till dessa 8725 kr så kommer det tillkomma extra stelkrampsvaccinering för stoet, avmaskning, registrering, ID, chip och DNA för fölis samt levande föl avgift + Breedersavgift. Gissningsvis ca 13.000 kr till (sa ca 22 000 kr). OM inte några komplikationer tillstöter naturligtvis....(g*d förbjude) då bär det ju iväg desto mer och det fort.

Då ska tilläggas att det krävdes bara ett enda skick, hon stod bara på station 3 dagar och krävde inga behandlingar, alltså väldigt lite "krångel".

Hingsten är i "mellanklassen" prismässigt (2000 + 7000 + moms), svenskstationerad.

Tillägg:
Detta är sas räknat "bara" tills den dag fölungen tittar ut poch lever. Sen tillkommer ju alla kostnader för "bara" fölungen när den väl är född som illmyra sa, vaccineringar, verkning, egen försäkring etc etc.

Inte är det billigt att hålla på med hästavel inte ;)

Senast ändrad:

Jag valde en hingst i mellanprisklassen, semin på stationen, stoet tog sig på tredje brunsten.

Jag räknar med att jag la ut mellan 20-25 000 kr. Även om det inte hade blivit nåt föl så hade jag nog hamnat på 15 000. Så det är dyyyrt...

Jösses! Hur får ni ekonomi i er avel? Blir svettig av att se summorna!

Har man stoet avelsförsäkrat så ingår foster/fölfärsäkringen.

Hur man får ekonomi i avel?? Tja, för min del handlar det om hobby. Räknar inte med att det ska gå ihop. Ska man dessutom behålla unghästen till den är 3 år (lättare att sälja en inriden) får man lägga till 3 års foder mm, försäkring, vaccinationer, hovvård osv. Då är det inte många 3-åringar som "går ihop sig". :crazy:

ekonomi?? I avel??? *Asgarv*

Det är enkelt. Det KOSTAR att föda upp hästar.

Vi går stadigt runt 100' back varje år på vår gård som har som enda inkomst att vi säljer hästar.

Varje föl är en beräknad förlust. Man gör det för att man vill, för att det är ett sätt att leva och det är en dyr hobby. INGEN vill betala de verkliga kostnaderna för en unghäst. Marknaden är inte beredd till det. En mkt känd uppfödare sa för massor av år sedan att uppfödarna är sportens största sponsorer. Så sant så sant....

Fast det är extremt dyrt att t.ex. köra rally, golfa utomlands etc etc. Vi gör inget sådant. Det gör ingen hästägare.

Redan Petrus Kastenman sa att hästar inte är någon hobby - de är en sjukdom.

illmyra

Språnavgift 3000kr och 5000vid levande föl. skulle det inte blivit något föl i år men som dte tur blev så skulle vi fått en gratis betäckning där vi bara behövde betala 5000kr vid levande föl

Har lagt ut ca 17000 inkl foster/fölförsäkring. Medelklasshingst 2000 + 5000 + moms. stoet tog sej på fjärde försöket. Åkte en massa gånger emellan å detta är inte medräknat, ej heller tillkommande foderkostnader vacc¨å dyl.
Vad det gäller ekonomi till avel som diskuteras i tidigare inlägg så är deetta mer ekonomiskt än att köpa ett föl då jag ska behålla det kommande fölet för egen räkning o det är tänkt att bli min nästa tävlingshäst. Dessutom begår jag misstagen själv å slipper rätta till de fel som andra begått. Har redan omutbildat min ponny. Då kan jag lika gärna göra allt från början själv.

Fortfarande Grevinnan skrev:
Har man stoet avelsförsäkrat så ingår foster/fölfärsäkringen.
Nja, sanning med modifikation... Man får ut 10 % av stoets försäkringsvärde vid bevisad kastning. Det täcker ju inte så stor del av betäckningskostnaderna. Vill man ha ut mer pengar får man teckna tilläggsförsäkring.
(vilket jag själv gjorde första gången, men sen har låtit bli - alldeles för dyrt)

Jag har slutat räkna på vad det kostar. Mitt hblsto har nog kostat bortåt 30-40.000 innan hennes första föl föddes - att få dräktig alltså, har strulat så in i vassen...

fyller på....

Vi räknar med att ett normalföl kostat oss 30-35' när det är klart för avvänjning. Då har vi inte räknat eget arbete och kostnader för stall etc. Bara det vi har plockat upp ur plånboken.

Thera skrev:
Även om det inte hade blivit nåt föl så hade jag nog hamnat på 15 000. Så det är dyyyrt...

Jag ska förtydliga mig, jag menar att även om stoet inte ens hade blivit dräktigt så hade alla behandlingar, uppstallning och andra avgifter hamnat på runt 15 000 kr. Och då står du ju där med ett tomt sto och en fet räkning.. :crazy:

När hon väl tog sig var det ju bara att hålla tummarna att hon gick till man kunde försäkra, då har du ju en viss säkerhet i alla fall..

Är man inte insatt så är det lätt att bli lurad att tro att det på vissa ställen inte kostar "nånting" i fall att inte stoet tar sig. Tex Flyinge har ju ingen språngavgift utan endast 16-dygns dräktighet och sedan levande föl. (Om man inte räknar med stationsavgift och seminkostnader..)

Men där kan jag alltså bevisa motsatsen även om jag nu hade turen att allt gick bra till slut.

illmyra skrev:
fyller på....

Vi räknar med att ett normalföl kostat oss 30-35' när det är klart för avvänjning. Då har vi inte räknat eget arbete och kostnader för stall etc. Bara det vi har plockat upp ur plånboken.
Jag brukar säja att mitt kapital står i mitt stall och gör slut på (äter upp) mina pengar... :p

Kan ju förtydliga det jag skrev ovan, för det blev lite knasigt ser jag nu:
Jag har alltså lagt 30-40.000 på att få mitt sto dräktigt - först två resultatlösa säsonger med seminavgifter, språngavgifter och resor och sen dubbla stationsavgifter, seminavgifter och språngavgifter det året hon blev dräktig, då hon blev det först då jag bytt station... Sen tillkommer ju alla kostander efter att fölungen är ute också, inkl veterinärräkningar pga att han fick opereras för X-benthet :crazy:. Skulle jag gå +/-0 på det fölet så skulle jag nog behöva närmare 100.000 för honom :p VEM betalar det för ett halvblodsföl, som inte har superprestationsstam?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 050
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 691
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025