Vad kostade erat stall/Padock??

MaRomer

Trådstartare
Och då menar jag i princip inkl allt eller men mindre=)

Gjorde ni allt från grunden och hur nograna var ni??

Räknade ni med staket till padocken? mm mm.

Gärna bilder!!

Tacksam för svar!

Sv: Vad kostade erat stall/Padock??

intressant tråd! skull gärna vilja ha en egen paddock, men så blir det nog aldrig. :(

Vi håller just nu på med att få anlagt en Paddex-ridbana med måtten 20x40. Det är den lokala maskinstationen som står för jobbet, och det enda som fattas nu är de sista två lastbilarna med Paddex.

Priset enligt offert för maskiner, arbete och Paddex är 97 000 kronor exkl moms. Sen tillkommer dräneringen, ca 20 000.

Vi kommer att sätta ett trästaket runt ridbanan senare i sommar, men tills vidare får det räcka med vita plastpinnar och elband.

Angående stall så byggde vi om ett gammalt kostall till häststall med fem boxar och sadelkammare. Först åkte all inredning, foderbord etc, ut och så grävdes det ur en hel del för att vi skulle få rätt takhöjd. Sen murades boxarna upp i betonghålsten. Boxdörrar och fönstergaller är av varmförzinkat stål.
Vi hade inhyrda firmor som gjorde allt jobb - totalkostnad (inklusive ny el i hela stallet) ca 300 000.

Immer

Senast ändrad:

intressant tråd! skull gärna vilja ha en egen paddock, men så blir det nog aldrig. :(

Jodå - om du sparar målmedvetet och långsiktigt! Och planerar väl och gör en budget-paddock enligt dina behov så är det absolut ingen orealistisk dröm!

Paddock.

Har en medium-budget paddock. 24x40 m med belysning. Har använt 18 lastbilslass med material - 10 lass med grus 0-65 underst och 8 lass med 0-8 grus överst. Utöver det ett lass med specialgrus kring dräneringsrörena. Har telefonstolar (2st) diagonalt på långsidorna med belysning i, vanliga tryckimpregnerade stolpar med 40mm elband som staket (underhållsfritt i jämförelse med trästaket). Materialkostnader: ca 21 000 kr.

Utöver det stor grävmaskin som jämnade marken och gjorde dräneringen. Traktor som lade ut och jämnade till underlaget.

Hobby-ridning, tre hästar. Paddocken har fungerat SUPER i alla väder. Så det är rimligt att spara till långsiktigt!

Om man har riktigt bra och jämn mark och inte världens behov på dränering så kan man komma undan bra med att lägga ut 0-8 grus direkt på marken. Gruskostnaden hade då blivit för mig kring 8000 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 645
Senast: Kajsalisa
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 509
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka