Vad kostar en ridskoletermin hos er?

Barbabelle

Trådstartare
Ja vad kostar en ridskoletermin hos er, med medlemsavgift? Hur många gånger är det? Hur ofta är det hoppning och teori? Har ni även WE lektioner? Rider ni ut?
 
6100kr för 19 gånger. Medlemsavgiften är 500kr per termin.
Hoppning är kanske 2-3 gånger, och vi har i princip ingen teori. Teorin händer om typ någon häst har en skada, då frågar ridläraren helt enkelt om man vill vara med och hjälpa till/lära sig. Eller om någon frågat något speciellt, då blir det som integrerat i lektionen.
Vi får säkert ha WE lektioner om vi vill.
Vi rider ut så ofta som det går, och rider ute i paddocken så mycket det går.
 
4180 kronor för 22 gånger. En lektion kostar alltså 190 kronor. Medlemsavgiften är 300 kronor.

Jag vet inte hur ofta det är hoppning eller teori då jag precis anmält mig till en grupp. Jag vet inte heller om det är we-lektioner eller uteritter.
 
Ja vad kostar en ridskoletermin hos er, med medlemsavgift? Hur många gånger är det? Hur ofta är det hoppning och teori? Har ni även WE lektioner? Rider ni ut?


Vårterminen kostar 4200kr och är 19 tillfällen, alltså 175kr/gång. Vi har teori 4 gånger, hoppning 3 gånger och uteritt 3 gånger. Medlemsavgiften är 350kr/år.
 
Rider inte där nu, men det ligger på ca 6200kr för 14 ggr, sen tillkommer medlemsavgift på 600 kr/år. Teori två gånger, markarbete en gång och hoppning en gång. Uteritt en gång på vårterminen, annars inte. Och då brukar alla grupper bara få skritta och kanske trava ett par meter, så de är generellt väldigt tråkiga (enligt mig). Samma stig varje gång, bara rakt fram i skritt i princip. Aldrig någonsin galopp. WE brukar inte hända, men brukar ha lekar/gymkhana typ en gång per termin.
 
Rider inte där nu, men det ligger på ca 6200kr för 14 ggr, sen tillkommer medlemsavgift på 600 kr/år. Teori två gånger, markarbete en gång och hoppning en gång. Uteritt en gång på vårterminen, annars inte. Och då brukar alla grupper bara få skritta och kanske trava ett par meter, så de är generellt väldigt tråkiga (enligt mig). Samma stig varje gång, bara rakt fram i skritt i princip. Aldrig någonsin galopp. WE brukar inte hända, men brukar ha lekar/gymkhana typ en gång per termin.

Vad tråkigt med uteritten :down: På en av våra uteritter så hade ridläraren stallets största häst med stooor galopp och sa att nu ska hästarna få sträcka på sig och så brände hon iväg uppför en lång backe och det var bara att haka på :D (Obs att hon skulle aldrig gjort det med en grupp som inte klarar av det)
 
Vad tråkigt med uteritten :down: På en av våra uteritter så hade ridläraren stallets största häst med stooor galopp och sa att nu ska hästarna få sträcka på sig och så brände hon iväg uppför en lång backe och det var bara att haka på :D (Obs att hon skulle aldrig gjort det med en grupp som inte klarar av det)

Jättetråkigt verkligen! Blev stor skillnad att komma till andra ridskolor senare där det var standard att faktiskt få rida ut, och inte bara "åka" ut. Det som kan vara så himla härligt att rida ut om man faktiskt får göra något :love:
 
Medlemsavgift 250kr/år.
Lite osäker på hur många gånger vi rider nu på vårterminen, ridskolan startar v2 och slutar v23, sen brukar de har tema vecka på loven, minns inte om det är både sport och påsklovet eller bara det ena.
I snitt brukar en termin landar på runt 3500kr en lektion kostar 190kr för senior.

Då rider vi 2 gånger dressyr, 3:e gången markarbete, 4:e gången hoppning. Brukar va en teorilektion (kan variera allt från teori i teorisalen eller uppsutten teori alternativt teori i stallet), sen har de som mål att minst en lektion per termin ska vi rida barbacka. På sommaren brukar vi ibland skritta fram ute på en lagom runda, så när man kommer tillbaka är hästarna uppvärmda och klara, ibland skrittar vi av samma runda. Hästarna uppskattar det väldigt mycket.
Sista gången för terminen brukar vi ibland ha önskelektion, så det har hänt att det blivit gymkhana eller något annat som vi inte brukar göra.
Har även hänt att vi ridit ute, men då lektionerna endast är 45min hinner vi oftast inte speciellt långt, så brukar oftast bli en kort sväng. För mig gör det ingenting, då jag är stallvärdinna får vi ibland låna ridskolehästar och rida ut på, speciellt nu på jullovet då hästarna behövde röra på sig (var ute på en sån tur idag). :)
 
Glömde att skriva att förutom uteritter (i alla tempon och all möjlig terräng) och att vi rider ute i paddocken även skrittar fram ute så ofta vi kan.
Sedan har vi tre gigantiska hagar + två olika ängar vi rider mycket på när det funkar med underlaget. Jättelyxigt att ha stoort och myyycket plats att rida på. Då blir "fyrkantsspåret" ofta som 4 gånger ridhuset.
 
Medlemsavgift : 220kr junior 370kr senior
1 lektion :165kr junior(45 min) 220kr senior(60 min)
Det är 24 lektioner denna terminen så 3960kr för junior och 5280kr för senior.

Teori 1 gång/termin.
Hoppning var fjärde gång.
Rider ut ca 5-6 gånger/termin.
Har haft WE 1 gång sen dottern började för 2 år sen.
 
Jag vet faktiskt inte hur lång terminen är eller hur många gånger.
Jag får räkning för 2 månader åt gången.
178kr/gång.
Medlemsavgift 350
Har ridit sen oktober på ridskola.
Vi har 3 gånger dressyr, 1 markarbete och 1 hoppning och så börjar de om igen.
 
Min dotter rider på ridskola. Där kostar vårterminen som är 20 gånger 2220kr inkl medlemsavgift på 200kr.

Deras schema ser ut följande:
Vecka 1 och 2 Dressyr
Vecka 3 markarbete
Vecka 4 hoppning
Vecka 5 teori
Och så rullar det på.

Uteritt ett par gånger vår och höst när vädret tillåter men då endast i skritt och lite trav då ridläraren går med till fots. Vet inte hur det är i mer avancerade grupper.
 
Medlemsavgifter:
300 kr junior (t o m det år du fyller 18)
450 kr senior
725 kr familj

Vi har tre terminer/betalningsperioder, med ett längre uppehåll över sommaren och ett kortare över julen. Varje betalningsperiod är runt 12 veckor.

Lektionerna varierar i pris så har inte koll på alla, men t.ex. min mans lektioner (60 minuter senior kvällstid) kostar typ 320:-.

Ridskolan rider inte ut i skogen längre på grund av en inte särskilt ideal trafiksituation, men vi har en anlagd ridslinga i anslutning till stallet som de använder. Vi har även två gräsbanor som vi använder när marken tillåter.

Teori en till två gånger per termin. Vi har även "dubbeltimme", vilket innebär att du är ledig en vecka och får dubbelt så lång lektionstid nästa. Brukar vara någon gång på vårterminen. Hoppning cirka var fjärde vecka. Ingen WE.
 
Hej lite nygammal här hade ett nick ett kort tag men sen loggade jag inte in på länge och hade varken antecknat lösenord eller mailadressen. Men nu har jag reggat nytt konto!

Jag rider islandshäst och våra lektioner kostar 275 kronor per gång både för vuxna och barn. En termin är 16 gånger på hösten och 19 gånger på våren.

Vi rider i paddock, på ovalbana, rider ut en gång per termin och har en liten terrängbana och har också haft WE-lektioner. Hoppar gör vi ibland men alla islandshästar är inte stjärnor på det men det är kul när vi gör det.

Ovalbanan har ingen belysning så den kan vi än så länge använda bara när det är ljusa kvällar. Vi har teori en lektion per termin som jag upplever som relevant och bra, vi har t.ex. haft horsemanship, tillpassning av hästens sadel och träns, hästen kroppsuppbyggnad och massa annat.

Jag går även i en tömkörningsgrupp en lördag i månaden och den kostar 400 kronor för då kan vi bara vara fyra personer.

När det inte är ridskola eller ridskolan har uteritter så har man möjlighet att hyra häst och rida i paddock, på ovalbanan eller rida ut. Man kan hyra under förutsättning att man har tillräckligt mycket kunskap. Detta har jag t.ex. gjort nu på juluppehållet några dagar, jag brukar också hyra en vecka på sommaren och vissa helger. Jag brukar också få lov att tömköra eftersom jag har kunskaper i det.

Jag tycker min ridskola är väldigt prisvärd för det är mycket variation på lektionerna och bra kvalitet på hästarna och på undervisningen.
 
Ja vad kostar en ridskoletermin hos er, med medlemsavgift? Hur många gånger är det? Hur ofta är det hoppning och teori? Har ni även WE lektioner? Rider ni ut?
Ca 6000 för 19 ggr. Medlemsavgiften är 500 kr/år. Två dressyrlektioner, en markarbete och en hoppning, sen byter man häst och börjar om. Teori en gång per termin. Ngn WE lektion per termin, om gruppen vill. Ett par uteritter per termin.
 
Ca 5000 för 23 ggr nu denna kommande vårterminen, i en seniorgrupp med max 4 elever. Medlemsavgift 300 kr för seniorer. Rullande schema med en omgång dressyr, dressyr, markarbeten, hoppning och sedan byta häst och om igen. Så hoppning var fjärde gång. Uteritt när det är möjligt - vilket dock inte är så ofta då min grupp rider så pass sent att det är mörkt under majoriteten av terminen. Teori en vecka per termin, då får man gå på hur många pass man vill. Det är inte fokus på några ovanliga grenar på lektionerna, endast dressyr och hoppning - däremot finns det ibland tillfällen utöver lektionerna då man kan få prova på t.ex. WE och fälttävlan.
 
Ja vad kostar en ridskoletermin hos er, med medlemsavgift? Hur många gånger är det? Hur ofta är det hoppning och teori? Har ni även WE lektioner? Rider ni ut?

20 ggr nu på vårterminen. Hoppning var tredje gång. Teori en gång. Uteritt kanske ett par gånger. Terräng en gång ungefär. Max 5 elever per grupp. Kostar straxt över 5000kr på ridskolehäst. Ca 1000kr billigare om man har egen ponny.
 
ca 5000 för vårterminen, en gång teori och i värsta fall bommar några gånger, rider enbart dressyr och kan bli någon uteritt men inget vi är intresserade av
 
Jag tycker lektionernas längd (om de är 30, 45, 60 eller 75 minuter) och storlek på gruppen spelar roll för priset också.

Där jag rider kostar det mellan 5250 och 7705 beroende på gruppens storlek, om ryttaren är junior eller senior och om det är 21 eller 23 gånger under vårterminen (pga helgdagar är det olika många ridtillfällen för grupperna). Så mellan 250 och 335 per lektion. Lektionerna är på 60 minuter, men lite av tiden går åt för att tränsa och vid markarbete/hoppning bygga hinder.

Medlemsavgiften är för juniorer 300:- och seniorer 400:-

Ingen teori i lektionsschemat, men ridskolan har teoritillfällen upptill, ibland är de gratis och ibland kostar de en mindre summa (men då bjuds det på enklare fika också)

På nivåer över nybörjare så är det rullande dressyr, dressyr, markarbete, hoppning. Det har hänt att vi haft WE också i slutet av terminen. En del nybörjargrupper verkar ha WE rullande där min grupp har hoppning. Min grupp har inte haft uteritt, men det verkar som andra grupper haft det. Jag tror det beror lite på ridlärare, vad eleverna frågar efter, tid på dygnet som gruppen rider, samt ryttarnas nivå. Om min grupp skulle fråga efter skulle vi säkert få rida mer WE eller uteritt när det är ljust ute.
 
Ja vad kostar en ridskoletermin hos er, med medlemsavgift? Hur många gånger är det? Hur ofta är det hoppning och teori? Har ni även WE lektioner? Rider ni ut?

3440 kronor för 16 gånger. 215kr per lektion (rider 2 gånger i veckan). Här får man faktura var 8:e vecka så blir en hel del pengar per år. Vår och tidig sommar är vi bara ute, dressyr i paddock och markarbete/hoppning på terrängbana. Rider inte ut och har ingen teori.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 200
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp