Vad kostar en valp från ”din” ras?

Jag gav 10' min sheltie 2015, dock prisavdrag pga övertecknad. (skulle kostat 12') och ca 17' för tiken jag importerade 2018. Själva hunden kostade dock ca 12', sedan tillkom transportkostnad och uppehåll mellan 8-15 veckor.

Har ingenaning om vad en svensk valp kostar i dagsläget, 15-17' kanske?
 
Jag gav 10' min sheltie 2015, dock prisavdrag pga övertecknad. (skulle kostat 12') och ca 17' för tiken jag importerade 2018. Själva hunden kostade dock ca 12', sedan tillkom transportkostnad och uppehåll mellan 8-15 veckor.

Har ingenaning om vad en svensk valp kostar i dagsläget, 15-17' kanske?
KOmpisen köpte sheltievalp i höstas och betalade 15.000 kr :)
 
Dalmatiner, 13 500 kr, början på 2016.
HD C/B på mamman, oröntgad pappa. Mängder med utställningsmeriter.
Rasen ligger idag mellan 12’-18’.
Oftast röntgade men inte alltid. Ibland utställningsmeriter, sällan något annat.

Flatcoatedetriver, 16 000 kr, 2019.
Friröntgade föräldrar, mamman är utställningschampion i många länder.
Ligger runt ca 16’, i princip alltid friröntgade föräldrar, alltid ögonlysta och oftast meriterade inom utställning eller jakt.
 
Australian Shepherd 16 000 kr, maj 2019.
HD A på båda föräldrar samt ögonlysta UA, tiken har gjort fint MH (samt i princip hela släkten i Sverige har gått MH) men inte hanen då han är utländsk.
Båda föräldrarna är WTCH (vallchampionat genom ASCA, rasklubben i USA) samt utställda med Excellent.
Rasklubben rekommenderar 13'-16', men har sett aussies som säljs för uppemot 20'. Det brukar vara exteriöruppfödare som tar de priserna.
 
Australian Shepherd 16 000 kr, maj 2019.
HD A på båda föräldrar samt ögonlysta UA, tiken har gjort fint MH (samt i princip hela släkten i Sverige har gått MH) men inte hanen då han är utländsk.
Båda föräldrarna är WTCH (vallchampionat genom ASCA, rasklubben i USA) samt utställda med Excellent.
Rasklubben rekommenderar 13'-16', men har sett aussies som säljs för uppemot 20'. Det brukar vara exteriöruppfödare som tar de priserna.
Skijer sig det från AKC vallning?
 
Skijer sig det från AKC vallning?
Ja, då ASCA inte är med i AKC och har egna trials. AKC valde att godkänna en utbrytargrupp från ASCA som rasklubb på 80-talet trots ASCAs försök att bli godkänna som jag förstått det. Sedan dess har de kört sitt eget race. Många av uppfödarna i USA som föder upp "working aussies" registrerar fortfarande inte sina hundar i AKC utan i ASCAs register i protest. Det går att läsa mer om ASCAs trials här: http://swedasc.se/asca-stockdog-program
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 460
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp