Vad kostar en valp från ”din” ras?

Fast vad du sa var väl att de bra kullarna helt enkelt inte finns på blocket? Det är det jag invänder mot, det kan finnas jättebra valpar även på blocket. Sen kanske man inte får någon, men då har man i alla fall sett att det finns och kan kanske välja lite försiktigare (eller ställa sig i kö för att få någon riktigt bra valp i framtiden). Sen behöver man ju inte alltid vänta heller, jag hade inte stått i kö för Totoro - jag var ju inte beredd på att Monster skulle bli sjuk - och hade faktiskt ingen kontakt med uppfödaren sedan innan. Jag kontaktade med intresse för valp när kullen redan var född, fick valp ändå (välja själv till och med, vilket gör att jag nu inte har någon annan att skylla för eländet jag släpat hem :angel: :laugh:). För det mesta är det ju inte hur länge man stått i kö (i första hand) som avgör om man får köpa valp, utan hur väl man passar med kullen. Möjligheten kan säkert finnas att någon väldigt bra köpare för just kull X letar på Blocket och hittar en fantastisk kull där.

Det är synd att utmåla alla hundvalpar på Blocket som mer eller mindre skräp, man vet ju aldrig var någon hittat sin valp och jag håller det för fullt möjligt att det kan vara på just blocket lika gärna.
(Nej, Totoro är inte annonserad på Blocket så det är inte honom jag försvarar. :D)
Eller så kommer en hem med tiken som det var planerat att köpa valp ifrån👍, tiken tog sig inte på 2 löp.
 
Det är synd att utmåla alla hundvalpar på Blocket som mer eller mindre skräp, man vet ju aldrig var någon hittat sin valp och jag håller det för fullt möjligt att det kan vara på just blocket lika gärna.
(Nej, Totoro är inte annonserad på Blocket så det är inte honom jag försvarar. :D)
Jag hade ju tur och hittade en Aysu på blocket också :D

Nämen, jag gillar tanken på att även seriösa uppfödare ska finnas på blocket för att visa skillnaderna, men tyvärr verkar det ju extremt ovanligt? eller är det vanligare inom vissa raser?
 
Jag hade ju tur och hittade en Aysu på blocket också :D

Nämen, jag gillar tanken på att även seriösa uppfödare ska finnas på blocket för att visa skillnaderna, men tyvärr verkar det ju extremt ovanligt? eller är det vanligare inom vissa raser?

Vet inte, men det låter rimligt att det är så.

@Monstermom jo jag fattar vad du menar. Samtidigt är det ändå så att det du pratat om är undantag.

Visst är det det, men jag tror man ska vara försiktig med att döma ut alla blocketvalpar, det kan slå ganska orättvist. Det är inte någon "antikvalitetsstämpel" att ha annonserats ut på Blocket, även om mycket av vad som annonseras där inte har någon vidare kvalitet.
 
Vilken elitistisk bullshit. Om familjen X ska köpa sig en trevlig sällskapshund av lämplig ras så ska den alltså inte enkelt kunna hitta en uppfödare? Nä, valpkullarna dom ska gömmas så bara dom värdiga och insatta kan köpa en valp. Och så ska man få stå i kö i tre år.
Jag tycker att du har både fel och rätt. Fel i det konspriratoriska tänket att det pågår någon slags sammansvärjning av insatta mot förstagångsköpare för att bara insatta ska kunna hitta kanonkullarna som inte annonseras ut. Samtidigt har duktiga, engagerade uppfödare många valpköpare i kö redan innan tiken är parad, eller kombinationen är bestämd. Blir det sex-tolv valpar och du har arton köpare behövs ju ingen annonsering.

Däremot tycker jag som du, att det är bra att seriösa säljare annonserar på Blocket, och konkurrerar med oseriösa på deras egen marknad, och att hundens och/eller köparens status på intet sätt bestäms av var valpen har annonserats ut.
 
Av ren nyfikenhet - vad kostar en valp från rasen ni har?
Med föräldrar och mor/farföräldrar som har stamtavla, röntgade av höft och armbåge, utställda och som har genomfört MH/BPH. :)

Kan bara svara på rasen jag har då min hund inte finns längre, men köpte honom för 15 000 - Schäfer tjeckisk ( brukshund inte utställning)
 
Vi skaffade en jaktbeagle för 16000 hon blir 10 veckor idag och är grymt härlig. Måste erkänna att jag var lite negativ till priset men nu när vi har henne skulle jag betalat det dubbla😂
 

Bifogade filer

  • IMG_20190417_180804_395.jpg
    IMG_20190417_180804_395.jpg
    851,3 KB · Visningar: 66
Tror nästan alla raser ökat i pris senaste åren. Förr kostade en valp ca 8000 kr oavsett ras, nu verkar det snarare vara 15000 som är normalpris. Tycker det är bra att valpar blivit dyrare.

Håller med dig. Runt 15´ känns som ett standardpris för de flesta raser numera. Tider förändras.
Håller verkligen med om att valpar inte ska vara för billiga. Det är generellt mer genomtänkt att köpa nåt som kostar mer än ett par jeans...
 
Tycker att frågan om pris är ganska intressant - jag har tex inte frågat om pris för kommande valp, tikens ägare skrev ut det i ett mail.
Har sett på vissa rasklubbars hemsidor att det finns någon slags vägledning om pris men har aldrig sett något pris på en uppfödares hemsida.
 
Håller med dig. Runt 15´ känns som ett standardpris för de flesta raser numera. Tider förändras.
Håller verkligen med om att valpar inte ska vara för billiga. Det är generellt mer genomtänkt att köpa nåt som kostar mer än ett par jeans...
Intressant att se vissa rasers prisökningar! Men som du säger, det sker med all rätt.
 
Jag hade ju tur och hittade en Aysu på blocket också :D

Nämen, jag gillar tanken på att även seriösa uppfödare ska finnas på blocket för att visa skillnaderna, men tyvärr verkar det ju extremt ovanligt? eller är det vanligare inom vissa raser?

Har jag otingade valpar, så använder jag bl a blocket av ren princip, för att visa upp att det även finns seriösa skk-reggade kennlar som annonserar där.
Sen är det ju upp till mig, som uppfödare att sålla bland de som hör av sig, men det får jag ju göra oavsett de funnit en annons på blocket, på rasklubb, på sv jakt eller någon annanstans. För den som inbillar sig att det inte är samma folk som kikar på rasklubbens sida som också kikar på blocket är mer än lovligt naiv!

Det är inte blocket i sig som gör uppfödare oseriösa liksom, men det är många oseriösa som annonserar där.
 
Jag gav 17500 för min riesen förra året. Då får jag tillbaka en del vid mh, röntgen osv. Tror det är ett normalpris för rasen, men har faktiskt ingen aning 😁 min man tog dock upp hela "vem frågar inte om summa vid stora inköp, det är knäppt!" kortet när han insåg att jag inte visste vad han kostade förrän någon vecka före jag skulle hämta honom 😂
 
För min ras annonseras det i stort sett aldrig på blocket eller andra sidor. Uppfödarna lägger i regel bara ut dom på sin hemsida eller på rasklubbens sida när parning skett. I regel är alla valpar tingade innan dom är födda, här i Sverige är Breton en liten ras (föds runt 120 valpar om året) och köerna är långa. När vi köpte vår stod det 26 köpare i kö för henne efter oss om vi skulle backa och då finns det inget behov för annonsering.
 
2006: 10000kr för en valp med multchampion till pappa och mamma med CK på utställning men med en skada som ej läkt bra så ej ställd mer (båda föräldrarna muliti champion resp champion)

2012: 12000kr Föräldrar ej champions (pappa BPH + Excellent), mamma( utställd med 2:a )alla far/morföräldrar champions

2016: 10000kr pappa: excellent, mamma (diskad pga storlek, positivt för mig som ville ha en lite större variant), 3 Champions bland mor/farföräldrarna. Föräldradjuren är supertrevliga och sociala och jag prioriterar det framför utställningsmeriter.

Rasen är dvärgpinscher
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 204
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp