Vad kostar en valp från ”din” ras?

Sofie.S

Trådstartare
Av ren nyfikenhet - vad kostar en valp från rasen ni har?
Med föräldrar och mor/farföräldrar som har stamtavla, röntgade av höft och armbåge, utställda och som har genomfört MH/BPH. :)
 
Jag har inte helt koll eftersom jag fått mina hundar från uppfödarna, men runt 16 000 kr känns rätt.
Belgisk vallhund, malinoise och groendale.
 
Verkar tyvärr ligga på så lågt som 10 och uppåt, dyrare hos de som färgavlar och föder upp agilityhundar. Border Collie.

Har ingen koll på Aussie och Dalmatiner, men planerar inte att köpa dom raserna igen så. :p
 
Aussie ligger generellt på runt 13-16.000.

Men hundar från utställningsinriktade kennlar ligger inte sällan mer mellan 16-18.000, och sett nån som ville ha 20.000.
 
Shiban kostade 12000kr när jag köpte henne 2010 och det var normpris då. Föräldrarna utställda och ögonlysta men mer gjordes inte då och görs nog knappt idag, även om det finns kennlar som börjar titta på både höftröntgen och MH/BPH. :)
Har ingen aning om vad de ligger på hemma i Sverige idag. Jag försökte ta en titt, men det verkar vara kutym att inte skriva ut valppriser på hemsidor?
Är det så i andra raser också?
Jag tittade lite kvickt på sju hemsidor och det fanns inte pris utsatta på en enda av dem.
 
Tog 15.000 för mina welsh corgi cardigan valpar, vet uppfödare som tar mer också. Då hade föräldrarna gjort MH/BPH och ed-hd röntgen vilket inte är vanligt i rasen, krävs egentligen bara ögonlysning och att de är fria från PRA.
För vår mas gav vi 18.000 när vi köpte henne förra året.
 
Sådana går inte att hitta.

När det gäller saluki så är de flesta utställda, och nu så har de flesta avelshundarna ultraljudat hjärta. Vissa har även sprungit på lure coursing. Några andra hälsoundersökningar eller mentalitetsbeskrivningar är i princip obefintligt inom rasen.

En valp verkar i dagsläget kosta någonstans mellan 14-16 tusen.
 
Har ingen aning om vad de ligger på hemma i Sverige idag. Jag försökte ta en titt, men det verkar vara kutym att inte skriva ut valppriser på hemsidor?
Är det så i andra raser också?
Jag tittade lite kvickt på sju hemsidor och det fanns inte pris utsatta på en enda av dem.
Nä, uppfödare skriver inte ut sådant. "Man ska inte behöva veta sådant" verkar de tänka. Däremot, om man kollar på köpahund.se så kan man se valpannonser och där skriver många ut priserna, även sådana uppfödare som inte skriver något annars.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 583
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp