Bukefalos 28 år!

Vad kostar jordgubbarna hos er?

Bara att konstatera att variationen är stor vad gäller priset. Intressant att få en bild av vad det kostar iallafall. Tidigare i veckan . har Finnerödja sålt för 70 kronor per ask eller två askar för 110 kronor. Det kändes dyrt då men känns ju som reapris mot vad de tog igår. Tack alla som tagit sig tid att svara!
 
Tur att jag läst här innan så jag var förberedd på priserna ☺️ Torghandlaren här (Kallhäll i Järfälla) tog 100 kr för en ask svenska jordgubbar och 70 kr för belgiska. Jag köpte två liter svenska, vill så klart stödja våra odlare 👍
 
Tänkte att det kunde vara intressant att få en bild av vad jordgubbarna kostar i vårt avlånga land eftersom det är väldigt dyrt i år. Jag bor i Göteborg och här stod Finnerödja och sålde utanför Coop. De tog 100 kronor asken. 💲Så det kändes inte som att det var värt pengarna får bli någon annan god efterrätt imorgon istället. Får bli självplock efter midsommar istället:)
120:- för tre stora askar. Lokalt odlade 😍
(Skåne)
 
Tur att jag läst här innan så jag var förberedd på priserna ☺ Torghandlaren här (Kallhäll i Järfälla) tog 100 kr för en ask svenska jordgubbar och 70 kr för belgiska. Jag köpte två liter svenska, vill så klart stödja våra odlare 👍

Det intressanta är att de är så dyra pga bristen på utländsk arbetskraft, så jag såg gärna att även arbetskraften blir mer svensk, ffa nu när vi har (och kommer få) hög arbetslöshet.
 
Det intressanta är att de är så dyra pga bristen på utländsk arbetskraft, så jag såg gärna att även arbetskraften blir mer svensk, ffa nu när vi har (och kommer få) hög arbetslöshet.
Jag trodde det var nattfrosten i maj som är stor skuld i att det inte blev så mycket jordgubbar på en del håll därav priset :confused:
Inte brist på plockare
 
Jag trodde det var nattfrosten i maj som är stor skuld i att det inte blev så mycket jordgubbar på en del håll därav priset :confused:
Inte brist på plockare

Det är brist på jordgubbar och det som pressat upp priset. Men om frosten inte kommit så skulle det kunnat vara brist på plockade paketerade jordgubbar och därmed högt pris förutom på självplock.

Innan frosten i maj bedömde odlarna att det kommer finnas massor med jordgubbar till midsommar men att det skulle vara svårt få personal så de kunde plockas. Sen kom frosten i maj och personal blev ett ickeproblem då det inte finns så mycket att plocka.
 
Det är brist på jordgubbar och det som pressat upp priset. Men om frosten inte kommit så skulle det kunnat vara brist på plockade paketerade jordgubbar och därmed högt pris förutom på självplock.

Innan frosten i maj bedömde odlarna att det kommer finnas massor med jordgubbar till midsommar men att det skulle vara svårt få personal så de kunde plockas. Sen kom frosten i maj och personal blev ett ickeproblem då det inte finns så mycket att plocka.
Aha då är jag med :)
 
Aha då är jag med :)

Och du hade helt rätt i att det är brist pga frosten i maj som ffa driver upp priset i år. Och de utländska är dyra av samma anledning, Tyskland och Danmark etc fick samma frost så det är brist där med.

En grossist uttalade sig i en artikel. Normalt har de 100 procent svenska till midsommar, nu hade de bara 30% svenska. Resten utländska men importerade till i princip samma pris.
 
Det intressanta är att de är så dyra pga bristen på utländsk arbetskraft, så jag såg gärna att även arbetskraften blir mer svensk, ffa nu när vi har (och kommer få) hög arbetslöshet.
Nu har det ju utretts redan men 70 kr för belgiska är inte ett normalt pris heller så det märks ju att det är brist generellt. I vilket fall stödjer jag svenska odlare före belgiska och jag tycker absolut att svenskar rimligtvis borde välja bärplockning före arbetslöshet.
 

Liknande trådar

Mat Misstänker att det är fler än jag som köpt jordgubbar idag. Vad kostade dem och vilken del av landet befinner ni er i? Själv köpte jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 035
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 230
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Y
Övr. Katt ...med min lille Göran, som han så vackert heter och vaccinerade. Gjorde hälsokoll också, där det konstaterades öronskabb och den...
Svar
5
· Visningar
880
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp