VAd krävs för att en häst ska bli utdömd?

Lynnesfel men jag tror inte att försäkringen täcker det längre. Rätta mig om jag har fel men det var så förut i alla fall. Tänker på en häst som bara gick på bakbenen och gjorde allt för att få av sin ryttare. Han var undersökt av veterinär x antal ggr, röntgad osv men helt kärnfrisk. Man försökte med allt men veterinären dömde ut honom pga lynnesfel.
 
Lynnesfel ersätts INTE av NÅGON försäkring. helt enkelt för att det kan vara ryttarfel, och det är omöjligt att bevisa.

Annars så rent tekniskt så döms en häst ut när den inte fungerar till det den är försäkrad för eller när den av djurskyddsskäl inte kan leva vidare.

Det är ett ganska stort spann, det går att få en MSV hopphäst utdömd för den bara kan hoppa lätta klasser och gå som skogsmullehäst. Rätt eller fel kan diskuteras, men försäkringen är för att skydda den investering man gjort och därför det fungerar så. Fast då har man ju valet att T-märka och sälja billigt som promenadhäst.

Annars döms de ut om de djurskyddsmässigt inte kan leva vidare utan smärta etc, eller (vilket är vanligast) att de inte fungerar som ridhästar längre. En avelshäst med avelsförsäkring kan dömas ut för upphörd avelsduglighet med.

Mitt kallblodssto hade blivit utdömd för fång om jag haft hjärta att vänta. Hon gick inte att rida längre (och trivde sinte som hagpensionär, men det tittar inte f-bolaget på). vet ville dock inte döma ut utan ge henne mer tid. Jag valde då att ta bort henne utanför försäkringen, men hade jag väntat några månader till hade hon blivit utdömd och jag fått försäkringspengarna. Det var då en sådan utdömning där hästen inte fungerar som ridhäst.

Unghästen blev utdömd pga djurskyddsskäl, och där gavs omedelbart tillstånd till nödslakt just av djurskyddsskäl. Det var inte försvarbart att låta henne lida mer och prognosen var nattsvart.

OM valacken inte blir bra blir han utdömd för han inte fungerar (Dvs håller för) för ridning, och det är som sagt det vanligaste skälet.

Vad som krävs är väldigt svårt att generellt säga, men att behandlande veterinär bedömmer att det finns inget att göra, utsikterna för framtida användbarhet/prognosen för tillfrisknande är dålig. Och så att djurägaren går med på utdömning (när det gäller djurskyddsskäl och det gått långt så har äg inget att säga till om). Sen ska försäkringsbolaget godkänna det om man ska ha ut på försäkringen med.

I de allra flesta fall är det djurägaren själv som för utdömning på tal. Veterinärerna är generellt (undantag finns) väääldigt försiktiga med att ta initiativ i frågan, det är ett känsligt ämne.

ANg unghästen så var det jag som tog upp det med behandlande veterinär, som då 'avslöjade' att hon själv tyckte likadant men inte ville vara den som tog upp det. Hon ringde till försäkringsbolagets veterinär som direkt på telefon gav tillstånd till omedelbar nödslakt. om JAG inte velat ge upp där och låta henne slippa lida så hade hon skickats med djurambulans till Ultuna och fått intensivvård och veterinärerna hade fortsatt kämpa för henne tills det verkligen var kört.

Så innan det är helt kört så är det oftast djurägaren som tar upp frågan..
 
Inte mycket egentligen. Dom kan bli utdömda för det mesta. Svarar hästen inte på behandling så räcker en "enkel" ledinflammation.

Jag har fått två hästar utdömda en för kroniska ledinflammationer och hovbroskförbening en för strålbenshälta.

Den första är död men den andra lever än i högsta välförmåga.

Vet rätt många som blivit utdömda för just ledinflammationer men oftast är det långt behandlingstid över ett år som krävs.

Annars har du ju benbrott, kolik som kräver buköppning men det är ju akuta situationer.

Diverse olika hältor kan vara tillräckliga för utdömning. Ryggproblem mm mm.

Vanligast är dock hältor av olika slag.
 
OM en häst väl har blivit utdömd är det helt omöjligt att få den friskförklarade igen då ett antal år senare?
 
Om du menar att du triangelmärker den, så går det inte att häva. Då har du ju fått ut större delen av hästens värde av försäkringsbolaget redan.
 
Är utdömd samma sak som triangelmärkt?

Altså jag menar om man har en fin hopphäst som man tävlar höga klasser med och den sen skadars sig väldigt alvarligt i hagen. Veterinären säger att hästen inte kommer kunna tävla på den höjd den gjort och han/hon säger att det är bäst att dömma ut den så man får ut försäkringspengarna. Man lyder rådet ch hästen blir triangelmärkt.
Hästen lämnas till en kompis för skogsrider och så. Tiden går och efter några år har hästen hämtat sig förträffligt bra att när dom gör en vetrinär besiktning så går den igenom felfritt. Hästen sätts då igång för hoppning igen och det fungerar bra, och dom hoppar upp till 130 på träning, nu vill rytaren börja tävla och få den friskförklarad, går det? ..eller vad innebär egentligen triangelmärket´?
 
Nä du kan aldrig häva en t-märkning även om hästen blir frisk. Men för det kan du ju rida hästen men som sagt tävla får du inte.

I mitt fall bedömndes det att hästen inte skulle kunna ridas alls. Eftersom hästen inte var halt utan "endast" markerade så valde jag i samband med veterinär och försäkringsbolag att t-märka hästen istället för att avliva den. Sen red jag mycket försiktigt i tre år, bara rakt fram ut i skogen. Började sedan öka kraven lite och nu kan hästen hoppträna på låg nivå, gå dressyr som vanligt på sin vanliga gamla nivå och ridas ut som vanligt. Jag rider dock färre dagar i veckan 4-5 mot förr 6-7. Hästen kollas regelbundet av veterinär och är frisk nog för att klara det. Så i just mitt fall så var ju prognosen väldigt dålig men det visade sig att det inte var så illa trots allt.

Dock hade hästen inte klarat sitt gamla liv med träning och tävling på medelsvår nivå i hoppning.
 
Men hur kunde veterinären bedöma att den inte skulle kunna ridas allt om den bara markerade? vad var det för fel på hästen? och hur gick det till?
 
Du kan så klart få hästen friskförklarad (ibland tar ju veterinärerna fel) men är den t-märkt kan du inte häva t-märkningen och du får inte heller införsäkra hästen igen.
 
okej1 ..skulle du vilja svara på frågan?
jag ska in med min häst till ultuna på onsdag, hon har 4 graders hälta, springer i princip på 3 ben, och jag vet inte vad det beror på :(
 
Det är ju lite beroende på vad veterinärerna kommer fram till att hältan beror på...Dom lär inte döma ut din häst om det finns en chans till att den kan återhämta sig efter behandling. Vid ex ledinflammationer kan behandlingen bli ganska långvarig...
 
Men hur kunde veterinären bedöma att den inte skulle kunna ridas allt om den bara markerade? vad var det för fel på hästen? och hur gick det till?

Svarar lite åt Tasja..

Hästen hade/har strålbenshälta, och man hade flera gånger försökt få den ohalt (behandla) men inte lyckats. Och prognosen för strålbenshälta som inte svarar på behandling (dvs där du inte ens får hästen haltfri efter behandling) är inte alls bra.

Utdömningsbeslutet var eg helt korrekt i Tasjas fall, men veterinärer är bara människor och kan ha fel, och hästar kan förvåna en genom att bara de får tid på sig bli bättre än man tror.

Tasjas trodde inte heller hästen skulle bli så bra som den är idag, utan det är en bonus även för henne =)
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 253
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 794
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 753
Senast: co-SMAD4
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 716
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp