Vad krävs för att era hundar ska bli trötta?

Kuriosa ang trött hund. För många år sedan var det något ljushuvud som släppte ut våra kor, kvigor o en tjur från vår lösdriftslaggård. Mitt i smällkalla vintern med ca 1 meters snö. Hade bara en fungerande hund, "hämta kossorna" sa jag o iväg for han. Det tog några timmar att få hem alla, han kom med dom i grupper. Alla var inne o sorterade, utom tjuren, hunden ut igen, var borta i någon timme. Kommer tbx med tjuren som är blodig på mulen o ställer sig i ett hörn. Hunden däckar innanför laggårdsdörren, vi får bära in honom i huset, han är helt ledbruten o har avskavda trampdynor, han var däckad i tre dygn.
Duktig hund.
 
Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.
Jag undrar om det inte är lite olika tolkningar av vad en trött hund är, ingen av våra hundar har tackat nej till att jobba mer, men de har varit skönt trötta och nöjda med livet efter en ordentlig jaktdag när de har fått använda näsan och kroppen till det de är avlade för. Det infinner sig ett annat lugn än när man "bara" har tränat och överskottsenergi är borta men de skulle gärna tänka sig att göra något mer men måste inte. Jag har väldigt sällan behövt säga till mina hundar att gå och lägga sig, de kopplar av fint inne.
Jag har varit tvungen att ta hund hunden på ett eftersök en sen natt efter en lång jaktdag, inga andra hundar fanns tillgängliga så det var så illa tvunget. Jag fick väcka honom, men när selen kom fram så var han på, även om det gick lite lugnare i spåret än när vi spårar utan en rejält jaktdag innan.
 
Jag undrar om det inte är lite olika tolkningar av vad en trött hund är, ingen av våra hundar har tackat nej till att jobba mer, men de har varit skönt trötta och nöjda med livet efter en ordentlig jaktdag när de har fått använda näsan och kroppen till det de är avlade för. Det infinner sig ett annat lugn än när man "bara" har tränat och överskottsenergi är borta men de skulle gärna tänka sig att göra något mer men måste inte. Jag har väldigt sällan behövt säga till mina hundar att gå och lägga sig, de kopplar av fint inne.
Jag har varit tvungen att ta hund hunden på ett eftersök en sen natt efter en lång jaktdag, inga andra hundar fanns tillgängliga så det var så illa tvunget. Jag fick väcka honom, men när selen kom fram så var han på, även om det gick lite lugnare i spåret än när vi spårar utan en rejält jaktdag innan.
Exakt så.
 
Jag undrar om det inte är lite olika tolkningar av vad en trött hund är, ingen av våra hundar har tackat nej till att jobba mer, men de har varit skönt trötta och nöjda med livet efter en ordentlig jaktdag när de har fått använda näsan och kroppen till det de är avlade för. Det infinner sig ett annat lugn än när man "bara" har tränat och överskottsenergi är borta men de skulle gärna tänka sig att göra något mer men måste inte. Jag har väldigt sällan behövt säga till mina hundar att gå och lägga sig, de kopplar av fint inne.
Jag har varit tvungen att ta hund hunden på ett eftersök en sen natt efter en lång jaktdag, inga andra hundar fanns tillgängliga så det var så illa tvunget. Jag fick väcka honom, men när selen kom fram så var han på, även om det gick lite lugnare i spåret än när vi spårar utan en rejält jaktdag innan.
Just det där med "ett annat lugn än om de bara fått bort överskottsenergin" är precis det jag gärna vill se hos hundarna. Jag älskar det lugnet.
 
Verkligen! Får typ ångest om hundarna inte ligger och vilar när vi är inne. :nailbiting:

Samma här :D
Tugga ben och så är okej såklart. Dom små, eller Ninja, får ju även leka med kattungen. Men jag vill att det ska vara en lugn atmosfär, om man kan säga så? :D

Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.

Precis som flera andra har varit inne på så är för mig trött inte samma sak som att hunden tackar nej till aktivitet. Sen beror det på vilken hund man pratar om. Min hane kan tycka att man är jobbig om man drar ut honom vissa tider och har alltid varit morgontrött. Dom andra två är lika glada oavsett tid.

Det är det där tunga trötta och nöjda jag vill komma åt. Jag tror faktiskt det är väldigt bra att hundarna får vara sådär gott trötta någon gång i veckan. Det betyder ju inte att hundarna inte orkar mer. :)
 
Åh gud vad skönt att jag har vinthundar. Min femte kommer hem idag och jag tänkte för mig själv att hade de varit av annan rastyp hade det aldrig funkat. Vår dagliga träning tar typ en halvtimme. För fyra hundar.

De är alltid nöjda och glada och sover mest, men sådär riktigt nöjda är de väl kanske efter en träning på ovalbana kanske eller efter en tävlingsdag.

Mina hundar är sprinters så de är väldigt nöjda efter att ha sprungit 2x200m efter trasa (detta tar alltså 30 min för alla hundar sammanlagt). Efteråt sover de. Samtidigt har småhundara terrier i sig i grunden, så de hade absolut sprungit en runda till så länge haren springer även om de egentligen inte alls orkar.


Sen är det ju såklart skillnad på vinthundar och vinthundar. Salukin tränar man väl ganska mycket långa sträckor med? Typ 10km cykling? De kräver nog rätt mycket mer än whippet och greyhound.
 
Åh gud vad skönt att jag har vinthundar. Min femte kommer hem idag och jag tänkte för mig själv att hade de varit av annan rastyp hade det aldrig funkat. Vår dagliga träning tar typ en halvtimme. För fyra hundar.

De är alltid nöjda och glada och sover mest, men sådär riktigt nöjda är de väl kanske efter en träning på ovalbana kanske eller efter en tävlingsdag.

Mina hundar är sprinters så de är väldigt nöjda efter att ha sprungit 2x200m efter trasa (detta tar alltså 30 min för alla hundar sammanlagt). Efteråt sover de. Samtidigt har småhundara terrier i sig i grunden, så de hade absolut sprungit en runda till så länge haren springer även om de egentligen inte alls orkar.


Sen är det ju såklart skillnad på vinthundar och vinthundar. Salukin tränar man väl ganska mycket långa sträckor med? Typ 10km cykling? De kräver nog rätt mycket mer än whippet och greyhound.
Jag cyklar utan konstigheter både 10 och 15km med mina damer, och de hade nog med lätthet orkat mer också. När de springer så springer de i full fart ca 3-4 minuter åt gången, men går jag en långpromenad med dem lösa så gör de flera sådana springturer per promenad. Först går jag med dem kopplade en kilometer eller två, för att de ska få värma upp, sedan springer de 3-4 minuter, går omkring i någon minut, springer 3-4 minuter till osv. Ju längre vi går, desto längre pauser blir det mellan springturerna, men är vi ute så länge att de verkligen kör slut på sig själva, då blir det åtminstone 4-5 springturer.

Med det sagt, så vet jag nog inte många som enbart aktiverar sina hundar med 2x200m trasa eller liknande. De whippetägare jag känner, de går långpromenader med sina hundar också och deras hundar beter sig ungefär som mina. Undantaget är hur hundarna springer, deras springer mer rakt fram och tillbaka och inte lika långt (men fler gånger). Mina springer i stora vida cirklar och sicksackar mer.

Efter tex en LC-dag, där de sprungit 2x800m och gått 10-15 min både före och efter varje lopp för uppvärmning och nedvarvning, då är mina hundar uttråkade om de haft vilodag dagen innan LC. Är mina hundar i toppkondition (vilket jag gärna ser att de är under tävlingssäsonger) så ser de tävlingsdagarna som snudd på vilodagar, för det som de springer då är bara en bråkdel av vad de gör under en vanlig långpromenad. Och långpromenader, det går vi i princip varje dag. Undantaget är de dagar då det är riktigt uselt väder eller om jag haft extremt mycket att göra på jobbet. Är det uselt väder många dagar i rad så klär jag såklart på oss så att vi kan ge oss ut ändå, men om det är ok väder 5 dagar i veckan och uselt väder 2 dagar, då blir det lätt 2 vilodagar den veckan :p
 
Jag cyklar utan konstigheter både 10 och 15km med mina damer, och de hade nog med lätthet orkat mer också. När de springer så springer de i full fart ca 3-4 minuter åt gången, men går jag en långpromenad med dem lösa så gör de flera sådana springturer per promenad. Först går jag med dem kopplade en kilometer eller två, för att de ska få värma upp, sedan springer de 3-4 minuter, går omkring i någon minut, springer 3-4 minuter till osv. Ju längre vi går, desto längre pauser blir det mellan springturerna, men är vi ute så länge att de verkligen kör slut på sig själva, då blir det åtminstone 4-5 springturer.

Med det sagt, så vet jag nog inte många som enbart aktiverar sina hundar med 2x200m trasa eller liknande. De whippetägare jag känner, de går långpromenader med sina hundar också och deras hundar beter sig ungefär som mina. Undantaget är hur hundarna springer, deras springer mer rakt fram och tillbaka och inte lika långt (men fler gånger). Mina springer i stora vida cirklar och sicksackar mer.

Efter tex en LC-dag, där de sprungit 2x800m och gått 10-15 min både före och efter varje lopp för uppvärmning och nedvarvning, då är mina hundar uttråkade om de haft vilodag dagen innan LC. Är mina hundar i toppkondition (vilket jag gärna ser att de är under tävlingssäsonger) så ser de tävlingsdagarna som snudd på vilodagar, för det som de springer då är bara en bråkdel av vad de gör under en vanlig långpromenad. Och långpromenader, det går vi i princip varje dag. Undantaget är de dagar då det är riktigt uselt väder eller om jag haft extremt mycket att göra på jobbet. Är det uselt väder många dagar i rad så klär jag såklart på oss så att vi kan ge oss ut ändå, men om det är ok väder 5 dagar i veckan och uselt väder 2 dagar, då blir det lätt 2 vilodagar den veckan :p
Exakt. Skillnaden på salukin och greyhounden. Alltså visst skulle mina orka både det ena och det andra men de är väldigt nöjda med.de de får. Nu är ju mina ute lösa flera timmar om dagen ensamma också så de får ju lite eget nosarbete, spurter , lek osv
 
Intensiv husky: Behöver en längre dragträning (vi tränar sprint så 1-2 mil är en längre träning), gärna med fokus på styrka eller uthållighet.
De korta fartpassen tröttar inte ut honom på samma sätt.

Lat husky: En lång promenad i skogen, ni vet när man är ute i x antal timmar och fikar och göttar sig. Men hon upplevs som väldigt trött efter "all aktivitet" för hon sover så fort tillfälle ges :p

Pensionerad malle: Simningen gör henne helt utslagen. Hon blir också väldigt trött av att springa på löpbandet.
 
Dixie en riktig entrepreandhund. 5 årig Parson Jack Russeltik. Hon har varit med sedan hon var åtta veckor, alltid lös och den första hund som bajsat på nya station Odenplan....
Hon springer alltid runt grävmaskinen, alltid lös, och aldrig nåra problem med det, och alltid trött efteråt. Men när vi lastar i bergkrossen, med två halvtimmes raster på dagen, är hon precis lika utslagen. Så jag ger mig tusan på att hon räknar varje skopa ner i krossen...
IMG_1893.JPG
 
Jag cyklar utan konstigheter både 10 och 15km med mina damer, och de hade nog med lätthet orkat mer också. När de springer så springer de i full fart ca 3-4 minuter åt gången, men går jag en långpromenad med dem lösa så gör de flera sådana springturer per promenad. Först går jag med dem kopplade en kilometer eller två, för att de ska få värma upp, sedan springer de 3-4 minuter, går omkring i någon minut, springer 3-4 minuter till osv. Ju längre vi går, desto längre pauser blir det mellan springturerna, men är vi ute så länge att de verkligen kör slut på sig själva, då blir det åtminstone 4-5 springturer.

Med det sagt, så vet jag nog inte många som enbart aktiverar sina hundar med 2x200m trasa eller liknande. De whippetägare jag känner, de går långpromenader med sina hundar också och deras hundar beter sig ungefär som mina. Undantaget är hur hundarna springer, deras springer mer rakt fram och tillbaka och inte lika långt (men fler gånger). Mina springer i stora vida cirklar och sicksackar mer.

Efter tex en LC-dag, där de sprungit 2x800m och gått 10-15 min både före och efter varje lopp för uppvärmning och nedvarvning, då är mina hundar uttråkade om de haft vilodag dagen innan LC. Är mina hundar i toppkondition (vilket jag gärna ser att de är under tävlingssäsonger) så ser de tävlingsdagarna som snudd på vilodagar, för det som de springer då är bara en bråkdel av vad de gör under en vanlig långpromenad. Och långpromenader, det går vi i princip varje dag. Undantaget är de dagar då det är riktigt uselt väder eller om jag haft extremt mycket att göra på jobbet. Är det uselt väder många dagar i rad så klär jag såklart på oss så att vi kan ge oss ut ändå, men om det är ok väder 5 dagar i veckan och uselt väder 2 dagar, då blir det lätt 2 vilodagar den veckan :p
Jag kan ännu tillägga att vi också går långpromenader, men aldrig under tävlingssäsong. Då tränar vi enbart spurter eftersom distansträning inte ger någon fördel där, tvärtom. Kondition och distans tränar vi på vintern. Då kan man dessutom inte träna sprint så ofta pga underlag.

Vi tävlar ju heller inte LC. Hade vi gjort det hade vi definitivt tränat distans mer under säsong.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 922
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 690
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 085
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp