Vad krävs för att era hundar ska bli trötta?

Pixi 4.5 år har lite för bra kondis, aldrig sett henne trött efter en långprommis, ( 2-3 timmar ) utan det måste hända mer saker. Är vi ensamma kan hon gå lös på en del ställen, men eftersom hon har så otroligt mycket jakt i sig är det ju oftast koppel på som gäller, iallafall om vi går ihop med annan hund. Nu har hennes bästa kompis flyttat så måste försöka hitta någon annan hund som vi kan promenera med, vi har ju en whippethane som bor här i perioder men har har ryggproblem och kan inte gå så långt. Skulle Pixi få välja själv så skulle hon vilja jaga harar på stort fält tills hon blir trött! Annars har jag bara sett henne riktigt trött när vi gjort en ordentlig utflykt med båt in till Stockholm, vandrat runt bland folk och fikat och sen tagit buss och tunnelbana hem.
 
Morris (jämthund) behöver en jaktdag för att vara riktigt trött och nöjd. I början av säsongen blir han ganska trött av en halv jaktdag också, han är fortfarande ung och rätt orutinerad så han tar ut sig fort.
Utanför säsong så funkar ett pass med simträning, en riktigt lång skogspromenad med massa lukter eller en lång cykelrunda.

Frank (bayersk viltspårhund) vill gärna ha en ordentlig spårning, gärna upp emot en mil för att bli riktigt trött och nöjd. Allra nöjdast blir han om spåret avslutas med lite ståndarbete och att få bita lite i djuret när det är avlivat. Utanför säsong fungerar viltspår eller miljöträning i udda miljöer.
 
Inget än så länge på ett-åringen här hemma :p iallafall inget som får henne att på egen hand lägga sig. Någon dag förra veckan så märktes det att hon började bli trött då vi var ute längre när hon brukade sova, men hon bara fortsatte leka tills kopplet åkte på och då lade hon sig direkt ned utan protest och sov som en sten. Tänk all lektid man missar när man sover! :nailbiting: Sova gör man när det är tråkigt eller när matte har sagt åt en :up::D

Förhoppningsvis ska hon få börja en agilitykurs och då kanske hon får en sån där nöjdsömn :D
 
Intressant att höra allas svar! Men så glad jag är åt att ha hundar som går att få tröttnöjda regelbundet :p Känns inte som något att ta för givet direkt.
 
Ruben vill ju ogärna röra sig i onödan. Han är mest nöjd om vi åker på tävling med hästen. Nya intryck, titta på hästar, folk och andra hundar, strosa runt lite på tävlingsplatsen och bäst av allt, spendera många timmar i sin bur i bilen :p
Han tycker det är perfekt att jag börjar med fälttävlan som tar precis hela dagen.
 
Hetza- tioårig malletik. Behöver jobba med näsan eller fysträning för att bli nöjd. Längre spår på gärde/skog (minst 800 m) eller kortare på asfalt. Fysträning i skog, cykel eller drag.
Robban- åttaårig mallehane. Rejäl fysträning och nosarbete (asfalt ca 500 m) eller specialsök ca 30 minuter.
Knixa- ettårig malletik. Svår att trötta ut men är förnöjsam. Måste få röra på sig mycket lös för att vara nöjd. Går inte att ersätta med spår men med sök. Stor arbetsuthållighet.
 
Samson 4-årig collie. Behöver sammanhängande träning, gärna med nosarbete. Efter några dagars läger med två pass om dagen, nya hundar, ny plats och ofta både lydnad och spårarbete är han helt slut. I vardagen blir han aldrig så trött och tillfreds, och det sitter ofta i ett par dagar efteråt. Han liksom skrittar vilket han aldrig gör annars, åtminstone inte lös, frivilligt och utomhus. :D
 
Intressant att höra allas svar! Men så glad jag är åt att ha hundar som går att få tröttnöjda regelbundet :p Känns inte som något att ta för givet direkt.

När man får höra att hunden är av modellen som behöver typ bo på gård med flera hundra får, så känner man sig lite hjälplös faktiskt. :angel: Kämpar på med så mycket fysisk motion vi bara kan och kilometervis av spår.
 
Som åttaåring? :confused: Min hanhund är 8 och kräver mer än att hänga med... Min gamlingtik är 10 år och kräver också mer....
Upplever att mallen inte alls är gammal som åttaåringa eller ens som tioåring.
Ska kanske tillägga att hänga med hos oss innebär promenad på 5-10 km dagligen, sedan jobbar både jag och sambon mycket i fält, vilket innebär att hon är med och kan röra sig fritt i skogen. Allt ifrån två timmar till hela arbetsdagar. Så det är inte så att hon bara är inomhus och får enstaka rastningsrundor...
 
Dvärgschnauzer på 1,5 år. Han blir trött av ett ordentligt pass Nosework (10-12 olika sök), personspår i skogen eller av att leka med andra hundar i några timmar.

Trodde nog att han skulle bli tröttast av personspår, men det är faktiskt noseworken som funkar bäst. Efter ett pass är han supernöjd och sover bredvid mig i soffan :love:
 
Det är sällan Gripa blir så trött att hon blir helt slut. Men sen har hon också STOR arbetslust/kapacitet.
Däremot är hon lugn och tillfreds och absolut nöjdtrött när hon får ordentligt med fysträning tillsammans med mental träning och gärna långa dagar med både rörelse och många intryck. På Mydog blev hon tex riktigt trött. Bada ett par timmar blir hon också väldigt trött och nöjd av.

Men sen är det kanske skillnad på hur hunden blir trött också. Lite beroende på ras alltså. Om hon var så trött att hon tackade nej till träning hade jag nog blivit lite orolig. Om det inte var något alldeles speciellt. Jag tror helt enkelt hon kan jobba tills hon stupar, nästan.

Däremot blir hon som sagt trött och nöjd. Men skulle jag fråga om vi ska ut eller träna tackar hon nog inte nej :angel:

Dom små är som tröttast när det blir långa dagar med mycket intryck. Vara i stadsmiljö, åka iväg och vara med där det händer saker och sådär. Och såklart av ordentlig fysträning och svårare mental träning. Sällan jag tränar dom särskilt mycket mentalt dock. De är nöjda med att vara med och köra lite lydnad ibland för skoj skull.
 
Milla 12 år, dvärgpinscher. En agilitytävling. Hon är sååå nöjd, trött och lycklig när hon fått tävla. Träna är inte alls samma sak.
Vips 2 år, dvärgpinscher. Springa runt runt runt jättefort :D
 
Rolig och intressant tråd 😄

Vi har en ”toppavlad” tollare (nu 5 år, haft från valp och har haft sådan även tidigare) som kräver mycket aktivitet för att bli nöjd och trött mentalt och fysiskt. Ffa mentalt.

Vi tränar generellt längre pass en gång/dag med sök och apportering, i vatten och/eller på land, emellanåt även spår.

Om det någon dag inte är sådan träning cyklas han samt går längre promenader utöver det den dagen. Mycket ”aktiva” promenader och han hålls lös oftast så blir mycket inkallning, belöning, kommando ”fri” , ”var är husse/matte de har gömt sig” osv. Dvs det händer saker hela tiden på promenaderna.

Med det vanligaste upplägget dvs en längre ”träning/aktivitet en gång/dag är han nöjd med ”vanliga” promenader de andra gångerna den dagen.

Dock har han alltid lust att apportera så tackar självklart aldrig nånsin nej till det utöver, inkl bus, lek och kel ;)
 
Senast ändrad:
Alba, 2 årig golden. Få vara lös i skogen är nog det bästa hon vet och är väldigt trött och tillfreds när hon kommer hem.
 
Skrälle, 3 år, Aussie. Som missat "energisk och outtröttlig"-biten av sin rasbeskrivning som jag alltid brukar säga :D Han gillar agility och använda näsan, men för att bli så där riktigt tröttnöjd så är en tur på 2-4 timmar på fjället oslagbart.
Började prata med sambon och vi är rätt överens om att lågintensivträning som turande med alla intryck det för med sig funkar bäst. Han blir trött för stunden av agility och nosework men det är som att han inte orkar hålla på tillräckligt länge för att bli "tröttnöjd", så som jag tolkar begreppet.
 
Det är sällan Gripa blir så trött att hon blir helt slut. Men sen har hon också STOR arbetslust/kapacitet.
Däremot är hon lugn och tillfreds och absolut nöjdtrött när hon får ordentligt med fysträning tillsammans med mental träning och gärna långa dagar med både rörelse och många intryck. På Mydog blev hon tex riktigt trött. Bada ett par timmar blir hon också väldigt trött och nöjd av.

Men sen är det kanske skillnad på hur hunden blir trött också. Lite beroende på ras alltså. Om hon var så trött att hon tackade nej till träning hade jag nog blivit lite orolig. Om det inte var något alldeles speciellt. Jag tror helt enkelt hon kan jobba tills hon stupar, nästan.

Däremot blir hon som sagt trött och nöjd. Men skulle jag fråga om vi ska ut eller träna tackar hon nog inte nej :angel:

Dom små är som tröttast när det blir långa dagar med mycket intryck. Vara i stadsmiljö, åka iväg och vara med där det händer saker och sådär. Och såklart av ordentlig fysträning och svårare mental träning. Sällan jag tränar dom särskilt mycket mentalt dock. De är nöjda med att vara med och köra lite lydnad ibland för skoj skull.

Ett litet tillägg. Mina är lugna även när de får vila. Men tråden handlade ju om trötta hundar så :D
 
Lasse, 3-årig welsh corgi cardigan. Ett sökpass och lite simning eller ett par timmar i skogen lös och ett lydnadspass eller vara med en heldag på aktivitet, t ex medeltidsveckan som vi var på nyss.

Gibbs, snart 1 år, welsh corgi cardigan. Inte lika mycket krut i sig som ovan, är fortfarande väldigt valpig mentalt så han är nöjd med bus och lek i skogen och lite kortare lydnadspass.
 
Jag upplever att de är som nöjdast när de fått vara med på någon aktivitet så det blivit en del intryck tex. I helgen låg de ute och övervakade oss medans vi byggde hundgård och sov som stockar resten av kvällen. Eller fara på marknad/gå på stan/vara med på uteservering etc.
Såklart blir dom trötta av spår/agility/rally också men sådär utslagna tycker jag de enklast blir av att få hänga med. Jag har eurasier - 4½, 2½ och 1 år gamla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 616
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 103
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 709
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp