Bukefalos 28 år!

vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Har för mig att det är runt 18 månader eller bortåt 2 årsåldern man kan säga om barn har Autism eller inte.
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

har läst lite om det och symtomen ska uppstå innan barnet fyllt 3 år.

men har också läst att det tar tid att få en diagnos...
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Tycker det är bra att du ligger på redan nu, om inte annat kan de hålla koll och ställa rätt frågor och hjälpa dig med dina funderingar fram tills han får sin diagnos (eller inte får)
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

precis så jag tänker!

när jag fattat att den är något fel på honom, vilket jag gjorde igår satt jag mest å grät halva natten :(

men måste rycka upp mig för att kunna hjälpa honom. det är ingen mening att låta en extra dag flyta förbi, det är bättre att ta tag i det på en gång.

antingen så får han, eller får han inte en diagnos som du säger.

vill bara att han ska komma springandes mot mig å ge mig en kram...

han har aldrig gillat närhet, trodde det berodde på mig, att han inte gillade mig. men är det nu autism så finns det ju en anledning till varför han är som han är, och varför han aldrig vill krama sin mamma...
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Några bekanta till mig har en son som nyss blivit diagnostiserad med autism. Han lever i sin egen lilla värld, är svår att få kontakt med, sitter mest för sig själv och leker och har diverse läten för sig, han reagerar ibland på sitt namn men blicken far åt ett annat håll när man försöker få kontakt, han har svårt att fästa blicken. Han kan äta själv men det tar sin lilla tid...han tar en tugga och sen sitter han och låter blicken svepa över rummet/taket innan han tar en ny tugga osv. Han har fortfarande blöja (han är 3 år) och har aldrig gjort nåt på pottan eller toaletten trots försök från föräldrarna.
Men i allafall: han är världens mysigaste lilla pojke :love: , han kan sitta i knä en stund och mysa innan han får för mycket spring i benen, och får man honom att skratta så har han världens härligaste skratt och då är det som om man får kontakt med honom.
Han går även på dagis, ingen specialgrupp, utan i en vanlig grupp och han är tydligen väldigt omtyckt bland personalen för att han är så himla mysig av sig.
 
Senast ändrad:
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Det behöver kanske inte vara nåt så drastigt som autism. Hur är det med hörseln?
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Några bekanta till mig har en son som nyss blivit diagnostiserad med autism. Han lever i sin egen lilla värld, är svår att få kontakt med, sitter mest för sig själv och leker och har diverse läten för sig, han reagerar ibland på sitt namn men blicken far åt ett annat håll när man försöker få kontakt, han har svårt att fästa blicken. Han kan äta själv men det tar sin lilla tid...han tar en tugga och sen sitter han och låter blicken svepa över rummet/taket innan han tar en ny tugga osv. Han har fortfarande blöja (han är 3 år) och har aldrig gjort nåt på pottan eller toaletten trots försök från föräldrarna.
Men i allafall: han är världens mysigaste lilla pojke :love: , han kan sitta i knä en stund och mysa innan han får för mycket spring i benen, och får man honom att skratta så har han världens härligaste skratt och då är det som om man får kontakt med honom.
Han går även på dagis, ingen specialgrupp för handikappade, utan i en vanlig grupp och han är tydligen väldigt omtyckt bland personalen för att han är så himla mysig av sig.


tårarna började rinna igen när jag läste det du skrivit...

allt du skriver är som att det är tim du berättar om...

han är inte lätt att få kontakt med, men när man väl får se så ler han med sitt finaste leende och är världens gullunge!

17783083.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

han hör, inget fel alls på den. han älskar att lyssna på musik. gillar dansband mest :D
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Skönt det i alla fall! söt pojk du har föresten. Hoppas allt löser sig för er!
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

tack! det hoppas jag också!
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Jag länkar till en tråd i ett annat forum ang. en tvååring som är sen i talet http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=38739.0

Jag tycker att det är bra att du kontaktar vårdcentralen, var speciellt noga med att det ska göras hörselundersökning, partiell dövhet är många gånger orsaken till sen språkutveckling.
Sedan tror jag att vissa barn helt enkelt väljer en annan väg (men med samma slutmål) så det behöver inte vara något problem.
Har något hänt (varit sjuk el dyl.) under tiden från ettårskontrollen då han fick beröm tills nu?
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

han har haft feber 2-3 ggr... inget annat sedan 1 års kollen.

måste kila till dagiset nu men ska kolla in länken sen.

tack förresten!
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Ett barn jag vaktade kunde detta vid ca 16 mån eller tidigare.

pratade åt själv drack själv i glas hittade till sopkorgen :)
Kom när man ropade tog på mössan..

Kommer inte ihåg mer.
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Nu är Elis två år, och pratar så in i norden. Han kan hälla upp mjökt ur paketet till glas, han brer sina smörgåsar själv, han kan hämta nycklar och sätta i dörren och låsa upp och gå ut (:crazy:), och så babblar han hela tiden.

Nu skriver jag i denna tråd iaf eftersom det är lite OT.
Sambons 5-åring brer aldrig sina mackor själv, alltid jag eller pappa. Börjar väl bli dags nu antar jag, barna måste ju lära sig saker! Alltid en balansgång hur mycket jag ska lägga mig i...
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Nu skriver jag i denna tråd iaf eftersom det är lite OT.
Sambons 5-åring brer aldrig sina mackor själv, alltid jag eller pappa. Börjar väl bli dags nu antar jag, barna måste ju lära sig saker! Alltid en balansgång hur mycket jag ska lägga mig i...

Är du säker på att han verkligen inte kan? Kanske bara är bekväm?
Svårt att tänka mig att han får mackorna bredda åt sig på dagis...
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Det är väl klart att han gillar dig!! Du är ju hans mamma!!!
Så får du bara inte tänka, för små barn gillar sina mammor, nästan hur mammorna än beter sig, och du beter dig säkert alldeles utmärkt.
Jag blev nästan lite gråtfärdig av att du skrev att du trodde att han inte kramar dig, för att han inte gillar dig - måste vara riktigt jobbigt att känna så!
Jag lovar - han älskar dig, på sitt sätt!!
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

??
Det gjorde Jason när han var typ 6 månader...brukar det komma så sent som 16 månader:eek::confused:


Du vet väl att utvecklingen på barn är högst individuell, finns vissa riktlinjer men med flera månader tillgodo åt båda hållen.
 
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Om det är känsligt att du lägger dig i kan du väl bara uppmuntra 5-åringen till att göra det själv. Utan att fråga pappan. Bara ge honom smörgås och kniv och säg "Försök själv". Vill han inte så säg "Alla barn brer sina mackor själv, jag kan hjälpa dig om det är svårt, men försök själv först".

Elis är väldigt duktig med att göra saker själv. Men han har alltid varit nyfiken, och vill vara med. För att han inte ska ställa till rackartyg eller vara i vägen så får han uppgifter.

Han dukar bordet, med tallrikar, glas och bestik. Han plockar ut diskmaskinen själv, räcker mig alla saker och jag ställer in dom. Vissa saker vet han var det ska stå, hans egna muggar/tallrikar, kastruller och stekpannor samt skärbrädor får han ställa in själv.

Vi middagslagningen så gör han potatismos, han kryddar och häller i mjölk och håller i elvispen. Han fyller i vatten i kastrullen och använder en sked för att flytta över frysta grönsaker. Sedan håller han kastrullen och jag bär honom till spisen.

Allt detta gör att det tar mer än dubbelt så lång tid med matlagningen, men jag har ingen brådska. Jag tror att det är just det som gör att han faktiskt är motoriskt tidig, att han får vara med och att jag hela tiden uppmuntrar honom att göra olika saker. Dessutom är han fenomenal på att klura ut saker som jag aldrig visat, men som han snappar upp ändå. Sätta i stickkontakten till strykgärnet är en baggis, tex. Eller som det där med att hämta nyckeln/plocka fram en stol/klättra upp/låsa upp/öppna dörren. Ingen har visat honom, men han kan ändå. :crazy:

Han lärde sig sitta/krypa och gå väldigt sent, därför har jag medvetet försökt få honom att göra så mycket som möjligt, utan att för den skull curla honom. Min bror var så lik min son när han var liten, men han har lidit av sin klumpighet och bristen på motorik. Han kunde aldrig använda trampbilar eller cykla eller åka skridskor. Han var aldrig intresserad av att hjälpa till, eller vara med. Tyvärr ligger det honom i fatet nu, när han är 23. Han är totalt oteknisk :p Men man kan ju aldrig tvinga barn som inte är intresserade, däremot vill jag uppmuntra nu när min son är så väldigt intresserad.
 
Senast ändrad:
Sv: vad kunde ditt barn vid 16 månaders ålder?

Han kan säkert absolut, men jag tycker väl att man nånstans ska sluta fixa allt hemma... här är det fullservice. :angel: På dagis vet jag att han gör massa som han inte gör hemma, äter alltid upp och äter det mesta osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 822
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp