Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste färdigt Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv, trots att den var omständlig i början och svår att komma in i. Jag tycker den är intressant, men fortfarande väldigt omständlig och detaljerad. Ganska dyster läsning, delvis. Intressantast när han resonerar kring några olösta fall. Gillade föregångaren, Gustavs grabb, bättre. Mycket av innehållet i den återkommer i den här boken vilket känns lite onödigt.
 
Läste färdigt Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv, trots att den var omständlig i början och svår att komma in i. Jag tycker den är intressant, men fortfarande väldigt omständlig och detaljerad. Ganska dyster läsning, delvis. Intressantast när han resonerar kring några olösta fall.
Tycker det låter som om han fångat som personlighet bra i boken :angel:
 
Alltså jag lyssnar på Kvinnan i fönstret och den är så makalöst spännande, frustrerande, irriterande och bra om vartannat! Gillar den verkligen! Jag vill iofs att den ska ta slut asap så jag får veta hur den slutar, samtidigt vill jag att den aldrig ska ta slut :o
 
Alltså jag lyssnar på Kvinnan i fönstret och den är så makalöst spännande, frustrerande, irriterande och bra om vartannat! Gillar den verkligen! Jag vill iofs att den ska ta slut asap så jag får veta hur den slutar, samtidigt vill jag att den aldrig ska ta slut :o
Och nu är den slut - det var verkligen en så bra bok tycker jag. :up:

Har även läst klart En bokhandlares dagbok som var lite av en besvikelse. Stundtals var den bra men i det stora hela går boken mest ut pä att klaga på Amazon (vilket jag kan sympatisera med men det gör inte boken bättre). Inser också satt jag inte är överdrivet förtjust i dagboksformatet när det gäller böcker - det är typ bara Bridget Jones som fungerar för mig :D
 
Lyssnat nästan halvvägs på Styggelsen nu.

Måste nog tyvärr konstatera att ljudbok fortfarande inte riktigt är min grej.. Jag har ju lyssnat på jobbet medan jag gjort väldigt simpla grejer. Men så fort kräver att jag använder hjärnan minsta, minsta lilla så tappar jag koncentrationen. Därför är första delen av boken lite luddig. Vet inte vilket årtal den utspelar sig men har ett generellt hum om historien.

Däremot gillar jag boken och just Amanda Hellbergs böcker verkar inte finnas i pappersformat så jag ska försöka hålla ut.

Känns bara som att om jag ändå måste sitta och "stirra i en vägg" så föredrar jag att läsa en riktig bok. Fördelen skulle vara om man reser då jag väldigt lätt blir åksjuk har jag svårt för att läsa, men reser i princip aldrig.

Också kommit nästan halvvägs i Sharp objects nu. Gillar den fortfarande :)
 
Lyssnat nästan halvvägs på Styggelsen nu.

Måste nog tyvärr konstatera att ljudbok fortfarande inte riktigt är min grej.. Jag har ju lyssnat på jobbet medan jag gjort väldigt simpla grejer. Men så fort kräver att jag använder hjärnan minsta, minsta lilla så tappar jag koncentrationen. Därför är första delen av boken lite luddig. Vet inte vilket årtal den utspelar sig men har ett generellt hum om historien.

Däremot gillar jag boken och just Amanda Hellbergs böcker verkar inte finnas i pappersformat så jag ska försöka hålla ut.

Känns bara som att om jag ändå måste sitta och "stirra i en vägg" så föredrar jag att läsa en riktig bok. Fördelen skulle vara om man reser då jag väldigt lätt blir åksjuk har jag svårt för att läsa, men reser i princip aldrig.

Också kommit nästan halvvägs i Sharp objects nu. Gillar den fortfarande :)
Nog finns de i pappersformat men några kanske har sålt slut :) kolla biblioteket eller köp begagnat på tradera eller bokbörsen om du blir sugen på att läsa de andra! Tistelblomman tror jag finns som pocket på adlibris iaf. De är riktigt bra tycker jag :)
 
Måste nog tyvärr konstatera att ljudbok fortfarande inte riktigt är min grej.. Jag har ju lyssnat på jobbet medan jag gjort väldigt simpla grejer. Men så fort kräver att jag använder hjärnan minsta, minsta lilla så tappar jag koncentrationen. Därför är första delen av boken lite luddig. Vet inte vilket årtal den utspelar sig men har ett generellt hum om historien.
Så är det för mig också i perioder, vilket gör att jag lyssnar på ”enkla” böcker väldigt ofta. Typ barn och ungdomsböcker, eftersom det gör att böckerna är enklare att hänga med i och skulle jag missa något så är det inte hela världen för jag förstår handlingen ändå :) Så det kanske kan vara ett alternativ? Eller lyssna på typ noveller eller liknande?
 
Jag har under den senaste veckans semester läst:

- Dubbla slag av Malin Persson Giolito. Här insåg jag efter några sidor att jag köpt fel bok, och att det här var den enda av hennes böcker som jag inte ville läsa! :banghead: Vet inte riktigt hur det gick till, men jag minns att den stod väldigt synligt i bokaffären så jag plockade väl med mig den utan att tänka antar jag. Den var hursomhelst väldigt tråkig, händelselös och på många sätt frustrerande. Usch!

- Rädslans fångar av Anna Jansson. Jag köper nästan alltid en ny Anna Jansson inför semestern eftersom jag vet att hennes böcker brukar vara lättlästa, välskrivna och lätta att fastna i. Det här var inget undantag! Om hon bara kunde sluta skriva "mej" och "dej" - jag stör mig mer och mer på det för varje bok jag läser...

- Into the Water av Paula Hawkins. Den här panikköpte jag på flygplatsen när jag insåg att jag glömt packa ner en bok i handbagaget, så det var ännu en oplanerad läsupplevelse. Ganska svår att komma in i p.g.a 159347 olika karaktärer, men efter ett par hundra sidor eller så blev den rätt spännande.

Lyssnade även klart på Eleanor Oliphant is Completely Fine och har nu tvingat både min pappa och min bästa kompis att ladda ner den också. Så bra! :love:

Känner mig inte särskilt nöjd alls med den här omgången semesterläsning faktiskt. Önskar att jag hade gett upp Dubbla slag och lagt energin på en annan bok istället, och önskar att jag inte hade glömt att packa ner Den som går på tigerstigar (som alltså var min tilltänkta handbagage-bok). Men jag ska ha semester igen om en månad, så det blir nya tag då! :D
 
Just det, igår påbörjade jag Det svenska hatet av Gellert Tamas. Den känns viktig och aktuell, även om man nog ska ta en del bitar med en nypa salt.

Har även börjat lyssna på The Child av Fiona Barton, men inte hört tillräckligt mycket för att kunna uttala mig än.
 
Nog finns de i pappersformat men några kanske har sålt slut :) kolla biblioteket eller köp begagnat på tradera eller bokbörsen om du blir sugen på att läsa de andra! Tistelblomman tror jag finns som pocket på adlibris iaf. De är riktigt bra tycker jag :)
Jag kollade på adlibris och hittade inte den första iaf, måste som sagt läsa dem i ordning. Men det går ganska okej så tänkte att jag skulle lyssna på alla 4 så får det vara "utvärderingen" :p
Så är det för mig också i perioder, vilket gör att jag lyssnar på ”enkla” böcker väldigt ofta. Typ barn och ungdomsböcker, eftersom det gör att böckerna är enklare att hänga med i och skulle jag missa något så är det inte hela världen för jag förstår handlingen ändå :) Så det kanske kan vara ett alternativ? Eller lyssna på typ noveller eller liknande?
Jag har lyssnat på alla avsnitt av creepypodden och det har gått bra. Då är det ju flera lite kortare historier och upplever det som lättare att hänga med då. Hela berättelsen blir liksom mer komprimerad tänker jag och då blir det enklare att hålla koncentrationen.

En hel bok blir ju lite långsammare och då verkar det som att min hjärna tappar intresset och liksom kopplar ifrån om jag inte gör en ansträngning för att faktiskt lyssna. Det är dock smidigt med ljudbok håller jag med om då man har händerna fria, tyvärr i mitt fall då kan jag ju inte göra så mycket med dem ändå :D
 
Jag kollade på adlibris och hittade inte den första iaf, måste som sagt läsa dem i ordning. Men det går ganska okej så tänkte att jag skulle lyssna på alla 4 så får det vara "utvärderingen" :p

Jag har lyssnat på alla avsnitt av creepypodden och det har gått bra. Då är det ju flera lite kortare historier och upplever det som lättare att hänga med då. Hela berättelsen blir liksom mer komprimerad tänker jag och då blir det enklare att hålla koncentrationen.

En hel bok blir ju lite långsammare och då verkar det som att min hjärna tappar intresset och liksom kopplar ifrån om jag inte gör en ansträngning för att faktiskt lyssna. Det är dock smidigt med ljudbok håller jag med om då man har händerna fria, tyvärr i mitt fall då kan jag ju inte göra så mycket med dem ändå :D
Har du provat att öka hastigheten? Jag tycker det är svårt att hålla koncentrationen annars.
 
Björndansen av Anders Roslund och Stefan Thunberg. Berättelsen baseras på Miltärligans historia men en hel del detaljer är ändrade. Mycket spännande och välskriven. Lite onödigt långrandig bland.
 
Flickorna på Englandsbåten av Lone Thiels. Spänningsroman/deckare. Riktigt bra förströelse, spännande slut! Lite väl mycket om huvudpersonens kärleksliv, bara.

Huvudpersonen, en dansk journalist baserad i London, kommer över en gammal resväska och i det trasiga fodret finns foton av flickor. Bland annat två danska flickor som försvunnit från en färja många år tidigare. Hon börjar gräva i fallet som snart visar sig leda till en dömd seriemördare. Ganska ruggiga detaljer, när jag tänker efter.
 
Nej och åter nej av Nina Lykke. Medelålders par där livet kretsar kring arbete, huset, sönerna... tillvaron ter sig trist men mannen faller i farstun för en yngre kvinna på jobbet. Man får följa dessa tre personer och deras tankar. Jag gillar boken, den är originell och ganska rolig; jag skrattade högt åt en del formuleringar. Samtidigt är den förstås sorglig och jag blev lite förbannad på Ingrid som gick där och tvättade sönernas bajskalsonger....
 
Läst klart The Martian och tyckte oväntat bra om den. Har nu också sett filmen, ok men inte lika bra som boken.

Nu har jag precis börjat med Monogrammorden av Sophie Hannah. Har lyssnat på några Agatha Christie tidigare i sommar så det här ska bli lite intressant.
 
Har läst Feberdröm av George R.R Martin. Gillar miljöerna med Mississippi och New Orleans, är inte särskilt imponerad av resten faktiskt. Men antar att han ska ha cred för att ha skrivit en vampyrroman så långt innan dom blev populära (den är skriven 82 men nyligen översatt) :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 066
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
772
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 853
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp