Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behövde en bok med Brighton-anknytning pga bokbingo och eftersom jag inte klarade av att lyssna på Diamonds bok föll valet på Döden på en blek häst. Alltså den var stundtals helt okej, stundtals rätt barnsligt och dåligt skriven (samma fraser verkar upprepas med jämna mellanrum så ibland verkar det som om någon slarvat med korr. läsningen) och någon typ av pusseldeckare möter spökhistoria.
Så nja, det var inte riktigt min typ av bok och jag kommer inte läsa fler böcker om Maja Grå.

Däremot läser jag Hasselskogen och älskar den! Lite som en modern saga och jag kan absolut se att författaren hämtat inspiration (eller halvt kopierat) från andra böcker. Men det gör inget, för jag älskar den ändå :D
 
Just ca 60 sidor in i Sharp objects av Gillian Flynn. Den har fångat mitt intresse lika bra som Gone girl gjorde och jag är fast. Hoppas dock på ett bättre slut denna gång.. :angel:
 
Just ca 60 sidor in i Sharp objects av Gillian Flynn. Den har fångat mitt intresse lika bra som Gone girl gjorde och jag är fast. Hoppas dock på ett bättre slut denna gång.. :angel:

Jag tycker att den är hennes bästa, betydligt bättre än Gone Girl!

Jag har faktiskt hunnit läsa en del på semestern trots ganska intensivt schema hittills - långa resdagar är bra för sånt, förstås, och jag är tacksam för att jag inte har anlag för åksjuka! Ser nu att jag inte har skrivit på en månad här så det blir en radda...:

The ties that bind av Erin Kelly blev min Brighton-bok till bingot som @Killaloe nämner. Jag läste Grenar av gift av Kelly för ett par år sedan och älskade den verkligen. När jag var i Brighton i april tipsade guiden på vår litterära promenad om diverse böcker med Brightonanknytning och jag kom på att jag vill ju gärna läsa mer av Kelly. Sagt och gjort! Riktigt bra deckare med historisk anknytning till "gangstereran" i Brighton på 60-talet, smarta karaktärer och oväntade vändningar. Kelly är riktigt skicklig.

The Break av Marian Keyes lyssnade jag på - fantastiskt bra inläsning. Bra bok också! Hon är inte alltid jättebra men när hon är det är hon briljant. Här är hon det, om än kanske lite långrandig.

Silvervägen av Stina Jackson var otroligt bra. Svårt att tro att det är hennes debut. Missa inte!

Fans av Fredrik Strage var intressant, fascinerande och skrämmande - om fans och stalkers. Somliga rätt gulliga, somliga riktiga galningar.

Lång fin blond av Claes Carlsson var ganska underhållande men lite tjatig.

Att leva och dö som Joe Strummer av Marcus Birro var förvånansvärt bra. Inläst av honom själv, strålande skildring av Göteborg om inte annat.

My Policeman av Bethan Roberts var helt fantastisk! Något av det bästa och mest hjärtskärande jag har läst.

Ett mörker mitt ibland oss av Mari Jungstedt är alltså årets Knutas och den var vad jag förväntade mig. Helt OK.

Eldpojken av S K Tremayne levde inte upp till mina förhoppningar eftersom jag verkligen gillade Istvillingar av honom häromåret. Inte dålig, men lite tjötig.

Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri kan jag inte säga så mycket mer om än att den var briljant. Kommer ut snart, missa inte!

Under två timmar av Hanna Landahl var fantastiskt bra. Absurd, varmhjärtad och även denna en bra göteborgsskildring. Underhållande och stundtals extremt rolig.

How the trouble started av Robert Williams plockade jag upp av en slump i engelska YA-hyllan på bibblan innan jag reste bort. Handlar om en ung pojke som dödar ett annat barn (ursäkta vagheten men man får reda på vad som faktiskt hänt successivt under bokens gång) och mamman flyttar med honom till en annan stad, där vi möter honom vid 16 års ålder om jag minns rätt. Riktigt bra, har redan laddat ner annan bok av författaren som jag tänkte läsa i veckan här.

Fejk av E Lockhart (hon med Frankie Landau-Banks och Kanske är det allt du behöver veta) har fått minst sagt blandade recensioner, somliga tycker att den är ett plagiat på The Talented Mr Ripley och visst finns det gemensamma beröringspunkter, men Lockhart tackar Patricia Highsmith i sitt författarmeddelande så liksom, det är ju tydligt att det är inspiration men inte stöld. Jag gillade den ändå, rätt lättläst och blev ganska spännande.

What to say next av Julie Buxbaum var riktigt fin (det är hon som skrev Tre saker jag inte vet om dig som var jättefin) - handlar om en ung tjej som förlorar sin pappa i en bilolycka, och en kille i hennes skola som är allt annat än neurotypisk. Hon tröttnar på att sitta i matsalen med sina ytliga kompisar och sätter sig av en slump hos honom och de börjar kommunicera - han har suttit ensam under hela skoltiden och har det inte så himla lätt, och det har ju inte hon heller. Toppen.

Första natten av Mian Lodalen är en lättläst novell som jag plöjde över frukosten härom morgonen. Fin! Läs! Ge till tonåringar.

He said / she said av nämnda Erin Kelly var fantastiskt bra. Åh, så spännande och så smart. För er som har sett Broadchurch så har Kelly även skrivit en samling noveller baserade på det "universumet" som jag tänkt läsa här i dagarna när jag åker bort en sväng igen.

Och På Chesil Beach av Ian McEwan - min första av honom. Vilket språk! Helt fantastiskt bra. Så tragiskt och så hjärtskärande men så oerhört BRA.
 
Tänkte sticka in en liten fråga här om det är okej. Vet ju att ni är många som lyssnar på böcker istället för läser. Jag har inte varit något fan av det själv då jag lätt får koncentrationssvårigheter men då jag har ett rätt enformigt jobb just nu så skulle jag gärna vilja lyssna på något samtidigt och tänkte då ge bok en chans istället för musik.

Så! HUR lyssnar ni? på platta? telefon? vilket program/app? Eller laddar ni ner själva på något sätt?
Jag har en Samsung Galaxy S6 och tänkte väl börja med något som fungerar till den innan jag investerar i något annat men skulle ändå gärna vilja höra hur ni gör.

Vore också toppen om det fanns någon app/butik liknande som har någon sorts gratis prova-på tid så jag kunde ta reda på om detta är något för mig innan jag investerar för mycket i det :)
 
Vore också toppen om det fanns någon app/butik liknande som har någon sorts gratis prova-på tid så jag kunde ta reda på om detta är något för mig innan jag investerar för mycket i det :)
Jag lyssnar genom mobilen med Storytel (men har även provad Nextory, att lyssna genom biblioteket och några andra tjänster) vilket jag tycker fungerar jättebra.

Brukar lägga en bok offline i telefonen (när jag har tillgång till wi-fi) så jag inte använder massa surf när jag lyssnar och kan lyssna även på ställen med dålig mottagning.

De allra flesta tjänsterna har typ två veckor eller en månad till reducerat pris/gratis för att en ska kunna testa. Så inga stora investeringar så länge en inte glömmer att avsluta abonnemanget :)
 
Tänkte sticka in en liten fråga här om det är okej. Vet ju att ni är många som lyssnar på böcker istället för läser. Jag har inte varit något fan av det själv då jag lätt får koncentrationssvårigheter men då jag har ett rätt enformigt jobb just nu så skulle jag gärna vilja lyssna på något samtidigt och tänkte då ge bok en chans istället för musik.

Så! HUR lyssnar ni? på platta? telefon? vilket program/app? Eller laddar ni ner själva på något sätt?
Jag har en Samsung Galaxy S6 och tänkte väl börja med något som fungerar till den innan jag investerar i något annat men skulle ändå gärna vilja höra hur ni gör.

Vore också toppen om det fanns någon app/butik liknande som har någon sorts gratis prova-på tid så jag kunde ta reda på om detta är något för mig innan jag investerar för mycket i det :)
Jag lyssnar på telefonen. De flesta större tjänster brukar ha 14 dagar prova på, gratis. Jag testade och landade på storytel.
I början hade jag en tendens att tappa bort mig men nu lyssnar jag jättemycket.
 
Läste färdigt Tell no tales av Eva Dolan. Så bra! Vet inte om hennes böcker finns på svenska men rekommenderar dem ändå. Gillar man Denise Mina, Peter Robinson m fl så är Eva Dolan ett namn att lägga på minnet.
 
Lyssnar på Out of spite, out of mind av Scott Meyer. Del 5 i magic 2.0
Än så länge underhåller den om än inte riktigt lika bra som föregångarna. Men jag erkänner att jag har suttit och skrattat för mig själv i bilen idag, så pass bra vart den.

Läser Patrick Melrose. En svart och ganska deprimerande historia men än så länge bra (bara läst två kapitel).
 
Om svar anhålles med Carin och Lennart Hjulström. En varm liten berättelse som jag tyckte om. Huvudpersonen skriver brev till några män som kanske är hennes pappa efter att modern avlidit.

Annars har jag total torka. Jag har lyssnat på ett gäng mer eller mindre trista böcker och har ingen titel som lockar just nu. Det har blivit lite för många liknande böcker och då känns det som om alla författare har gått samma skrivarkurs.

Flera böcker som är tänkbara är tyvärr upplästa av en person som jag har väldigt svårt för.
 
Behövde en bok med Brighton-anknytning pga bokbingo och eftersom jag inte klarade av att lyssna på Diamonds bok föll valet på Döden på en blek häst. Alltså den var stundtals helt okej, stundtals rätt barnsligt och dåligt skriven (samma fraser verkar upprepas med jämna mellanrum så ibland verkar det som om någon slarvat med korr. läsningen) och någon typ av pusseldeckare möter spökhistoria.
Så nja, det var inte riktigt min typ av bok och jag kommer inte läsa fler böcker om Maja Grå.

Däremot läser jag Hasselskogen och älskar den! Lite som en modern saga och jag kan absolut se att författaren hämtat inspiration (eller halvt kopierat) från andra böcker. Men det gör inget, för jag älskar den ändå :D


Vad är bokbingo? Låter kul! :)
 
Vad är bokbingo? Låter kul! :)
Det är typ ett bingo med olika teman som en kryssar utifrån vilka böcker en läst (vet inte hur just detta började men @Anna bjöd in mig till en grupp som verkar ha bingo lite då och då).
Så tex var en ruta i det här att läsa en bok med Brighton-anknytning och sen får en liksom tolka rutorna och fundera över böckerna en läser. Andra rutor har varit mer öppna, typ som en bok med värme (vissa tolkar det bokstavligt, att det ska handla om typ eld, andra att det är skrivet med värme eller utspela sig på en varm plats osv). Jättetrevligt och @Ceta pratade lite om att vi kanske kunde göra ett bingo här på buke - så det kanske skulle kunna vara aktuellt att ta upp den funderingen igen :)
 
Det är typ ett bingo med olika teman som en kryssar utifrån vilka böcker en läst (vet inte hur just detta började men @Anna bjöd in mig till en grupp som verkar ha bingo lite då och då).
Så tex var en ruta i det här att läsa en bok med Brighton-anknytning och sen får en liksom tolka rutorna och fundera över böckerna en läser. Andra rutor har varit mer öppna, typ som en bok med värme (vissa tolkar det bokstavligt, att det ska handla om typ eld, andra att det är skrivet med värme eller utspela sig på en varm plats osv). Jättetrevligt och @Ceta pratade lite om att vi kanske kunde göra ett bingo här på buke - så det kanske skulle kunna vara aktuellt att ta upp den funderingen igen :)

Tack! Jag skulle gärna försöka mig på bokbingo här:up::)
 
Tack hörni för tipset om storytel!

Fixade ett konto igår och har nu laddat ner första boken i serien om Maja Grå av Amanda Hellberg. Hört att tistelblomman skulle vara bra men när jag såg att det var "bok 3" så sa min OCD stopp och det blir till att börja med bok 1 :D

Tänkte lyssna lite på den idag på jobbet om tillfälle ges så får vi hoppas att jag klarar av formatet bättre denna gång! Vem vet jag kanske kommer bli helt frälst nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
393
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp