Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Vi håller på med första som sagt :D
Nu utläst och sugen på Trolldomsakademin härnäst. Tredje Harry Potter boken hägrar (min favorit) men de har så lååånga kapitel att läsa. Och jag vet inte om det är översättningen eller originalet men den är lite hackig att läsa högt. Femböckerna är faktiskt mjukare, översättare kanske tänkte mer på högläsning förut.
 
Nu har jag börjat läsa Kastrullresan för femåringen. Den fick beställas ifrån magasinet så varken modern eller populär verkar den vara 🙁

För åtta-nästan-nioåringen började jag med Agnes Cecilia av Maria Gripe, en annan av min barndoms favoritböcker 😍

Jag är osäker om något av valen är speciellt bra. Kastrullresan är lite omodern i språket och väldigt långsam i början för en femåring. Åtta-nästan-nioåringen är kanske i minsta laget för Agnes Cecilia och tycker än så länge historien är mer konstig än sällsam. Jag däremot njuter i stora drag att få läsa mins favoriter igen, men om barnen inte blir mer ”på” slutar det nog med att jag läser klart historierna själv och läser något annat för barnen.

Jag har också beställt lite böcker från magasinen (varav en visade sig vara försvunnen och gallrades :(). Vet tyvärr inte vad femåringen tycker om de än, vi har haft mycket annat att göra och gått igenom en läs-svacka, och när han fick välja bok igår ville han helst börja om på Vitnos.

Det är ju svårt att veta vad som går hem innan man provat! Jag har för mig att det finns en bilderboksversion av Kastrullresan, det kan ju möjligen vara ett sätt att sälja in berättelsen?
 
Du menar inte böckerna om Magnus av Hans Peterson? Men de utspelar sig i Göteborg på 40-eller 50-talet. Men i en av historierna hittar han en ekorrunge som han tar hand om
och sen blir den utsläppt i Slottskogen

Jag hittade de böckerna jag pratade om, det var Barbro Lindgrens böcker om Mattias! Men tack för tipset, ska sätta upp Magnus-böckerna på prova-att-läsa-listan här, för gillar han de ena borde han gilla de andra också tänker jag :)
 
Åttaåringen har betat sig igenom hela Spejarens lärling-serien, inklusive prequel, och nu har jag reserverat de första böckerna i en annan svit av samma författare på hans önskemål - Broderband. Hungerspelen har han också hunnit läsa ut, och första boken i Jorvik kallar är läst och gillad (böcker baserade på Star Stable-spelet). Däremot har han ratat ett antal andra fantasyserier som jag lånat första boken i, så det börjar bli dags att göra en ny raid i bibliotekets fantasyhylla.

Vad har ni att rekommendera för fantasy/sci-fi, framför allt i läsålder 9-12, för någon som gillar:

Spejarens lärling
Tunnlar
Hungerspelen
Warriors

Men inte gillar:

Gregor från Ovanjord (trots liknande story som Tunnlar och samma författare som Hungerspelen :p)
Harry Potter
Wondla-böckerna

Typ...
 
Åttaåringen har betat sig igenom hela Spejarens lärling-serien, inklusive prequel, och nu har jag reserverat de första böckerna i en annan svit av samma författare på hans önskemål - Broderband. Hungerspelen har han också hunnit läsa ut, och första boken i Jorvik kallar är läst och gillad (böcker baserade på Star Stable-spelet). Däremot har han ratat ett antal andra fantasyserier som jag lånat första boken i, så det börjar bli dags att göra en ny raid i bibliotekets fantasyhylla.

Vad har ni att rekommendera för fantasy/sci-fi, framför allt i läsålder 9-12, för någon som gillar:

Spejarens lärling
Tunnlar
Hungerspelen
Warriors

Men inte gillar:

Gregor från Ovanjord (trots liknande story som Tunnlar och samma författare som Hungerspelen :p)
Harry Potter
Wondla-böckerna

Typ...
PAX
Nevermoore kanske, om det inte är för töntigt.
Artemis Fowl, en njutning för både stora och små 😍
 
Åttaåringen har betat sig igenom hela Spejarens lärling-serien, inklusive prequel, och nu har jag reserverat de första böckerna i en annan svit av samma författare på hans önskemål - Broderband. Hungerspelen har han också hunnit läsa ut, och första boken i Jorvik kallar är läst och gillad (böcker baserade på Star Stable-spelet). Däremot har han ratat ett antal andra fantasyserier som jag lånat första boken i, så det börjar bli dags att göra en ny raid i bibliotekets fantasyhylla.

Vad har ni att rekommendera för fantasy/sci-fi, framför allt i läsålder 9-12, för någon som gillar:

Spejarens lärling
Tunnlar
Hungerspelen
Warriors

Men inte gillar:

Gregor från Ovanjord (trots liknande story som Tunnlar och samma författare som Hungerspelen :p)
Harry Potter
Wondla-böckerna

Typ...
Det finns en serie av Camilla och Viveca Steen som kanske är intressant om han tycker att (nordisk) mytologi är intressant? Jag har inte läst dem själv men sett dem som lästips i en Facebookgrupp för svensklärare. De två som tipsades om där heter Djupgraven och Sjörök.
 
Nu utläst och sugen på Trolldomsakademin härnäst. Tredje Harry Potter boken hägrar (min favorit) men de har så lååånga kapitel att läsa. Och jag vet inte om det är översättningen eller originalet men den är lite hackig att läsa högt. Femböckerna är faktiskt mjukare, översättare kanske tänkte mer på högläsning förut.
Jag tror översättare fick mer tid förr för att göra ett bra jobb. Nu ska svenska upplagan komma nästan samtidigt som den engelska och då blir det inte mycket tid över till översättaren.

Måste man läsa hela kapitel? Harry Potter brukar hitta på lite av varje i ett kapitel så jag tycker det funkar att dela upp på två eller flera kvällar.
 
Det är ju svårt att veta vad som går hem innan man provat! Jag har för mig att det finns en bilderboksversion av Kastrullresan, det kan ju möjligen vara ett sätt att sälja in berättelsen?

Vi har kommit in ett flow med Kastrullresan och kommer nog läsa hela boken, om jag orkar med språket :)

Agnes Cecilia la vi tyvärr undan idag. Vilket är synd tycker jag men nu får jag läsa boken själv. Jag älskade Maria Gripe som barn. Agnes Cecilia, Skuggsn över stenbänken, Tordyveln flyger i skymningen osv, Fast då var jag kanske 10-13 år och inte åtta-nio år som barnet som jag försöker läsa för. Var någon mer som hade en Maria Gripe-period som barn?
 
Det finns ju en vad-läser-ni-tråd på Allmänt, men ärligt talat läser jag väldigt mycket mer barnböcker än vad jag hinner läsa själv! Finns det intresse för en barnversion av tråden? :) Vore kul att få lite tips också!
Sonen på 2 år fick personliga böcker nu när han fyllde år. En bok med bilder och text om när han började rida och en bok med honom och alla skotrar.
Han fullständigt älskar böckerna och vill läsa dom om och om igen så det är ett hett tips till alla småbarnsföräldrar!
 
Jag tror översättare fick mer tid förr för att göra ett bra jobb. Nu ska svenska upplagan komma nästan samtidigt som den engelska och då blir det inte mycket tid över till översättaren.

Måste man läsa hela kapitel? Harry Potter brukar hitta på lite av varje i ett kapitel så jag tycker det funkar att dela upp på två eller flera kvällar.
Det finns inga måsten :D men det finns gnälliga barn. :eek:

Det är dock inte ett problem i längden eftersom boken kommer att läsas, efter en liten paus.

Jo det är synd om översättarna nu onekligen. Och en hård nöt att knäcka, översätter man inte snabbt nog börjar folk läsa på engelska och går inte tillbaka, men översätter man för illa så börjar folk läsa på engelska och går inte tillbaka. Och får ett dåligt svengelskt språk och engelsk meningsbyggnad på svenskan :cautious: (Vem är jag att klaga jag har ju övergivit dem).
 
Senast ändrad:
Vi har kommit in ett flow med Kastrullresan och kommer nog läsa hela boken, om jag orkar med språket :)

Agnes Cecilia la vi tyvärr undan idag. Vilket är synd tycker jag men nu får jag läsa boken själv. Jag älskade Maria Gripe som barn. Agnes Cecilia, Skuggsn över stenbänken, Tordyveln flyger i skymningen osv, Fast då var jag kanske 10-13 år och inte åtta-nio år som barnet som jag försöker läsa för. Var någon mer som hade en Maria Gripe-period som barn?
Njaeej. Jag tyckte om Tordyveln flyger i skymningen och har läst den säkert fem gånger. Men mycket annat var lite för romantiskt för mig även om jag läste det.

Testa Det blåser på månen! (min favvobok som jag gapar om jämt) den kan vara ngt för 8-9 år tänker jag.
 
Barnet självt läste precis ut Gyllene skålen av Peter Gotthart, har inte testläst dem själv, säkert ngn hemsk fantasy :p av låg kvalitet. Precis som jag själv gillar!

Kan varmt rekommendera att biblioteken numera verkar sortera på genre och ålder OCH sätta små fladdermöss på skräckböckerna, små drakar på fantasy osv.

Men jag kan rekommendera Gyllene skålen böckerna eftersom de slukades ganska snabbt och vid gott mod! Inte som den besvikna explosion som blev efter Demoner i Stadshuset där jag, mormor och en väninna fick kontrolläsa för att se att det inte fanns en enda demon i hela boken, barnet= :arghh:
 
Vi har kommit in ett flow med Kastrullresan och kommer nog läsa hela boken, om jag orkar med språket :)

Agnes Cecilia la vi tyvärr undan idag. Vilket är synd tycker jag men nu får jag läsa boken själv. Jag älskade Maria Gripe som barn. Agnes Cecilia, Skuggsn över stenbänken, Tordyveln flyger i skymningen osv, Fast då var jag kanske 10-13 år och inte åtta-nio år som barnet som jag försöker läsa för. Var någon mer som hade en Maria Gripe-period som barn?

Så härligt med Kadtrullresan! Är den fortsatt uppskattad? :)
 
Sonen på 2 år fick personliga böcker nu när han fyllde år. En bok med bilder och text om när han började rida och en bok med honom och alla skotrar.
Han fullständigt älskar böckerna och vill läsa dom om och om igen så det är ett hett tips till alla småbarnsföräldrar!

Så roligt! Är det ”hemgjorda” fotoböcker typ? Jag vet ju att det finns böcker att köpa också där barnets namn sätts in i en befintlig historia också!
 
Barnet självt läste precis ut Gyllene skålen av Peter Gotthart, har inte testläst dem själv, säkert ngn hemsk fantasy :p av låg kvalitet. Precis som jag själv gillar!

Kan varmt rekommendera att biblioteken numera verkar sortera på genre och ålder OCH sätta små fladdermöss på skräckböckerna, små drakar på fantasy osv.

Men jag kan rekommendera Gyllene skålen böckerna eftersom de slukades ganska snabbt och vid gott mod! Inte som den besvikna explosion som blev efter Demoner i Stadshuset där jag, mormor och en väninna fick kontrolläsa för att se att det inte fanns en enda demon i hela boken, barnet= :arghh:

Var det avsaknaden av demoner som var problemet alltså? :)
 
Var det avsaknaden av demoner som var problemet alltså? :)
Ja, mycket stor besvikelse. Man kan ju delvis förstå det eftersom den hette "Demoner i stadshuset" samtidigt misstänker jag starkt att det faktum att den lilla draken stack utan större åthävor och utan att säga att de kunde ses igen utlöste katastrofen. En väninna läste igenom den biten och konstaterade att det var väldigt sorgligt och ganska onödigt.

De övriga hade tydligen innehållit sjöodjur osv.
 
Testa Det blåser på månen! (min favvobok som jag gapar om jämt) den kan vara ngt för 8-9 år tänker jag.

Det är många rekommenderar den boken. Vi har försökt läsa den, men jag orkade inte med språket. Sen lyssnade vi på den under en längre bilsemester och jag tyckte den var minst sagt skum. Det vore kul att höra varför den är din favvobok! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 723
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 423
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp