Slätstruken eller full av personlighet?

AnneB

Trådstartare
När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då kryper det fram i rastrådarna här att någon tycker att en viss ras är ganska tråkig, slätstruken, lite mellanmjölkspersonlighet. Vad säger ni? Finns det vissa raser där hundarna verkligen har mycket personlighet och andra raser där de är lite mer som hundar är mest ?
 
När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då kryper det fram i rastrådarna här att någon tycker att en viss ras är ganska tråkig, slätstruken, lite mellanmjölkspersonlighet. Vad säger ni? Finns det vissa raser där hundarna verkligen har mycket personlighet och andra raser där de är lite mer som hundar är mest ?
Ja och nej skulle jag säga :)
Men jag tror det egentligen beror på vad man som person klickar med?
Personligen tycker jag rätt bra om tråkiga raser då jag mest vill ha sällskap hemma och på promenaderna och träna lite smått. Då är det skönt att slippa dom där förväntansfulla ögonen som ber om mer mer mer.
 
Senast ändrad:
Jag tänker - som trådstartare i åtminstone en av de trådar som det hänvisas till - att vilka personligheter man gillar är väldigt subjektivt. Det som en tycker är en tråkig eller jobbig personlighet är för någon annan perfekt.

Vad gäller just rasbeskrivningar hos rasklubbar och så tycker jag att det närmast är standard att de försöker sälja in rasen med idel positiva ord, så det är svårt att få en rättvis bild den vägen. Därför väljer jag att söka efter mindre partiska erfarenheter på andra platser.
 
Jag tror också att det är väldigt beroende på vad man gillar. Jag tycker ju boxer har jättemycket personlighet för att de är så egensinniga, en annan person kanske föredrar en hund som är mycket mer fokuserad på föraren.
 
Jag tror också att det är väldigt beroende på vad man gillar. Jag tycker ju boxer har jättemycket personlighet för att de är så egensinniga, en annan person kanske föredrar en hund som är mycket mer fokuserad på föraren.
Fast en boxer har ju oerhört stark personlighet det måste man väl hålla med om även om man inte gillar rasen? :)
 
Jag tänker - som trådstartare i åtminstone en av de trådar som det hänvisas till - att vilka personligheter man gillar är väldigt subjektivt. Det som en tycker är en tråkig eller jobbig personlighet är för någon annan perfekt.
Jag tänkte inte så mycket på om rasen passar en själv eller inte utan mer på om vissa raser har lite mer speciell personlighet och andra raser är mer genomsnittliga.
 
Som tidigare skrivit, det beror nog på vad man tittar efter. Jag har en liten sällskapshund utan starka drifter som lätt kan avfärdas som ”vill bara vara nära och vill inte så mycket ”. Men om man ser den där lilla hunden som vill hälsa på alla barn hon ser, hoppar upp i soffan bredvid mig en främling på mitt jobb och knuffar på hen tills hen klappar, försöker hångla upp veterinären och som försöker leka med en ardenner och som numera vägrar låta mig bära henne över små vattendrag. Nog fasen har hon en personlighet.
 
. Nog fasen har hon en personlighet.
Jag tänkte inte att energinivå och drifter har med personlighet att göra. Det kan väl finnas lugna hundar med stor personlighet och aktiva hundar utan så mycket personlighet ? :) Jag undrade mest om folk upplever vissa raser som väldigt personliga och andra som mer "vanliga" i brist på bättre ord.
 
Alla hundar har givetvis en personlighet!
Vissa drag är rasbundna och andra är individuella, och en del raser har väl helt enkelt egenskaper som gör deras personligheter större och mer iögonfallande, som tar stor plats och (oftast) är extroverta. En hund man inte missar, typ som "klassens clown". Jag tänker att det framför allt är sådana som beskrivs som raser med stor och mycket personlighet.

Edit: alternativt hundar som har mycket "bestämda åsikter", som ibland gränsar till problembeteénden. Bara charmigt så länge det inte går överstyr. :angel: Vissa terriers och bullraser kan hamna här tycker jag.
 
En del hundar är väldigt stora i sin personlighet och andra är mer tillbakadragna. Jag har haft båda sorterna, och visst hade även den slätstrukna personlighet, men den märktes inte så mycket. Även nuvarande hundar har lite samma stil, där den enes personlighet tar mer plats än den andres.

Whippet är väl en typisk ras där man hittar alla sorters personlighet. Har träffat både sådana som vill ha allas blickar på sig och som tycker att livet är ett stort tivoli, men också sett dem gå igenom en BPH-bana som om de vore helt lobotomerade.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker de raser som oftast brukar beskrivas som så speciella personligheter är typ fralla och mops? Och jag brukar tycka att de är extremt trista, men det är ju förstås för att de knappt kan andas och röra sig normalt. Säkert jättehärlig personlighet som inte syns. Men många (inte på buke) verkar gilla det där att de inte orkar nånting och tycker att det är så himla charmigt?
 
Det någon tycker är tråkigt kan någon annan gilla. Vet att tibetansk spaniel har beskrivts som tråkig på buke förut - men jag gillar tibbar! De varken lyssnar, lyder eller bryr sig om vad människor tycker :laugh: Definitivt inte en ras för folk som gillar hundsport. Sen är de ju pigga och glada, när de känner för det.

Men det finns ju hundar som jag personligen skulle se som slätstrukna, intetsägande. Men det är mer individ än ras. Känner en labbe som är helt tom bakom ögonen, gör vad man frågar men utan engagemang eller glädje. Lufsar mest runt och glor… Då föredrar jag en hund som åtminstone har attityd och åsikter, även om jag inte håller med om dem :D
 
Jag skulle säga att alla djur är personligheter när man lär känna dem. Om det sen är någon man klickar med eller inte, är en annan sak.
Precis min tanke!
Jag har mer än en gång hört att vinthundar inte har någon personlighet, då av människor som inte lärt känna dem. Och alltså, det är ju väldigt typiskt vinthundar att vara fullständigt obrydda i främlingar och då framstår de ju också som extremt tråkiga. Det betyder dock inte att de inte har någon personlighet.

I höstas hamnade jag faktiskt i en rolig diskussion kring just det. Då var det en mycket(!) erfaren salukinörd som jag träffade och umgicks med då vi besökte samma vän under en veckas tid. När vi en dag tog en promenad tillsammans så blev min Ebrah plötsligt busig. Vi började busa runt, jag tränade lite tricks med henne, hon studsade och busade och sprudlade av glädje, energi och idéer. Så som hon brukar göra när vi hittar på roligheter ihop. Den erfarna personen stirrade och undrade var det där kom ifrån.

Hon hade fram till precis just då sett Ebrah som just "tråkig och slätstruken, ganska intetsägande". Och från den stunden såg personen på henne med helt andra ögon. Personen upptäckte sedan hur Ebrah med små signaler visade mig precis hur hon ville ha det med saker och ting, som hur jag ska placera kuddarna i soffan för att få henne glad :p (Japp. Hon är bortskämd.) Ebrah bara råkade se den här främlingen som ointressant och interagerade därför inte med främlingen mer än nödvändigt. Hon är också gammal nog att vara lugn och bekväm av sig, åtminstone när det är dåligt väder ute vilket det var under den här perioden. Hon har en enorm personlighet, men hon är inte lika konstant sprudlande som tex Lily. Inte lika ung som Lily heller för den delen.

Sedan har jag ju också hört, inte minst från vinthundsfolk, att motsatsen, tex retrievers, inte har någon personlighet för "De går bara runt och viftar på svansen åt allt och är konstant glada". Men självfallet skulle väl folk ha en annan åsikt om de faktiskt lärde känna hundarna. Sedan om de tycker om det eller inte, det är en annan femma.
 
Av de två raser jag har levt med, tax och engelsk springer spaniel, tycker jag att taxar tenderar att vara större personligheter. Det sätt taxen jagar på gör att den är mycket mer självständig än vad en springer spaniel är, vilket jag tror spelar in. En springer spaniel ska jobba nära sin förare och behöver inte fatta egna beslut i jakten på samma sätt som en drivande grythund. Jag upplever taxar som generellt mer kluriga och uppfinningsrika.
 
Självklart har alla en personlighet. En del är bara mer högljudda extroverter som är in your face med sin personlighet och andra lite mer lågmälda introverter. Varför skulle de klassiskt extroverta egenskaperna klassas som "mer personlighet" än de klassiskt introverta?

Sen har ju olika raser olika egenskaper som man klickar olika bra med.
 
Jag tänkte inte att energinivå och drifter har med personlighet att göra. Det kan väl finnas lugna hundar med stor personlighet och aktiva hundar utan så mycket personlighet ? :) Jag undrade mest om folk upplever vissa raser som väldigt personliga och andra som mer "vanliga" i brist på bättre ord.
Nja, hon blir ju inte lika ”stark ” i sina önskemål i och med att hon inte önskar så mycket så starkt. Hon är ju väldigt easy going generellt och i nya situationer med mycket intryck så sätter hon sig ner och säger ”hmmmmm” och defaultar till att antingen bli helt passiv och sitta och titta eller sätta ner nosen och nosa frenetiskt. Så jag kan definitivt se att hon skulle kunna beskrivas som ”slätstruken personlighet ” om det inte var för att hon också är intelligent och supersocial och mer hundkunniga än jag även påstår att hon har humor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 849
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 115
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 094
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp