Slätstruken eller full av personlighet?

Jag tänker att alla hundar har personlighet, men det är lättare att se personligheten i raser man är väl bekant med. I raser man enbart har ytlig kontakt med är det lättare att tycka "alla är likadana", eftersom de rastypiska egenskaperna överskuggar den individuella personligheten. Sen beror det ju på vad man menar med personlighet - en del individer sticker ut mer och är väldigt tydliga med vad de tycker och tänker, andra är svårare att läsa och kommunicera med om man inte känner dem väl.
 
Det hade varit intressant att träffa dina med tanke på hur du beskriver dem. Jag har träffat några och alla har varit extremt skälliga och det jag kallar tröga, som typisk sällskapsras liksom. Fast personlighet hade de ju.
Jag har från samma uppfödare och linjer som @Malibu_Stacy och hennes är inte heller några gapstarar vad jag vet. Även uppfödaren finns här på Buke men jag vill inte outa hen eftersom jag inte vet hur hen ställer sig till det.
Min gamla är dock från ett helt annat ställe.

Ds är verkligen ingen trög ras utan kan presentera riktigt bra inom både NW, agilliy, rallylydnad och viltspår🙂
 
Jag har från samma uppfödare och linjer som @Malibu_Stacy och hennes är inte heller några gapstarar vad jag vet. Även uppfödaren finns här på Buke men jag vill inte outa hen eftersom jag inte vet hur hen ställer sig till det.
Min gamla är dock från ett helt annat ställe.

Ds är verkligen ingen trög ras utan kan presentera riktigt bra inom både NW, agilliy, rallylydnad och viltspår🙂
@Nepenthe

Tröga skulle jag verkligen inte kalla dom! Har nu tre hundar som inte alls är släkt, en import, en från import-föräldrar och en svensk/finsk. Alla är lättlärda och älskar att jobba, tränar och tävlar.
Min senaste Speja som är från utländska linjer på både moder och faderns sida, är dock gaphals deluxe. Hon är reaktiv (ej aggressiv) mot andra hundar och vi jobbar med det varje dag och det blir bättre och bättre. Hon har dock alla andra kvaliteter jag vill ha i en tävlingshund så jag har överseende, och det fungerar fint att träna med andra hundar i närheten. En perfekt hund finns inte även om jag såklart önskar att hon kunde vara tyst som mina andra när vi passerar hundar 😅
 
@Nepenthe

Tröga skulle jag verkligen inte kalla dom! Har nu tre hundar som inte alls är släkt, en import, en från import-föräldrar och en svensk/finsk. Alla är lättlärda och älskar att jobba, tränar och tävlar.
Min senaste Speja som är från utländska linjer på både moder och faderns sida, är dock gaphals deluxe. Hon är reaktiv (ej aggressiv) mot andra hundar och vi jobbar med det varje dag och det blir bättre och bättre. Hon har dock alla andra kvaliteter jag vill ha i en tävlingshund så jag har överseende, och det fungerar fint att träna med andra hundar i närheten. En perfekt hund finns inte även om jag såklart önskar att hon kunde vara tyst som mina andra när vi passerar hundar 😅
Wally undrar jag om hon ens har stämband. Jo, hon kan skälla på hundar ibland, för hon blir ivrig och vill fram.
Men annars skäller hon inte ens när det ringer på dörren eller kommer gäster :p
När hon var valp kunde hon huffa lite när hon var ute på tomten och kikade på förbipasserande. Men det la hon snabbt av med när hon såg att Frasse inte brydde sig.
 
Wally undrar jag om hon ens har stämband. Jo, hon kan skälla på hundar ibland, för hon blir ivrig och vill fram.
Men annars skäller hon inte ens när det ringer på dörren eller kommer gäster :p
När hon var valp kunde hon huffa lite när hon var ute på tomten och kikade på förbipasserande. Men det la hon snabbt av med när hon såg att Frasse inte brydde sig.
Vi har en av valparna från senaste kullen (Lexi-Nilo) hemma sedan 2 veckor tills hon hittar ett hem, och jag har inte hört henne skälla en enda gång, inte ens ute när Speja kan dra igång eller någon ringer på dörren 😄 Min pappas som är ett barnbarn till Dahlia (från samma uppfödare) är också en helt tyst herre!
 
Jag har från samma uppfödare och linjer som @Malibu_Stacy och hennes är inte heller några gapstarar vad jag vet. Även uppfödaren finns här på Buke men jag vill inte outa hen eftersom jag inte vet hur hen ställer sig till det.
Min gamla är dock från ett helt annat ställe.

Ds är verkligen ingen trög ras utan kan presentera riktigt bra inom både NW, agilliy, rallylydnad och viltspår🙂
Jo, jag har ju sett hur du beskriver dina därav att det har varit spännande att träffa eftersom de jag träffat inte alls varit som du beskriver dina 🙂.

Rallylydnad och NW känns som de flesta raser kan prestera bra inom?
 
IMG_4942.jpeg

Min ras kan nog inte kallas slätstruken iaf 🤪 De hörs och syns, även om det naturligtvis finns variation inom rasen. Vi har fem, och de har olika personligheter, men ingen av dem tar man där man sätter dem, om man säger så 😂
 
Jo, jag har ju sett hur du beskriver dina därav att det har varit spännande att träffa eftersom de jag träffat inte alls varit som du beskriver dina 🙂.

Rallylydnad och NW känns som de flesta raser kan prestera bra inom?
Bor du i närheten av Göteborg så får du gärna träffa dem.

De är ju inte avlade för ett specifikt arbete utan är allround så därför hamnar de inte heller på toppen av tävlingsprestation om man ska se till rasen generenllt. På individnivå finns undantag. Det finns de som utmärker sig också.
 
Bor du i närheten av Göteborg så får du gärna träffa dem.

De är ju inte avlade för ett specifikt arbete utan är allround så därför hamnar de inte heller på toppen av tävlingsprestation om man ska se till rasen generenllt. På individnivå finns undantag. Det finns de som utmärker sig också.
Nej jag bor jättelångt bort, tror inte nån av bukes dvärgschnauzrar finns i närheten (Jämtland)? Men det hade varit kul.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 843
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 091
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp