Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis läst Barnet av Fiona Barton. På en byggarbetsplats hittas ett barnskelett. Fyndet kommer att påverka framför allt tre olika kvinnor. Man får följa dem och så nystas en tragisk historia upp - mycket mer komplicerad än vad man tror i början.

Boken är välskriven och fyndig (jag blev dock inte helt överraskad av upplösningen) och rekommenderas som sommarläsning. Deckare men ändå inte, det mesta "detektivarbetet" sköts av en av kvinnorna, en journalist.
 
Släpp ingen jävel över bron av Alexander Cavalieratos. En slags kärleksroman, Stockholm före andra världskriget, om de svenska uppsamlingslägren där vänsterfolk fängslades, om en osäker huvudperson och ett rätt ojuste relationsdrama. Ganska svulstiga miljöbeskrivningar. Kan rekommenderas för den som har extratid på soffan/stranden i sommar!
 
Jag har precis läst Barnet av Fiona Barton. På en byggarbetsplats hittas ett barnskelett. Fyndet kommer att påverka framför allt tre olika kvinnor. Man får följa dem och så nystas en tragisk historia upp - mycket mer komplicerad än vad man tror i början.

Boken är välskriven och fyndig (jag blev dock inte helt överraskad av upplösningen) och rekommenderas som sommarläsning. Deckare men ändå inte, det mesta "detektivarbetet" sköts av en av kvinnorna, en journalist.
Intressant! Jag har läst The Widow av samma författare och var inte överdrivet imponerad, men jag blev ändå av någon anledning nyfiken på att läsa mer av henne. Ska sätta upp Barnet på min Goodreads-lista nu!
 
Intressant! Jag har läst The Widow av samma författare och var inte överdrivet imponerad, men jag blev ändå av någon anledning nyfiken på att läsa mer av henne. Ska sätta upp Barnet på min Goodreads-lista nu!
Jag känner precis samma angående både änkan och barnet! Har barnet i min bokhylla på Storytel så tänker att jag ska lyssna på den snart :)
 
Blev klar med Skämmerskans dotter idag och jag gillade den! Inte någon typisk fantasy där en kan räkna ut hela handlingen med lilltån (även om den är lite förutaägbar). Intressanta karaktärer (kanske något korkade!) och intressanta förmågor där de tre/fyra coolaste är kvinnor! Dessutom så saknade boken en krystad kärlekstwist vilket jag är evinnerligt tacksam över! Insåg också att det gjorts en dansk film av boken som jag nog väldigt gärna vill se för en kan ju hoppas att dom gjort boken rättvisa! :)

Den twisten saknade dock inte Ett hov av taggar och rosor som jag också blev klar med idag. Alltså det är en helt okej underhållning och jag kommer säkert läsa vidare bara för att få veta vad som händer på slutet, men typ hela boken är egentligen bara omskrivning av andra berättelser (och inte på ett särskilt subtilt sätt)
dels är det ju så otroligt mycket snott från Skönheten och odjuret att det är pinsamt. Alltså verkligen uppenbart med ”den fule besten” som ska älskas av en vacker tjej, förbannelser, tjänare som passar upp medans hon är fast i hans hus yada yada yada. Dessutom är det flera gånger i boken som iaf jag tänker ”det här har jag läst förut” även om jag har svårare att spika exakt vilken bok/saga det är snott ifrån. :down:
 
Glöm inte att låsa - Elizabeth Haynes. Handlar om en tjej som träffar dröm-mannen som visar sig vara både våldsam och manipulerande. Man får följa henne "före" och "efter"; historierna berättas parallellt och det hela är riktigt spännande!

Där gryningen dröjer - Anna Lihammer. Tredje boken om Carl Hell och Maria Gustavsson utspelar sig 1936. Mot bakgrund av Berlin-OS skildras den framväxande nazismen i Sverige på ett trovärdigt (och otäckt) vis, och det finns förstås paralleller med det som hände i Almedalen i år. Mordhistorien har dessutom sina rötter i en misslyckad expedition till Arktis. Väldigt välskriven bok, precis som de tidigare tvp.

Tragedi på en lantkyrkogård - Maria Lang. Läser om av nostalgiska skäl. Småputtrigt mysigt à la Agatha Christie.
 
Ända in i märgen av Annika Taesler
En gripande självbiografi. Gjorde mig ledsen och arg kring hur hon blivit bemött, och tankefull och reflekterande.
 
Jag har lyssnat på ett stort antal ljudböcker på sistone, men inga direkt varken höjdpunkter eller lågvattenmärken så jag lämnar dem därhän.

Först ut i min semesterläsning är Morden på Mangle Street av M.R.G. Kasasian. Utspelar sig i London 1882, konstigt skriven deckare i Sherlock Holmes-stil. Nu är jag bara en tredjedel in i den, men den är lätt att läsa men jag irriterar mig på kvinnosynen i den. Ja, den utspelar sig på 1800-talet, men...

Men ni måste förstå, min kära flicka, att ett ungt flickhjärtas nyckfulla svängningar inte har mycket att sätta emot den manliga hjärnans ovedersägliga logik och inträngande klarsynthet.

Det ska bli intressant att se om hon sätter gubbarna på plats.
 
Mera nostalgi - Inga flera mord! av Maria Lang. Fortsatt pluttrigt och lite försök till upphottning genom lite antydningar om sexuell aktivitet.:D
 
Först ut i min semesterläsning är Morden på Mangle Street av M.R.G. Kasasian. Utspelar sig i London 1882, konstigt skriven deckare i Sherlock Holmes-stil. Nu är jag bara en tredjedel in i den, men den är lätt att läsa men jag irriterar mig på kvinnosynen i den. Ja, den utspelar sig på 1800-talet, men...
Den har jag också läst och jag avskydde den :o Har för mig att det var just kvinnosynen som jag fick nog av tillslut :down:
 
Jag har också lyssnat på Gustav III checkar in, en Storytel Original av Christian Holmqvist. En totalt skruvad historia om att Gustav III har legat nedsövd i en kattvind i gamla stan i 273 år och vaknar 2015. Underhållande, jag fnissade högt flera ggr! Men inget litterärt mästerverk direkt ;) men avslappnande lyssning :up:
 
Jag fortsätter med min y/a-fantasy och är nu på sista boken i Selection-serien av Kiera Cass. De första tre böckerna är underbara, väldigt Hunger Games möter the Bachelor. En oväntat bra kombo där författaren verkligen gör en riktigt bra build-up!
 
Jag fortsätter med min y/a-fantasy och är nu på sista boken i Selection-serien av Kiera Cass. De första tre böckerna är underbara, väldigt Hunger Games möter the Bachelor. En oväntat bra kombo där författaren verkligen gör en riktigt bra build-up!
Älskar verkligen den här tråden eftersom det är så intressant att se hur olika en kan tycka om samma bok. Jag har rätt stora problem med den serien, sä funderar på om vi läst samma böcker :D
 
Har lyssnat på Skuggans lag och Nattstad av Simon Häggström. Handlar om prostitution och tidvis är var det ganska tungt att lyssna. Men dom var väldigt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 656
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 953
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp