Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
En ny bekantskao: Eva Dolan. Boken heter Long way home och kan närmast beskrivas som en polisroman, "British noir". Brottsutredarna arbetar bland östeuropeiska illegala invandrare, många offer för trafficking. Smutsigt, eländigt, hopplöst... välskrivet; riktigt bra om man orkar med det svarta.
 
Här just läst ut Carolines arv av Katherine Webb. Handlar om två systrar som får ärva en herrgård när deras mormor dör. De har tillbringat somrarna där som barn, fram tills att deras kusin försvinner. I boken får man följa den yngre systerns försök att utröna sanningen, parallellt med deras gammelmormors historia.

Boken var ok, inget mästerverk, men ok. Nackdelen, för mig, var de extremt långa kapitlen. Jag har svårt att avbryta läsningen mitt i ett kapitel, men när de är 60-80 sidor långa blir jag ju tvungen. :laugh:
 
Jag har lyssnat på ett stort antal ljudböcker på sistone, men inga direkt varken höjdpunkter eller lågvattenmärken så jag lämnar dem därhän.

Först ut i min semesterläsning är Morden på Mangle Street av M.R.G. Kasasian. Utspelar sig i London 1882, konstigt skriven deckare i Sherlock Holmes-stil. Nu är jag bara en tredjedel in i den, men den är lätt att läsa men jag irriterar mig på kvinnosynen i den. Ja, den utspelar sig på 1800-talet, men...



Det ska bli intressant att se om hon sätter gubbarna på plats.
Ajdå, jag som precis lånade den från biblioteket :o gillar Sherlock Holmes och tyckte den verkade lovande. Få se vad jag tycker om den sen.
 
Lyssnade klart på Nej och åter nej i natt. Alltså den är ju väldigt bra skriven och intressant men fy farao vad jag avskydde två av huvudpersonerna. Så det är svårt att gilla boken pga persongalleriet samtidigt gillade jag den väldigt mycket. Antar att det är väldigt bra författarskap att framkalla sådana känslor :D
Vilka ogillade du?
 
Vilka ogillade du?
I först hand avskydde jag verkligen Jan
alltså han var ett sånt mähä och en typisk osympatisk man som inte orkar ta ansvar för sig själv. Tycker inte om sådana män i verkligheten och även om Jan porträtteras bra så klarar jag verkligen inte av beteendet!

Var inte helt imponerad av Hanne heller till och från
jag tyckte Hanne, i avsnitten där hon spionerade på och var besatt av sitt ex, hade rätt många likheter med Ester Nilsson :o :|

Ingrid gillade jag dock!
 
Jag läser en tonårsbok Det borde finnas regler av Lina Arvidsson och får krupp på hur personerna talar och "tänker". Jag har själv barn i den åldern som huvudpersonen och har jobbat i högstadiet under vårterminen och jag känner inte att det liknar deras sätt att vara. För mig känns det mest som en vuxen som försöker låta som en tonåring men helt missar poängen. Det finns dessutom ingen logik i de vuxnas agerande, en förälder beskrivs som överbeskyddande för att i nästa del släppa iväg en 15 åring med en okänd 40 årig man på en weekendresa till Köpenhamn???
 
I först hand avskydde jag verkligen Jan

Var inte helt imponerad av Hanne heller till och från
jag tyckte Hanne, i avsnitten där hon spionerade på och var besatt av sitt ex, hade rätt många likheter med Ester Nilsson :o :|

Ingrid gillade jag dock!
Jag gillade inte heller direkt Jan och Hanne, men jag avskydde dem inte heller. Ingrid gillade jag också betydligt bättre. Jag är alltid lite fascinerad eller nåt, när kvinnor blir så där "egna" i böcker. Som när hon sover i bilen. Det blir så tydligt rimligt för henne, och rätt oroväckande för alla andra. Jag tror nog att jag själv blir egen på något liknande vis vad det lider. Det både roar och skrämmer mig. Som nu, när jag häckar ensam på landet och cyklar vart jag än ska. Jag är kanske redan egen?
 
Sträckläste Tysta rop och den var helt okej. Alltså, den var en väldigt bra sommardeckare - spännande, lättläst och ett mord en fastnar i. Men något litterärt mästerverk var det inte samt att det fanns en hel del som störde mig. Men ja, perfekt sommarläsning :D

Är ovkså i slutet på Barnet av Fiona Barton. Gillar den verkligen! Väldigt spännande och bra inläsning som gjorde att jag fastnade och bara ville lyssna i flera timmar i sträck :)
 
Har precis lyssnat klart på serien om syskonen på Lövberga som jag fick tips om här i tråden. Stort tack för det tipset, det var precis den typen av böcker jag var ute efter! :up: Utspelar sig i Sverige på 1600-talet. Jag gillade uppläsaren med.

Jobbigt bara när man slukat en så bra serie, vad ska jag lyssna på nu.... Känns alldeles tomt :p
 
Börjat på en annan bok av Eva Dolan. "Tell no tales" heter den och är också en "Fenlands noir" som den förra, med samma poliser i huvudrollen. Det som gladde mig var att Denise Mina, en författare som jag gillar jättemycket, rekommenderar den här boken. Stilen påminner faktiskt lite om hennes böcker. Det är liksom inte brottet som är huvudsaken utan samhällsskildringen. Det är mycket långt från Midsomer Murders, kan jag säga!
 
Jag har precis matat mig igenom tre säsonger av "Virus" (ett Storytel original) och upplever som en slags inre kris varje gång jag lyssnar. Korrekturläser man inte innan man börjar inspelningen av ljudboken?! Är det okej att man ibland misshandlar det svenska språket så till den milda grad att meningarna innehåller syftningsfel och är nästintill oigenkänneliga? Ibland får jag även känslan av att författaren gärna vill förklara varenda känsla, tanke och impuls som går igenom alla hans stackars (starka men så oändligt sköra och trasiga) kvinnliga huvudrollers huvuden på ett rätt schablonartat sätt. Det finns verkligen inget som är subtilt med detta, och för det mesta gör det texten lite platt.
Men så ibland blixtrar det till lite, och jag förlåter allt och fortsätter lyssna. :grin:
 
Jag har läst München av Robert Harris och Binas historia av Maja Lunde. Den första välskriven och läsvärd särskilt om man som jag är intresserad av andra världskriget. Binas historia var en fantastisk läsupplevelse. Sorglig och skrämmande men också vacker och hoppfull.
Nu läser jag Tjänarinnans berättelse.
 
Jag har läst München av Robert Harris och Binas historia av Maja Lunde. Den första välskriven och läsvärd särskilt om man som jag är intresserad av andra världskriget. Binas historia var en fantastisk läsupplevelse. Sorglig och skrämmande men också vacker och hoppfull.
Nu läser jag Tjänarinnans berättelse.
jag tänkte först att München hörde ihop med filmen som har samma namn men fick inte ihop åren :o :D Sen fattade jag att det inte var samma!
 
Det var länge sedan jag blev kär i en bok men nu har det hänt! Vera av Anne Swärd. 67 sidor in och jag har fallit pladask. Vill nästan inte läsa mer för då kommer den ta slut..
 
Påbörjade En sommar i Brighton av Lucy Diamond som ny ljudbok. Jag klarade 10 minuter, sen fick jag nog av huvudpersonen :o alltså, jag klarar bara inte av böcker som cementerat att en ska vakta sin partner och att om partnern åker iväg så bör en oroa sig över frestelser :grin: Så nej, tack men nej tack kände jag.

Det blev istället Döden på en blek häst som efter 30 minuter iaf inte är outhärdlig :up: :D
 
Påbörjade En sommar i Brighton av Lucy Diamond som ny ljudbok. Jag klarade 10 minuter, sen fick jag nog av huvudpersonen :o alltså, jag klarar bara inte av böcker som cementerat att en ska vakta sin partner och att om partnern åker iväg så bör en oroa sig över frestelser :grin: Så nej, tack men nej tack kände jag.

Det blev istället Döden på en blek häst som efter 30 minuter iaf inte är outhärdlig :up::D
Hm då plockar jag bort den från min läslista då, jag på precis till den och tänkte att det var lämplig sommarläsning :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 204
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
783
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 967
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp