Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

Sv: Vad ligger era hästar på i mj och smrp?

cirkus 65 MJ, 392 smrp

arabkorsning, 5 år, tränas ca 5 dagar i veckan, varierad träning.

Jag har precis lärt mig att räkna detta:idea:
Min häst är korsning hbl/welsh runt 150 cm hög snart 4 år, vikten bör ligga runt 350-400 kg, normal hull men tror dock att hon gått ner lite:crazy:
Rids ca 3 dagar i veckan.

Mj= 66
Smrp= 360
Kvot på 5.45

Lite låg kvot.

fullblodsvalack, 7 år, 164 cm, vikt 550 kg, lätt träning

120 MJ, 850 smb rp

KL

Fjording/islandkorsning, valack, 138 cm och ca 430 kg. Mycket lättfödd. Rids ca 6 h/vecka mest i skog och mark.

För tillfället:
42,2 Mj
344,8 g Smbrp
Får inget kraftfoder, enbart grovfoder, med alldeles för bra värden för en sån häst. Måste ner lite till i vikt innan sommaren!

min är en fbl/vbl/hbl val på 7 år som är tunn och svår att hålla i hull. går inte upp lika mycket som jag skulle vilja.
under igångsättning efter vila.

får i dagsläget 687 smbrp och 100.22 mj kvot 6.9

tror ni det kan vara för lågt? enligt alla tabeller är det för mkt..men nu när jag ser vad vissa av er andra ger blir man ju lite misstänksam...
kankse han behöver ännu mera..

Upd. I år blev det:

Nordissto, 23 år gammal, skrittas bara för tillfället men i vanliga fall promenadrids hon med trav och lite galopp.

77 MJ, 685 g smrp.
Från bara höet.

Fullblodssto 4 år, ca 500 kg. Rids ganska normalt.

MJ: 93
Smrp: 606
Kvot ca 6,5

Har nyligen börjat med detta men tror nog det ska funka bra.

*KL*

Fullblodsvalack, 14 år. Mycket lätt arbete än så länge ('lull'). Svårfödd, bör inte tappa minsta lilla. 120 MJ, kvot på drygt 8.

Welshponny, 2 år. Larvar i hagen, lättfödd och för trind, får för mkt MJ men kan ju inte svälta honom.
50 MJ, kvot på 8,6 (från hösilaget).

tror ni det kan vara för lågt? enligt alla tabeller är det för mkt..men nu när jag ser vad vissa av er andra ger blir man ju lite misstänksam... kankse han behöver ännu mera..[/QUOTE skrev:
Är hästen för smal behöver du höja energin ytterligare. Hästen är i lagom hull när energgivan är lagom. Tabeller är tabeller och ger bara ett riktvärde för "normalhästen" (som sällan existerar)

höja energin? inte proteinet?
jag som gjort allt får att bara höja proteinet..
han är tok pigg.. och för tunn...

Är hon tunn så behöver hon garanterat mer MJ energi. Eventuellt även protein, men en kvot på 7 borde räcka. Ett översktt på protein kommer bara omvandlas till energi, vilket är ett dyrt sett att ge hästen de MJ den behöver.

korsningssto (varmblodstravare/Dölehäst/Paint)
9 år. ca 163 cm hög. kraftig och väldigt lättfödd.
Lätt arbete

MJ 64
SmRP 415

Kvot = 6,5 Hon äter hö och betfor

Senast ändrad:

men om jag skall få en kvot på 7 måste jag ge ännu mera protein och ännu mera mj..
han får i dags läget 687 smbrp och 100.22 mj kvot 6.9
höjer jag mj så sjunker ju kvoten..

eller är det bara osm som är ute och cyklar i mina tankar..?

om fodermedlet du ger mer av har en kvot på 7 eller högre kommer inte din kvot att sjunka.

Om hästen är svårfödd och tunn tycker jag helt klart att du ska öka på energigivan med minst 10 MJ och se till att proteinkvoten ligger på över 6,5.

den kan ju vara smal och tunn, då behöver dom mer energi så dom får upp hullet, men dom kan även vara bukiga och inte ha någon överlinje och ha tappat muskler, galnslösa i pälsen mm, då har dom proteinbrist, då behövs det mer protein istället...

Halvblod, 3 år, valack, ca 700 kg, 172 cm i manken, normalt hull, går på lösdrift, aktiveras ca var 4:e dag får följande värden;

114,8 MJ
752,5 Smb rp

Kvot= 6,55

Min islandskille ligger på:
MJ ca 70
smrp ca 490g
Kvot 7,0
(10år, ca 144cm, ca 400kg, lagom hull och tränas oftast 6 dagar/vecka 1-1½ timme per gång)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
892
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
624
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka