Sv: Vad MÅSTE en hund kunna stå ut med?!
Jag har inga egna barn men däremot syskonbarn som vi träffar lite då och då. Min uppgift som hundägare är att se till att hunden ALDRIG hamnar i en situation där den måste säga i från.
När vi är hemma hos syrran (eller hon hos mig) gäller den enkla regeln "Rör inte hundarna". Dom får klappa på hundarna om dom frågar mig först så att jag kan "hålla koll" på att allt går rätt till både från hundarnas och barnens sida.
Jag kan också välja att lägga hundarna i ett eget rum och då är det strikt förbjudet för barnen att gå in där. Kanske har syrran ovanligt snälla barn men det har aldrig varit några problem för dom att förstå mina regler
Jag skulle aldrig tillåta att min hund sattes i en situation där den tills slut måste säga i från. Jag hade sett till att barnet lämnade hunden ifred. Regeln "skyll dig själv" kan leda till skador på barnet om man har otur och med ännu mer otur lärde sig hunden att bita/nafsa i från är ett bra sätt att använda sig av.
Jag har inga egna barn men däremot syskonbarn som vi träffar lite då och då. Min uppgift som hundägare är att se till att hunden ALDRIG hamnar i en situation där den måste säga i från.
När vi är hemma hos syrran (eller hon hos mig) gäller den enkla regeln "Rör inte hundarna". Dom får klappa på hundarna om dom frågar mig först så att jag kan "hålla koll" på att allt går rätt till både från hundarnas och barnens sida.
Jag kan också välja att lägga hundarna i ett eget rum och då är det strikt förbjudet för barnen att gå in där. Kanske har syrran ovanligt snälla barn men det har aldrig varit några problem för dom att förstå mina regler
Om Sebbe vill mysa eller leka, och hundarna inte vill - så går dom undan. Skulle han inte respektera det så lägger jag mig i även där, men han vet att policyn "Skyll dig själv" existerar i detta hus. Är han dum eller jobbig mot hundarna, och inte slutar om dom säger ifrån - så vet han om att dom KAN bitas eller morra´, det vet han att alla hundar kan göra.
Min äldsta sade ifrån i höstas. Sebbe hade försökt att ta hans ben, trots att han vet om att man aldrig får röra hundarnas saker när dom används. Nåväl, Benjamin hade varnat och jag hade tagit honom därifrån upprepat antal gånger. Till slut morrade hunden och visade tänderna, och jag tog honom därifrån ännu en gång och förklarade att nu berättade hunden att han är arg på dig, och att du måste sluta. Tre sekunder senare var han där igen, stoppade fingrarna rakt in i munnen och skulle gräva ut benet. Benjamin morrade, nafsade till i ena fingret, det blev ett rivmärke och Sebbe började att gråta. Detta var för ungefär 6 mån sedan, och han har aldrig någonsin försökt att ta ett ben eller en leksak av hundarna igen, utan förklarar för mig om jag gör det att hundarna faktiskt kan bli arga då!
Jag skulle aldrig tillåta att min hund sattes i en situation där den tills slut måste säga i från. Jag hade sett till att barnet lämnade hunden ifred. Regeln "skyll dig själv" kan leda till skador på barnet om man har otur och med ännu mer otur lärde sig hunden att bita/nafsa i från är ett bra sätt att använda sig av.