Vad MÅSTE en hund kunna stå ut med?!

Sv: Vad MÅSTE en hund kunna stå ut med?!

Jag har inte heller egna barn, men har ju syskonbarn vi träffar rätt ofta hemma hos våra föräldrar.
Eftersom vi inte riktigt värderar hundar likadant, jag och min familj, så vet jag att ifall barnen skulle vara för "på" och min hund skulle markera, skulle det inte ge glada miner hos resten av familjen, så därför har jag alltid uppsikt över barn o hund och har satt ganska hårda regler för båda parter.

Jag tycker att en hund ska ju såklart lämna barnen ifred om den inte blivit provocerad, men fattar inte varför det är mer tillåtet för barn att säga ifrån till en hund som hoppar mot dem, än det är för en hund att säga ifrån till ett barn som drar den i öronen.

Om hunden får mycket slag, dragningar m.m från en unge utan att ägaren/ungens mamma gör något och bara låter det ske så har en hund rätt till att markera genom att morra; jag skulle personligen heller inte bry sig om den skulle hugga i luften för det borde vara ett "wake-up-call".

En hund ska inte behöva tåla en sådan behandling av en unge vars lama mamma inte gör ett skit. En unge dör inte av att få en strängare tillsägelse om den inte lyssnar på mammans ynkliga "nej".

Min syster har en hund samt 3 barn. Den äldsta är aningens bortskämd och kan slå till när hon inte får som hon vill. Det var en gång som jag var hos dom, hon fick inte ha på sig de kläderna hon ville för sin pappa och slog hunden framför mina ögon; självklart säger jag till barnet att sätta sig i trappan, lugna ner sig och sedan säga förlåt till hunden (inte för att hunden kanske bryr sig om ett förlåt - men barnet vet iaf att sin aggresivitet på hunden - som inte gjort något alls). Pappan säger då till mig:
-Äh, det är ju bara en hund.
Varpå jag svarade:
-Jag vet att du hatar hunden, och jag ogillar barn.. visst; jag kan ta o slå alla barn för att "de är ju bara barn". (nu har jag dock blivit lite mer barnvänlig och lärt mig att barn inte är äckliga, vissa är faktiskt t.o.m charmiga :p)

Pappan fick sig en tankeställare och nu låter han inte barnen behandla hunden som de vill.

En hund i en barnfamilj ska inte behöva tåla att bli behandlad så. De ska bli behandlade med respekt så som föräldrar behandlar sina barn med respekt.

Jag tycker att en hund ska ju såklart lämna barnen ifred om den inte blivit provocerad, men fattar inte varför det är mer tillåtet för barn att säga ifrån till en hund som hoppar mot dem, än det är för en hund att säga ifrån till ett barn som drar den i öronen.

Jag tror att folk ofta glömmer bort vad en hund är, att hundarna tillskrivs mänskligt intellekt och konsekvenstänkande som de inte besitter och därmed är det öppet för problem. De glömmer att det är ett djur som reagerar och "resonerar" med hjälp av instinkter och inte logiskt tänkande. De tycker att hunden ska förstå att det är ett litet barn och tänker inte/förstår inte/vet inte att hunden inte tänker i storleksförhållanden.

Nej en hund ska inte tåla allt var ett barn gör.

Jobbar som dagmamma, jag och min kollega jobbar tillsammans i en lokal där vi har 16 barn i åldrarna 1-7 år, mina tre vinthundar och hennes rottiskorsning.

Hundarna har sina platser där dom är fredade, barnen får inte vara där och störa hundarna, är däremot hundarna inne i barnens lekrum för dom tåla lite mera, men det accepteras inte att barnen är elaka mot hundarna och dom vet mycket väl om att hundarna kan morra om dom är för mycket på eller smälla med käftarna. Och många gånger går hundarna in till barnen och ligger och tuggar på sina märgben utan att det hänt något.

Samtidigt dra dom ju nytta av varandra, fyra hundar under bordet vid lunchen och det har ju barnen lärt sig snabbt att orkar man inte äta upp så kan man ju tappa ner det på golvet. Viper har till och med lärt sig att med sin långa nos kan man försiktig stoppa ner den i fickan på haklapparna och sno maten där om man inte är med.

Det har aldrig hänt att något barn blivit biten eller fått någon rispa av hundarna, däremot har vi ett gäng barn som respekterar hundar, och inte bara våra.

Föräldrarna får information om vad som gäller och vad som kan hända om barnen är lite för tuffa på hundarna, ingen förälder har protesterat mot det, utan snarare, att då får väl barnet skylla sig själv om man inte låter hunden vara ifred.

Så ömsesidig respekt tycker jag att man kan kräva

Nej absolut inte, hunden är en familjemedlem som ska respekteras och få lugn och ro. Jag håller starkt på att om man ska ha hund när det finns små barn så är det vuxnas ansvar att passa barnet i början när det är litet för att sen lära det respektera hunden/djuret och visa vänligt men bestämt vad som är ok eller ej. Finns inget värre än att komma hem till en familj där barnen får göra precis som dom vill, lugga, sparka, kasta sig över, dra i svans, ta benet osv. Det får mig illamående och jag tycker synd om hunden. Barn kan vara grymma men det handlar säkert om att de inte fått lära sig vad som är ok eller ej. Små barn kan ju ha svårt att förstå att saker gör ont.

Vad säger ni?

Skall en hund behöva stå ut med ALLT bara för att den bor i en barnfamilj?

/Swat

Jag tycker såhär.

Hundar ska inte bitas, framför allt inte barn.
MEN, där tycker jag att ägarna ska se till att lära små barn från början att vara försiktiga, vad man kan & inte kan göra mot ett djur (som faktiskt inte förstår allt vi gör mot dom, där ser vi såväl hästar som hundar som är fruktansvärt snälla bara ändå med tanke på vilka krafter som ligger bakom dessa djur).
Ja, ömsesidig respekt.

Det där filmklippet gjorde mig fundersam.
Var är de vuxna? Filmar. Filmar?!
Visst, barnet är litet, men man måste ju faktiskt börja någonstans.
Nu tyckte inte jag att det egentligen såg så brutalt ut, men frågan är vad hunden ser & uppfattar det & vad vi ser & uppfattar. Nu gjorde den ju som sagt ingenting & såg inte speciellt illa berörd ut, men som sagt, jag tycker man ska visa från början hur saker & ting ska gå till.

Nej en hund ska inte tåla allt var ett barn gör.

Jobbar som dagmamma, jag och min kollega jobbar tillsammans i en lokal där vi har 16 barn i åldrarna 1-7 år, mina tre vinthundar och hennes rottiskorsning.

Hundarna har sina platser där dom är fredade, barnen får inte vara där och störa hundarna, är däremot hundarna inne i barnens lekrum för dom tåla lite mera, men det accepteras inte att barnen är elaka mot hundarna och dom vet mycket väl om att hundarna kan morra om dom är för mycket på eller smälla med käftarna. Och många gånger går hundarna in till barnen och ligger och tuggar på sina märgben utan att det hänt något.

Samtidigt dra dom ju nytta av varandra, fyra hundar under bordet vid lunchen och det har ju barnen lärt sig snabbt att orkar man inte äta upp så kan man ju tappa ner det på golvet. Viper har till och med lärt sig att med sin långa nos kan man försiktig stoppa ner den i fickan på haklapparna och sno maten där om man inte är med.

Det har aldrig hänt att något barn blivit biten eller fått någon rispa av hundarna, däremot har vi ett gäng barn som respekterar hundar, och inte bara våra.

Föräldrarna får information om vad som gäller och vad som kan hända om barnen är lite för tuffa på hundarna, ingen förälder har protesterat mot det, utan snarare, att då får väl barnet skylla sig själv om man inte låter hunden vara ifred.

Så ömsesidig respekt tycker jag att man kan kräva

Helt OT, men 16 barn och fyra hundar på bara två vuxna låter väldigt mycket. Blir det inte väldigt rörigt?

Lite OT, men 1 personal på 8 barn räknas absolut inte som mycket inom barnomrsorgen i alla fall.

Min syster har jobbat på förskola, och där hade dom 30 barn på 1 fröken. Ansågs fullt normalt..

Precis som jag skrivit i tråden på Föräldrar så tillåter jag inget mot mina hundar. Okej om man råkar snubbla över hunden eller trampa på tassen av misstag. Men om ett barn är elak mot hunden med vilje så får barnet skylla sig själv. Jag kommer säga ifrån skarpt. Mina djur respekterar man, precis som man respekterar andra familjemedlemmar och inte slår varandra. Upprepas beteendet och hunden tillslut ledsnar så får barnet ta konsekvensen, att hunden kommer säga ifrån på sitt sätt (beror på hur långt det gått om det morras eller tillslut hunden nyper) och barnet kommer inte få vara mer med hunden alls.
Kompostgaller är det som gäller så hunden får vara ifred. Hunden ska ha sina rum att vara i, barnet ha sin del att leka omkring på. Utan att nå hunden.
Är det gästers barn som uppför sig illa så kommer föräldrarna veta att jag inte tollererar att dom uppför sig illa, det är något dom måste ha koll på att barnen inte gör. Hunden har sitt utrymme att gå undan på, bor i tvåvåningshus så blir det jobbigt eller hunden bara vill få vara ifred och sova så har hon hela övervåningen för sig själv när vi har gäster.
Det är Alltid föräldrarnas ansvar att ha koll på barnen. Mitt ansvar att ha koll på hunden. Och den ska inte behöva ta mer stryk än vad jag skulle utsätta en annan människa för (jag slåss inte kanske jag ska säga).

En hund ska inte behöva tåla en sådan behandling av en unge vars lama mamma inte gör ett skit. En unge dör inte av att få en strängare tillsägelse om den inte lyssnar på mammans ynkliga "nej".

.

Barnet har ingen pappa heller?

Lite knepig fråga egentligen.
Jag anser att en hund, som lever i en barnfamilj, aldrig får bita.
säga ifrån med ljud ja, men inte bita. Då har den inte i en barnfamilj att göra.

Därmed inte sagt att hunden ska behöva stå ut med vad som helst, den ska inte bli hanterad hur som helst och det är föräldrarnas ansvar.

Djur som bor i en barnfamilj måste ha en hög toleransgräns, så enkelt är det ju.

Men nej, inget av mina djur måste stå ut med "vad som helst" bara för att det finns barn i huset. Dottern däremot måste lära sig hur man beter sig kring djur! Jag har turen att ha väldigt toleranta djur och till och med djur som söker sig till henne fast att hon vid tillfällen blivit lite hårdhänt, (då med direkt rättning av någon vuxen!) djuren avgudar henne trotts att det blivit ett tjyvnyp.

Men det är svårt, en hund som "kärvänligt misshandlas" dagligen av familjens ungar kan jag förstå att det tillslut kan gå åt pipsvängen, men själv skulle jag förmodligen aldrig tolerera att en hund bet min dotter - men min dotter har heller aldrig varit elak mot ett djur, ibland blir det fel när man ska kela men hon har aldrig tillåtits att pyssla med djuren som hon själv vill, utan jag finns alltid där intill och hjälper till och visar hur man ska bete sig.

Senast ändrad:

Lite OT, men 1 personal på 8 barn räknas absolut inte som mycket inom barnomrsorgen i alla fall.

Min syster har jobbat på förskola, och där hade dom 30 barn på 1 fröken. Ansågs fullt normalt..
Fortsätter lite Off Topic:
Och jag som tyckte det var vansinnigt på Lis nya dagis där de är 3 personal på 23 barn. Men jag är också van vid hennes förra, där det var max 4 barn per vuxen person.

Det blir väldigt OT nu, men jag håller inte alls med dig. På förskolan jag jobbar på är det ca 5 barn per personal.
Att det skulle vara "normalt" med 30 barn på 1 personal på en förskola (eller menar du en förskoleklass?) känns ju absurt. Om du tittar i den här studien på sidan 74 och framåt ser du att personaltäthetens spridning ligger mellan ungefär 5 och 6 barn.

Svar till alla om antalet barn, ja vi har 16 barn 2 personal, en liten förklaring varför det är så många, i våran kommun så är det uträknat att varje personal måste ha 6,5 barn, för att det hela ska gå ihop.

Alla barn som går under 30 timmar i veckan och skolbarn räknas som halva barn, så därför blir det många barn mellan varven.

Jag valde att ta in ett extra barn redan nu i stället för till hösten då fem av mina börjar sexårsverksamheten och är borta nästan hela dagen, då har jag kvar tre barn som äter lunch.

Min kollega har ett skolbarn, fem 20 timmarsbarn och två som går heltid.

Varje fredag är 8 barn lediga.

Av dessa barn är det 9 barn som går mellan 9-14, sju barn sover middag.

Vi tycker inte att det är rörigt, vi är ute med alla barnen mellan 9-11 sedan lunch, när små barnen sover middag turas jag och min kollega om att gå en snabbis med sin/sina hundar, den som inte var ute med sin/sina hundar,tar sina hund/hundar och går sedan med sexåringarna, femåringen och hämtar skolbarnet, är sedan i skogen eller går på en långprommenad/utflykt fram till 14. då serveras det mellis till de som är kvar. Efter kl 15 är det mellan 5-7 barn kvar beroende på föräldrarnas schema. Då slutar även den av oss som började tidigt och hade hand om frukostbarnen. Så börjar man tidigt så får hundarna en snabbis mitt på dagen och sedan en långprommenad när man slutat, och tvärt om börjar man sent på dagen är dom med på utevistelsen mellan lunch och mellis.

Vi har hittat ett schema som fungerar jättebra för oss och alla föräldrar är nöjda med vårat arbets sätt. Dom flesta väljer ju oss för att vi har hundar och är ute mycket i skog och mark, och på somrarna oftas är ute på heldagsutflykter.

Det blev långt men ville bara förklara hur vi jobbar eftersom många tycker det är mycket barn och det håller jag med om, det bästa hade ju varit om barnen skulle kunna vara hemma hos sina föräldrar, men tyvärr har ju inte så många den ekonomin och vissa föräldrar vill jobba. Jag tycker nog att 4-5 barn/personal skulle räcka men då kommer kommun ekonomerna och talar om att då räcker inte pengarna till och då får vi stänga förskolor och ta bort dagmammorna. Och tyvärr är det nog så över hela landet.

Hawaii, var glad att ni inte har flera, men vad jobbar du med för åldrar? det är ju mera personaltäthet ju yngre barnen är, vi har mellan 5-6 barn under tre år/personal, sedan blir det flera ju äldra barnen blir. Och ja tyvärr är det så, jobbar du inom sexårsverksamheten så kan det vara 1-1.5 personal på 30 barn.

Tittade på studien och det gällde 2002, det är 8 år sedan, då hade jag också bara 5 barn, tyvärr så har ju tiderna förändrats.

Senast ändrad:

Kommunal förskola i Stockholm, på den äldre avdelningen 3-5 år. Vid hög belastning så var det ofta som hon var ensam med 25-30 barn. Ibland var dom 2 st, och i några enstaka fall så var dom 3 st, men det hände väldigt sällan.

Min son går på en förskola där det för tillfället är 29 barn inskrivna, alla mellan 3-5 år gamla. När alla barn är där (Är ju en del 15-timmars) så är dom minst 3 st, och rätt så ofta är dom 4 st som jobbar. Dom har alltså som bäst 7,25 barn per personal då.
När han gick på lilla avdelningen (1-3 år) så var dom 3 st i personal när alla barnen var där, och då hade dom som mest 10 inskrivna barn.

Instämmer!

Sedan vill jag absolut inte att hunden ska bita. Hos mig ska det inte behöva gå så långt att någon behöver försvara sig. Säger man "Nej, det här är obehagligt" på ett lugnt och vänligt sätt så ska man slippa vad det nu är man vill komma undan (självfallet med undantag av vardaglig hantering som kloklipp, pälsborstning osv, men det är bara jag som gör sådant med mina hundar).

På samma sätt som folk "alltid" säger att katter ska ha en plats att vara ifred på, för att slippa hundar om de blir för "på", anser jag att hundar ska ha en plats som är deras, där de vet att det är lugnt och tryggt även om man har "vilda besökare" i form av barn, andra hundar eller vad det nu kan tänkas vara.
I hemmet ska man känna sig trygg, inget annat och jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka annat om den saken.

Precis så tycker jag också. Även om jag har barn här hemma eller att jag sen själv kommer få barn. Jag tycker hundarna ska ha en egen plats där de kan gå undan och vila och få vara för sig själva. Då vet man när hunden ligge rdär vill den vila och vara ifred, det vi kan göra då är att visa hunden respekt. Det tycker jag man tydligt kan förklara för barnen och inte tillåta dem störra djuren när det ligger på "sin plats".

Vi har bara en avdelning med barn från 1 till 6 år, men de har ju rätt mycket skilda aktiviteter och jag jobbar mest med de stora barnen.

Jag är väldigt glad att jag inte jobbar på en förskola med så många barn per personal, jag tror inte det är särskilt vanligt här i Göteborg.

Jag skulle inte tillata mina barn att sla pa varandra, varfor skulle jag tillata dom att sla pa djur? Jag forstar inte foraldrar som inte skyddar bade barn och djur fran bade sigsjalva och varandra. Det ar var skyldighet som vuxen... 'in my humble opinion'.

Haromdagen nar jag gick genom parken har sag jag nagra smattingar leka i en stor kanin/marsvin 'box'. Jatte sott. Tills en liten Fransk tjej borjade sjunga och vildsint svanga en kanin unge fram och tillbaka.:eek: Jag steg raskt in, tog kaninen fran henne medan jag pa Engleska, vilket hon inte forstod ett ord av, forklarade att man maste vara 'gentle' med djuren.:crazy: Det radde dock ingen tvekan om att hon forstod precis vad jag var ute efter... hon var omkring 6-7 ar gammal och glomde bort... eller kanske mer att hon blev sa fangad av sin sang.:grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka